Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Låter ju som småpotatis för Afghanistan så inget att hota med. Så vitt jag minns så går en stor del av det till att förbättra situationen för flickor och kvinnor, så Afghanistan blir väl snarare glad om Sverige slutar med det. Hur är det med andra aktuella länder?
Nja. Vi kan nog räkna med att det försvinner en del på vägen till flickorna.
Om vi räknar lågt och nöjer oss med 100.000.000kr. som hamnar på villovägar, så vore det konstigt om inte den summan räcker som hot.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Bönhas Bönhas skrev:
Nu har jag kollat. Det lärde mig en läxa. Att man inte kan lita på dig som källa. Jag borde tydligen inte gjort det utan att kolla. Ursäkta.

"20 kap. Bestämmelser om straff m.m.
1 § Till böter döms en utlänning som uppsåtligen eller av oaktsamhet uppehåller sig i Sverige utan föreskrivet tillstånd"
Du missade resten av meningen som tillför ett villkor.

"Till böter döms en utlänning som uppsåtligen eller av oaktsamhet uppehåller sig i Sverige utan föreskrivet tillstånd, utan att utlänningen har ansökt om ett sådant tillstånd och utan att en förundersökningsledare eller en socialnämnd har ansökt om tidsbegränsat uppehållstillstånd för utlänningen med stöd av 5 kap. 15 §."

Ansöker man alltså om ett tillstånd så gäller det inte längre att man döms till böter.

@Pin
Jag svarade dig något liknande i fredags #47.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Nu kan man ju skriva prov och testa av språket om man vill komma vidare. En fd arbetskollega till min mor och hans fru (som flyttade till Sverige från ett land i centraleuropa) gjorde det. Sex månader efter de kom till Sverige så kunde de så bra svenska att de kunde börja jobba i vården och efter ett år så var de så duktiga på svenska att de fick hantera mediciner också (att ge tillfälliga lugnande till psyksjuka patienter osv, dvs inte hantera tabletter för det får i princip vem som helst, exempelvis så fick min son göra det efter en vecka på sommarjobbet när han var 18 år).

De använde sin fritid utanför SFI till att studera svenska, så att de skulle kunna komma i arbete snabbare. Men det är klart, de var studievana. Men det var ju det som jag också ville lyfta, att om man vill så kan man kraftigt skynda på processen i SFI.
Ja, det har blivit bättre med tiden. Men även om man har studievana så är det inte för alla samma sak som att lära sig språk i stort sett på egen hand.

BirgitS BirgitS skrev:

"Till böter döms en utlänning som uppsåtligen eller av oaktsamhet uppehåller sig i Sverige utan föreskrivet tillstånd, utan att utlänningen har ansökt om ett sådant tillstånd och utan att en förundersökningsledare eller en socialnämnd har ansökt om tidsbegränsat uppehållstillstånd för utlänningen med stöd av 5 kap. 15 §."

Ansöker man alltså om ett tillstånd så gäller det inte längre att man döms till böter.

@Pin
Böter är ganska verkningslöst mot den som saknar tillgångar. Man kan inte lugga en flintskallig...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Nja. Vi kan nog räkna med att det försvinner en del på vägen till flickorna.
Om vi räknar lågt och nöjer oss med 100.000.000kr. som hamnar på villovägar, så vore det konstigt om inte den summan räcker som hot.
Så vad har du för insyn i hur Sidas pengar hanteras?
Du kan väl bidra lite mer med dina erfarenheter därifrån.

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
Böter är ganska verkningslöst mot den som saknar tillgångar. Man kan inte lugga en flintskallig...
Du missade det väsentliga att böter för det mesta inte ens är aktuellt..

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är garanterat inte ensam om att tolka dig så. Om du ibte vill bli tolkade så ligger det kanske i ditt intresse att uttrycka dig tydligare?
Jag har levt 15 år med en partner som har diagnosen grav ADD, så tro mig när jag berättar att jag oftast GÖR ALLT, får att personen som läser INTE ska misstolka....Eftersom just ADD är en "uppmärksamhetsstörning"
Fairlane Fairlane skrev:
med tanke på att du inte verkar kunna tolka ett diagram
Människor som bara kan tolka ett diagram bygger inte Sverige, & min största kunskap är nog min bredd på tillräcklig kunskap om väldigt mycket.
Fairlane Fairlane skrev:
Uppgiften om 5-10% var din, så det ligger på dig att styrka att den är korrekt
Den exakta %-andelen var ALDRIG ämnad att vara i focus, när jag i budskapet ville få fram att "det var en mindre del" som "gjorde rätt för sig".

