Hallå!

Jag har flytspacklat 15-20 mm och lagt elslingor i flytspacklet i hall och badrum och sedan klinkers. Min fråga är nu hur länge man måste vänta med att slå på elslingorna? Börjar bli lite kallt i badrummet, he he...

/Freddi

1 månad efer sista fogen. Vet med säkerhet att jag läst denna fråga nyligeen här på forumet.

8-) Jomen, så är det. Dessutom rekommenderas det att man ska öka värmen efterhand. ;)
Så fläska inte på med full speta dag trettio! >:( :)

Så, vad är det egentligen som händer om jag slår på golvvärmen och strömmar 30 gradigt vatten genom rören? Vi har ju inte direkt ett plattsättningsförbud i augusti så hur eländigt kan det vara med lite golvvärme egentligen?

MathiasS skrev:
Så, vad är det egentligen som händer om jag slår på golvvärmen och strömmar 30 gradigt vatten genom rören? Vi har ju inte direkt ett plattsättningsförbud i augusti så hur eländigt kan det vara med lite golvvärme egentligen?
Fogarna spricker.

Har du vattenburen golvvärme på från början innan du lägger plattor så är det ok. Det har varit diskution om det för elslingor också men har ej hört vad de kom fram till.

MathiasS skrev:

kakelmaster skrev:
Har du vattenburen golvvärme på från början innan du lägger plattor så är det ok. Det har varit diskution om det för elslingor också men har ej hört vad de kom fram till.

[quote author=MathiasS link=1139334322/0#3 date=1139345295]Så, vad är det egentligen som händer om jag slår på golvvärmen och strömmar 30 gradigt vatten genom rören? Vi har ju inte direkt ett plattsättningsförbud i augusti så hur eländigt kan det vara med lite golvvärme egentligen?
[/quote]

Ok, där ser man.

Allt utom fyra plattor på golvet är lagt för mer än en månad sedan. Dessa sista har legat i någon vecka. Eftersom det inte är mer än dryga 30g i rören tycker jag det borde funka utan allt för stora besvär. Jag kan ju börja med ett väldigt lågt flöde och öka vartefter för att undvika spänningar i materialet.

Plattsattaren skrev:
[quote author=MathiasS link=1139334322/0#3 date=1139345295]Så, vad är det egentligen som händer om jag slår på golvvärmen och strömmar 30 gradigt vatten genom rören? Vi har ju inte direkt ett plattsättningsförbud i augusti så hur eländigt kan det vara med lite golvvärme egentligen?
Det värsta som kan hända e att fixet torkar för fort och plattorna lossnar...
Och alltså inte enbart att fogen spricker...
[/quote]

Om man sätter plattor utomhus en varm sommardag, har man något speciellt fix då som tål lite värme?

Vattenburen golvvärme har jämnare värme än elslingor så om golvet är lagom varmt innan så gör det inget men du gör rätt i att inte brassa för fullt. Ibland på stambytena särskilt på vinten när det är kallt och rått i badrummen så kör vi på för fullt med byggfläktar så ibland är det 30 grader i rummen när man kommer på morgonen och de plattorna har alldrig lossnat.

MathiasS skrev:
[quote author=kakelmaster link=1139334322/0#5 date=1139430905]Har du vattenburen golvvärme på från början innan du lägger plattor så är det ok. Det har varit diskution om det för elslingor också men har ej hört vad de kom fram till.

[/quote]

Ok, där ser man.

Allt utom fyra plattor på golvet är lagt för mer än en månad sedan. Dessa sista har legat i någon vecka. Eftersom det inte är mer än dryga 30g i rören tycker jag det borde funka utan allt för stora besvär. Jag kan ju börja med ett väldigt lågt flöde och öka vartefter för att undvika spänningar i materialet. [/quote]

Det låter som att jag med relativt gott samvete kan smyga igång golvvärmen med lågt flöde.... Tack för era tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.