P polaris78 skrev:
Att ungar spelar landhockey på en vändplan är varken polis eller kommuns problem, då det egentligen inte är något problem eller ens olovligt egentligen..

Vilka har inte haft nåt hopp eller mål eller liknande som man släpar ut på vägen och vägen är utan genomfart så ja det är normalt i ett villaområde att det blir lekplats för ungarna

Att kalla det privatisering är väl att ta i från tårna överdrift...
Ja i en perfekt värld hade dom väl släpat hem målet efter varje spel men står det längs ena kanten så ramlar det nog under skitisamma i dom flesta normala personers världsbild

Skulle bil eller nåt annat få en tydlig skada så får man ta den då. det går liksom inte att förbjuda allt för att det finns en risk att det skulle kunna ske..

Att tjafsa vidare i ett sånt här läge kommer knappast att göra sig nåt gott på gatan utan det slutar nog sämst för ts själv om man fortsätter bråka med sånt som grannungar som leker. Det är liksom inte nån gångbar taktik utan att bråka om sånt här kommar troligen leda till att hela kvarteret med barnfamiljer kommer stämpla ts som kvarterts gringubbe som kommer råka ut för alla tänkbara hyss om man retar på sig grannskapets hat..

Vi hade en sån gubbe ikvarteret i närheten av högstadie och gymnasie skola.. gubben hade taggråd i häcken för att inte folk skulle palla äpplen... gissa om det blev krig.. han skulle nog vara glad om han fick ett enda äpple efter det. folk åkte cross och moppe i hans trädgård efter det..postlådan sköts i småbitar med smällare var och varannan dag merparten av året och inga föräldrar gjorde ens nåt för att avhjälpa cirkusen.. att bråka med kvarterts ungar är sällan en väg till framgång. Det blir ofta skyll sig själv.. starta inga krig man inte kan vinna

Härda ut och låt det hela bero plantera nån häck eller komplettera med kompostgaller i häcken för att stoppa 90% puckar som sen tas bort när det är färdiglek på vändplanen. Att anmäla och bråka kommer knappast leda till annat än att det kommer bli bäst att flytta därifrån för annars kommer du för lång tid bli grinollen som anmäler ungar som lekar på en vändplan

Att stjäla / gömma målet är nog inte den smartaste vägen i att få slut på problemen utan kommer mest troligt bli en trigger som kommer sluta illa
Mm, läst men inte förstått!

P
JapeFox JapeFox skrev:
Mm, läst men inte förstått!
då handlar det nog oftast om vill inte förstå.. Men du behöver ju inte hålla med mig, det är fritt fram att tycka hur du vill , men kör du på ts linje så bli inte alltför förvånad när omgivningen just hittat ett hatobjekt och man blir gatans surgubbe / byfåne..

Eller som nån uttryckte det.. Vet man inte vem som är gatans surgubbe resp gatans fåntratt så är ju risken stor att omgivningen vet...😁

Att skälla på traktens ungar utan att nån gör nåt olagligt/straffbart blir sällan en vinnande taktik..inte om man själv är ute efter en någorlunda normal relation med sina grannar

Att polis , kommun, miljökontor och föräldrar alla bara ignorerar ts talar ju ett rätt tydligt språk..
Man har ett "fel" som man själv hittat på som inte är olovligt /straffbart eller ens emot dom flestas norm och blir bemött med ett flin eller ilska eller bara fullständigt ignorerad och på polisstationen så gapskrattar man efter anmälaren lagt på och lägger den till handlingarna i sopkorgen

jag kan på ett sätt förstå rädslan att få en puck på sin bil javistt men därifrån till att tro att man kan diktera vilkoren för lek på gatans vändplan och förbjuda den leken ... Nej det finns det inget lagstöd för och ingen rim och reson för.. När en puck väl gjort ett märke på bilen har man nåt man kan anmäla och den ungen som sköt just den pucken så blir dennes föräldrar som ska ersätta skadan

Fram dit är man man bara emot allt och alla och kämpar i motvind med att "alla andra har fel"😁

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Enligt street view har målen stått där i alla fall i tre år, så har inget hänt ännu så är risken troligen inte så stor trots allt, eller så spelar inte barnen så ofta, och då tröttnar de troligen helt snart i så fall.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
B
Ska joina ungarna och damma av mitt gamla slagskott! På min tid körde vi inlines men vi stoppade in plastpåsar i en innebandyboll.. spelade från morgon till kväll med grannbarnen, låt ungarna ha lite kul..

