J JohanLun skrev:
Jag skulle säga att om man kan anta att det är oaktsamt eller vårdslöst att sätta upp ett hockeymål framför någon annans fönster, bil eller vad det nu må vara så är det inte långsökt att FÖRÄLDERN som arrangerar detta är att betrakta som den oaktsamma eller vårdslösa.

På bilden i fråga skulle jag inte säga att placeringen utifrån TS infart är vårdslös, men precis som tidiagare diskuterats vet vi inte hur mål(en) är uppställda under "match".

Om en golfbana sätter upp ett hål precis framför min tomt och jag ständigt har ett regn av bollar som slår sönder takpannor och bilar så skulle jag säga att golfbanan har en stor del av ansvaret. Inte varje enskild spelare. Sen kan man nog välja att ställa kraven på den ena eller båda.

Så. Jag håller med om att i normalfallet är det föräldern till ungen som skjuter pucken som är ansvarig (hur fan man nu ska veta vem som sköt) men om föräldern, trots uppmaning, inte ordnar en bättre arrangerad "hockeyrink" så bär hen nog ett ganska stort ansvar för detta. Kanske större än de föräldrar vars barn är med och spelar men inte har "riggat" banan.

En analogi, Om jag har barnkalas och tar fram luftgäväret, ställer en köksstol med måltavlan på min tomtgräns och grannens uteplats är bakom ett buskage, sen låter barnen skjuta prick i en tävling. Är det då de barn vars kulor träffade grannen som ska stå till svars, eller föräldern som riggat tävlingen?
luftgevär funkar inte man skall använda minst ett salongsgevär

L lbgu skrev:
Ta det med grannen, kommunen lär inte bry sig om att några ungar spelar landhockey. Egentligen är en vändplats en rätt bra plats för landhockey, när jag var liten så spelade vi mitt på vägen vilket kanske inte uppskattades av alla. Vi spelade även tennis på vägen ;) Kom det någon bil fick man flytta sig.

Förklara för grannen att han får stå för alla kostnader ifall bilar skadas och annat. Är grannen någorlunda normal så accepterar han detta. Antingen genom att förbjuda ungarna att leka där eller att han tar smällen ifall det händer något.
Det är väl ganska väl förklarat att grannen skiter fullständigt i vad som händer. Hur föreslår du att man ska tvinga honom att betala?

• Gilla
JustDoIt och 1 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Det finns inget i det här som någon kommer att agera på. Flytta eller härda ut tills barnen tröttnar på landhockey.
Jag skulle kapat målet i små små bitar med en vinkelslip.

• Gilla
Micc
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Det är väl ganska väl förklarat att grannen skiter fullständigt i vad som händer. Hur föreslår du att man ska tvinga honom att betala?
finns söta pöjkar på MC som gärna hjälper till med detta

Fairlane
L llundberg skrev:
Jag skulle kapat målet i små små bitar med en vinkelslip.
Skulle du? Då tar du polisanmälan också utan problem antar jag?

• Haha
returen
  • Laddar…
Det måste ju för fan vara förbjudet att spela hockey eller fotboll på allmän väg. Om polisen inte gör något åt det så gör de inte sitt jobb!

• Gilla
Lancen och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Absolut! Jag avlägsnade bara något som stod på allmän väg som inte har där att göra. Vill man spela hockey så gör man det på en hockeyrink.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
inga vittnen så det är redan när du skrivit detta nedlagt dvs långt innan det skett

Fairlane
L llundberg skrev:
Det måste ju för fan vara förbjudet att spela hockey eller fotboll på allmän väg. Om polisen inte gör något åt det så gör de inte sitt jobb!
Möjligen i Australien, men inte i Sverige. Det är inget konstigt alls att smågator i villakvarter eller radhusområden används på detta sätt. Det är inte motorvägen vi talar om.
L llundberg skrev:
Absolut! Jag avlägsnade bara något som stod på allmän väg som inte har där att göra. Vill man spela hockey så gör man det på en hockeyrink.
Du tycker alltså att målet är eller borde vara otillåtet så du bryter mot lagen med egenmäktigt förfarande? Är du då bättre kriminell än grannen (grannens förfarande lär inte ens vara olagligt).

Fairlane
returen returen skrev:
inga vittnen så det är redan när du skrivit detta nedlagt dvs långt innan det skett
Så kan det vara såklart och grannen kan få bilen repad och det läggs ner...

returen returen skrev:
Att avlägsna något som inte hör hemma på allmän väg är ju inte ens olagligt. Tvärtom.

Claes Sörmland
L llundberg skrev:
Att avlägsna något som inte hör hemma på allmän väg är ju inte ens olagligt. Tvärtom.
Jo det är tillgreppsbrott.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Du förintelsen ta saker som tillhör någon annan, var sakerna befinner sig när du tar dem är inte riktigt relevant.

• Gilla
EB2
  • Laddar…
Jag slutas aldrig att förvånas över respekten dagens människor inte har och hur de så gärna stoltserar med hur korkade de är. Är det någon som ens läst vad snubben säger? Problemet är egentligen inte att de spelar landhockey. Problemet är att de har målet mot OPs dyra bil som han slitit för att kunna skaffa och ha (utan skador från barn). Att föräldrar till barnen är så respektlösa att de inte uppfostrar sina barn till att inte göra så här är ingen förvåning för mig. Inte heller att majoriteten av er inte ser något problem med detta. Vart är respekten för andras egendom egentligen? Majoriteten av er grinar om höga häckar eller något annat trams men när det kommer till barn så ska de få härja fritt bäst de vill. Inte konstigt att samhället ser ut som det gör.

Om ni läser så har ju OP försökt prata med grannen, grannen kunde inte bry sig mindre. Han har försökt prata med kommunen som äger vägen. De bryr sig inte. Han har försökt prata med polis. De bryr sig inte. Han har försökt prata med er. Ni bryr er inte. Ändå är han "surgubben".

En annan sak ni verkar ha svårt att förstå är juridik. "om du får skador prata med grannen och låt han betala". SERIÖST!? Ring mor och skäll ut henne för att hon tappade dig i backen när du var liten! Problem 1. Bevisbörda! Det finns ingen chans i världen att han kan bevisa att ungarna gjorde bucklorna även fast man vet att det är de. Problem 2. Prata med grannen. HUR!? grannen kunde inte bry sig mindre så sannolikheten att han skulle betala är bokstavligt noll!

Varför kan de inte vända målet och skjuta in mot sin egen tomt istället?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
G.L. och 14 till
  • Laddar…
J John Vikner skrev:
Varför kan de inte vända målet och skjuta in mot sin egen tomt istället?
Målet är vänt mot grannens tomt och inte mot TS. Så uppfattningen att TS överreagerar snarare än för en rimlig kamp för att slippa utsättas för risker är inte utan grund.

• Gilla
skyisthelimit och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.