Så istället för att " i ord" skriva "en mindre del" höftade jag till med 5-10 % vilket fortfarande i sak är en helt ointressant siffra MEN budskapet att det är en låg andel, det är lättolkat.

Du har inte en liten släng av ADD ?

• Haha
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det har blivit bättre med tiden. Men även om man har studievana så är det inte för alla samma sak som att lära sig språk i stort sett på egen hand.
Min mors arbetskollega med fru gjorde allt de kunde för att lära sig språket, framförallt så var de väldigt duktiga på att söka upp situationer där de kunde använda det de lärt sig. De gjorde volontärjobb för att träffa mycket folk bland annat. Det finns mycket man kan göra för att få öva.

Jag som arbetar på ett företag med gott om importerad arbetskraft från hela värden noterar tydligt skillnaden mellan de som vill och inte vill lära sig svenska. Jag lovar, det handlar inte om talang och studievana i första hand, utan det handlar främst om hur långt man är villig att sträcka sig utanför sin bekvämlighetszon.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Bönhas Bönhas skrev:
Enl SO stämmer inte din definition av ensam.
Ensam = "som är utan sällskap av någon annan ibland med tonvikt på avsaknad av hjälp och dylikt"
Inte enl SAOL heller
Ensam = "utan sällskap"

Så nej, uppenbarligen gjorde de inte det!
Så du menar att en mindre grupp minderåriga tonåringar inte saknar hjälp och dylikt?
Det var inte fråga om att dessa barn kom i chartrade tåg med 100-tals andra.

Ensamkommande = som kommer till ett land för att ansöka om asyl utan att ha målsman eller annan vårdnadshavare tillgängliga i mottagarlandet
https://svenska.se/tre/?sok=ensamkommande&pz=1

BirgitS
W WFD skrev:
Det är svårt att definiera hur många som faktiskt är arbetslösa.
"En arbetande mätvecka är en period om sju dagar då en person utfört minst en timmes arbete, vilket räknas som sysselsatt enligt statistik. Begreppet används för att mäta sysselsättning, där en person definieras som sysselsatt om de arbetat minst en timme under en viss mätvecka."
Är det en definition som används när man mäter sysselsättningsgrad?
Det låter inte som en vedertagen norm för arbetslöshetssiffrorna.
W WFD skrev:
Något som borde vara mer rimligt att mäta vore väl huruvida en person kan anses självförsörjande. Varför inte Existensminimum + 20%? Det spenderas obskyra belopp för att hålla vissa "sysselsatta".
Och hur menar du att man ska mäta det?

BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju välkänt att utbildningen i svenska är synnerligen dålig och väldigt dåligt anpassad till invandrarna
Ja man kan klaga på allt, men faktum är att Sverige är i topp 2 vad gäller "anpassning, finansiering & ge möjligheter till immigranter".

Vilka andra länder i världen tar emot flyktingar & ger dom så bra förutsättningar som dom får i Sverige?

Ett exempel: När min minsta tjej gick i 3:de klass så fick dom 3 nya skolkamrater i klassen vilka var flyktingbarn. Var & en av dessa nya skolbarn hade EGEN tolk & hjälpperson första året.
10 åringar med personlig tolk ett helt år!

Det kan INTE vara "väl spenderade" skattepengar, men vilken generositet Sverige visade.

• Gilla
Jansson69 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ensamkommande = som kommer till ett land för att ansöka om asyl utan att ha målsman eller annan vårdnadshavare tillgängliga i mottagarlandet
Men just för dom "barnen" med helskägg, kanske "Ensamkommande" redan från början blivit en felklassificering.

eller?

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:

@Pin
Men i så fall är personen per definition papperslös? Det var papperslösa jag svarade på och som min uppfattning är att hela diskussionen handlar om.

• Ledsen
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
[länk]

Ja om info på länken stämmer är du sysselsatt om du arbetat minst en timme under en vecka eller deltagit i arbetsmarknadspolitisk åtgärd.
Det är detta som kallas statestik. När våra Pisasiffror sjönk under bottennivå snyggare våra politiker till dom genom att helt enkelt inte ta med de som sänkte medelvärdet. 😀

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.