Vi har precis flyttat in i ett radhus som är byggt 1976 och vid tillträdet häromdagen noterade vi att i flertalet rum så hade säljarna av huset lämnat el i taket såsom bilden visar.

Får man göra så? Vid visning och besiktning såg vi inte detta då det satt en plafond. Förstår att vi inte har mycket har hämta iom den långtgående undersökningsplikten vi har, men att lämna löst hängande kablar som bilden visar, kan väl inte vara okej?

• Löst hängande elektriska kablar med kopplingsklämmor i taket på ett radhus byggt 1976, exponerade genom ett trasigt lager gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
Man hade ju kunnat hävda att plafonden är fast monterad och därmed tillfaller köparen men personligen hade jag inte orkat bråka utan bara löst problemet och isolerat kablarna.

Jag antar att du själv tänker ersätta med en ny lampa och då kommer ju inte kablarna hänga så där särskilt länge.

• Gilla
redep och 24 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Man hade ju kunnat hävda att plafonden är fast monterad och därmed tillfaller köparen men personligen hade jag inte orkat bråka utan bara löst problemet och isolerat kablarna.
Själv hade jag nog bara lossat kablarna i skarvklämman...

• Gilla
  • Älska
redep och 24 till
  • Laddar…
Lämna blanka trådar i taket är inte OK men det är ju svårt att göra någon affär av det. Man kunde åtminståne satt någon plint.

• Gilla
Anonymiserad 671848 och 15 till
  • Laddar…
A
Nej. Det är inte ok.

I Sverige ska betryggande säkerhet alltid uppnås vid normala förhållanden och även vid ett fel. Det erhåller man med dubbla skyddsbarriärer. Här finns inte ens skydd mot direkt beröring.

Det är nog ren okunskap man lämnar det sådär. Tror inte det finns något ont uppsåt.

• Gilla
redep och 9 till
  • Laddar…
Krilleman
Daniel Carlborg Daniel Carlborg skrev:
Vi har precis flyttat in i ett radhus som är byggt 1976 och vid tillträdet häromdagen noterade vi att i flertalet rum så hade säljarna av huset lämnat el i taket såsom bilden visar.

Får man göra så? Vid visning och besiktning såg vi inte detta då det satt en plafond. Förstår att vi inte har mycket har hämta iom den långtgående undersökningsplikten vi har, men att lämna löst hängande kablar som bilden visar, kan väl inte vara okej?
Standarden på objektet som säljs ska vara samma som vid visning.

Tex: det fanns en bergvärmepump som fungerade på visningen.
Då ska den även fungera när ni tillträder fastigheten.

Lyfte ni plafonden och kontrollerade status på visningen?

• Gilla
  • Haha
Sala08 och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Standarden på objektet som säljs ska vara samma som vid visning.
Fast belysningsarmaturer av typen ”taklampa” ingår normalt inte. Men självklart ska man inte lämna öppen blanktråd även om risken för normalbegåvade måste anses låg 2,4 meter eller så över golvet.

• Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Borde det inte krävas behörighet för att installera/avinstallera belysning som är fast installerad (ej lamputtag)? Isåfall borde det väl anses ingå i försäljningen?
Sen om det är värt att bråka om...

• Gilla
  • Haha
Ruben Janzon och 6 till
  • Laddar…
Daniel Carlborg Daniel Carlborg skrev:
Får man göra så?
Nej.
Det börjar bli oroande många trådar med detta fel.
Kanske kan du få elsäkerhetsverket att göra lite nytta med att gå ut med information om att så här får man inte göra.
Du bör åtminstone återkoppla till förra ägaren, eller göra en polisanmälan.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Donn och 20 till
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Borde det inte krävas behörighet för att installera/avinstallera belysning som är fast installerad (ej lamputtag)? Isåfall borde det väl anses ingå i försäljningen?
Det är två helt orelaterade frågor.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du bör åtminstone återkoppla till förra ägaren, eller göra en polisanmälan.
Vad tror du en polisanmälan skulle leda till?

• Gilla
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
Du har tagit ditt ansvar och gjort vad du kunnat istället för fegt svälja och låta det få gå.

• Gilla
  • Haha
Donn och 11 till
  • Laddar…
Du har tagit ditt ansvar och gjort vad du kunnat istället för fegt svälja och låta det få gå.
Det var inget svar på min fråga.

• Gilla
IngemarT och 2 till
  • Laddar…
Du får väl svara på den själv då såsom det passar dig !

• Haha
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Donn och 9 till
  • Laddar…
Du får väl svara på den själv då såsom det passar dig !
Jag tror tyvärr att det är fullkomligt meningslöst att polisanmäla därför att jag är övertygad om att en sådan anmälan omedelbart läggs ned. En symbolhandling helt utan reell nytta.

Tror inte du?

• Gilla
Perolofl och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.