17 947 läst ·
512 svar
18k läst
512 svar
När min mamma var liten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Är ensamkommande flyktingbarn en bra och korrekt beskrivning?
Ensamkommande är de i relation till sin familj, men de kom inte själva utan i stora grupper, tiotusentals totalt.
Barn var somliga medan andra visade sig vara vuxna.
Flyktingar var några men inte alla. Enligt FN:s flyktingkonvention och svensk lag är en person en flykting om hen uppfyller följande kriterier:
Ensamkommande är de i relation till sin familj, men de kom inte själva utan i stora grupper, tiotusentals totalt.
Barn var somliga medan andra visade sig vara vuxna.
Flyktingar var några men inte alla. Enligt FN:s flyktingkonvention och svensk lag är en person en flykting om hen uppfyller följande kriterier:
- Fruktan för förföljelse: Det finns en välgrundad rädsla för förföljelse.
- Orsak till förföljelse: Förföljelsen måste vara baserad på:
- Ras
- Nationalitet
- Religion
- Politisk uppfattning
- Tillhörighet till en viss samhällsgrupp
- Kön
- Sexuell läggning
- Ras
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Fast det står ju att det bara gäller om personen, förundersökningsledare eller socialtjänst inte har ansökt om tillstånd. Tvärtom så har ju papperslösa ofta sökt tillstånd. Dessutom att åtal för brott inte ska väckas i en del fall.P Pin skrev:
Nej, småbarn kan inte själva göra något åt sin situation och har därmed inte gjort något brottsligt. De är inte heller straffmyndiga.P Pin skrev:
Det finns nog en anledning till att folk som ska avvisas bara för att de anses sakna rätt till uppehållstillstånd inte sätts i fängelse. Utan att det i 8 kap. 21§ står att efter ett beslut om avvisning/utvisning så får personen en tidsfrist för att flytta frivilligt. Då har man alltså konstaterat att personen inte har rätt att vistas i Sverige, men sätts inte i fängelse eller får något annan sorts straff, fast de är papperslösa.
Däremot är människosmuggling straffbart och ger böter eller fängelse.
Medlem
· Blekinge
· 11 707 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 11 707 inlägg
Bullshit. Har man blivit nekad asyl finns det fortfarande status som gör att man får stanna i landet. Finns inget uppehållstitel kvar är det ändå inte frivilligt att lämna landet.P Pin skrev:
Men jag förstår alla som går under jorden, hur vidrigt det än är, istället för att flytta tillbaka til ett ännu sämre tillvaro.
Jag saknar medmänsklighet i denna diskussion.
Om vi säger att de som fick asyl beviljad var flyktingar så var det enligt Migrationsverket så här:T Thomas_Blekinge skrev:
Ungefär hälften av dessa 50 000 barn fick asyl och knappt 18 000 fick avslag på sin ansökan (övriga ärenden är avskrivna, avvisade, annullerade eller dylikt).
https://www.migrationsverket.se/om-...kningarna-utvecklats-de-senaste-tio-aren.html
Inte ett undantag utan kanske 50/50.
I teorin är det inte frivilligt men i praktiken går det att stanna kvar.T Thomas_Blekinge skrev:Bullshit. Har man blivit nekad asyl finns det fortfarande status som gör att man får stanna i landet. Finns inget uppehållstitel kvar är det ändå inte frivilligt att lämna landet.
Men jag förstår alla som går under jorden, hur vidrigt det än är, istället för att flytta tillbaka til ett ännu sämre tillvaro.
Jag saknar medmänsklighet i denna diskussion.
Medmänskligheten kanske finns där du inte ser den. Själv ägnar jag mig åt att försöka angripa grundproblemet till flyktingströmmarna, dvs diktaturer som skapar krig, svält och snedfördelningar. I asylfrågan anser jag att de som inte har skäl omedelbart ska lämna landet medan vi ska ta hand om dem vi gett asyl.
Det allra värsta med det här är att när man har fått folk att acceptera att en liten befolkningsgrupp på mariginalen deporteras så går man på nästa befolkningsgrupp och sedan på nästa. Allt medan käslolösheten sprider sig när de som ännu inte är hotade försöker legitimera det som sker och intala sig själva att bara de andra drabbas och att de andra måste ha förtjänat det på något vis. För att inte tvingas ta ställning själv med allt det innebär av personlig risktagning. Tills i stort sett varenda medborgare är mer eller mindre hotad av deportering och då är det för sent. Då har man redan ett auktoritärt terrorvälde.
Tyvärr tror jag att USA är på väg ditåt.
Redan nu har också medborgare börjat försvinna till olika deportationsorter.
Tyvärr tror jag att USA är på väg ditåt.
Redan nu har också medborgare börjat försvinna till olika deportationsorter.
Medlem
· Blekinge
· 11 707 inlägg
En skrämmande utveckling. Först detention camps, sedan Alligator Alcatraz som påminner väldigt om de tidiga KZ i Tyskland, deportation av utlänningar, vem står näst på tur? Muslimer? Kommunister? Liberaler? Gröna?
Nej, har det börjat någonstans är tröskeln låg till nästa grupp.
Trumps aktivitetsbok med avdemokratisering följer väldigt bra exemplet från 1933 och framöver i Tyskland.
Nej, har det börjat någonstans är tröskeln låg till nästa grupp.
Trumps aktivitetsbok med avdemokratisering följer väldigt bra exemplet från 1933 och framöver i Tyskland.
Medlem
· Blekinge
· 11 707 inlägg
Den flickan som försvann spårlöst från min mammas klassrum lyckades ta sig i säkerhet på krångliga vägar genom emigration till Amerika. Tur för henne. Hade hon varit muslimska i stället för judiska hade hon inte lyckats med det idag.T Thomas_Blekinge skrev:
Vilka medborgare menar du hotas av deportering? Jag påstår att det bryter mot grundlagen och inte förekommer.H heimlaga skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 707 inlägg
Grundlagar kan ändras. Just nu utvisas inga människor med sv medborgarskap. Men det kommer den dag då människor med dubbel medborgarskap kommer att utvisas till sitt andra hemland.Alfredo skrev:
Klartext: Människor som kommit hit med turkiskt, syriskt, libanesiskt medborgaskap och förvärvat svenskt medborgarskap, riskerar någon dag att utvisas. Om det fortsätter som det gör.
Ja, om de begår grova brott skall de ut. Det är fullkomligt naturligt. Vilken sorts värld önskar du dig?T Thomas_Blekinge skrev:Grundlagar kan ändras. Just nu utvisas inga människor med sv medborgarskap. Men det kommer den dag då människor med dubbel medborgarskap kommer att utvisas till sitt andra hemland.
Klartext: Människor som kommit hit med turkiskt, syriskt, libanesiskt medborgaskap och förvärvat svenskt medborgarskap, riskerar någon dag att utvisas. Om det fortsätter som det gör.
Kloka ord Heimlaga 👍H heimlaga skrev:Det allra värsta med det här är att när man har fått folk att acceptera att en liten befolkningsgrupp på mariginalen deporteras så går man på nästa befolkningsgrupp och sedan på nästa. Allt medan käslolösheten sprider sig när de som ännu inte är hotade försöker legitimera det som sker och intala sig själva att bara de andra drabbas och att de andra måste ha förtjänat det på något vis. För att inte tvingas ta ställning själv med allt det innebär av personlig risktagning. Tills i stort sett varenda medborgare är mer eller mindre hotad av deportering och då är det för sent. Då har man redan ett auktoritärt terrorvälde.
-------------------------------------------------------------------------------------
En dikt av Martin Niemöller, en tysk präst och berömd Hitlermotståndare som skrev den efter andra världskriget om hur detta kunde hända, känns åter aktuell med tanke på världsläget.
”Först kom de för att hämta judarna,
men jag höjde inte min röst
för jag var inte jude.
Sedan kom de för att hämta kommunisterna
för jag var inte kommunist.
Sedan kom de för att hämta socialdemokraterna
för jag var inte socialdemokrat.
Sedan kom de för att hämta fackföreningsfolket
för jag tillhörde inte någon fackförening.
Sedan kom de för att hämta mig
och då fanns det ingen kvar
som kunde tala för mig.”