• Gilla
Bommen99
  • Laddar…
J
F fribygg skrev:
Nu har ju TS bytt till en "dyrbar" bil och ungarna har övat några år, chanserna finns om man fortsätter träna
Nu förstår jag också att huset bakom målet är "hockeygrannen", ungarna skjuter alltså mot sitt eget hus.
Är det målträning eller spel? Om det bara är målträning så ska det väl som sagt rätt mycket till att man sätter ett skott rätt i bilen till vänster...

Däremot har jag full förståelse för att man inte vill ha en puck eller fotboll rätt i bilen, uteplatsen, fasaden eller fönsterrutan. Jag har sett folk som drar en boll rätt i en bil. Aldrig har jag dock sett någon sätta en lapp på bilen när det hänt. Har man en ny, privatägd (eller leasad bil) där man själv får pynta vagnskadan (som på nya bilar ofta är 10.000 eller nåt sånt) så förstår jag att man ogärna vill ha sin bil där ofta barns bollar skjuts.

Be grannen flytta målet så långt till höger det går, kom överens att OM pucken gör en skada i din bil så står han för den.

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Om någon skjuter en puck på din bil och det ger skador så får du prata med den som sköt pucken eller dess förälder, deras hemförsäkring täcker troligen skadorna.
Hur ska TS ta reda på vem som sköt en puck på hans bil?

• Gilla
Micc och 4 till
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Hur ska TS ta reda på vem som sköt en puck på hans bil?
Företrädelsevis går hockeygrannen (som ställt målet där) med på strikt ansvar gällande "puckskador", dvs oavsett vem som drar in en puck så står han för skadorna, iom han upprättat "hockeyrinken".

J JohanLun skrev:
Företrädelsevis går hockeygrannen (som ställt målet där) med på strikt ansvar gällande "puckskador", dvs oavsett vem som drar in en puck så står han för skadorna, iom han upprättat "hockeyrinken".
Det förutsätter givetvis att grannen vet om att skadan orsakats av de spelande barnen. Enligt min erfarenhet är barn rätt ovilliga att berätta saker ifall de gjort tokigheter, särskilt om de kan misstänka att de kommer att straffas på något sätt. Typ indragen veckopeng.

Jag har själv varit barn och inte berättade vi för någon vuxen ifall vi ställt till med något. Typ krossad ruta eller liknande.

Sen har jag intrycket att TS verkar anta att grannen inte kommer att bry sig.Låter inte som att de har den bästa grannrelationen.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Företrädelsevis går hockeygrannen (som ställt målet där) med på strikt ansvar gällande "puckskador"
Verkar det troligt att en "non verbal" person gör det?

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
TS är väl också non-verbal nu. 🤔

• Gilla
  • Ledsen
Risarvaren och 3 till
  • Laddar…
nikasp
A ajn82 skrev:
Det är precis där målet står enligt bilden som tidigare fanns i tråden, men av oklar anledning nu har tagits bort. Söker du på vägnamnet i Google Maps och tar street view syns det klart och tydligt, och är enligt mig ett gigantiskt icke problem.
Kollade också och målet står ju pekandes mot grannen. "Hårda puckar mot nyplanterad häck" eller vad det stor känns lite komiskt.

Villa Spinell Villa Spinell skrev:
Vi har ett problem som vi har tagit upp med vår kommun, Trelleborg. Helt klart är detta ett mycket stort men uppenbart ett lika underligt problem för ingen; kommun och polisen, vet hur man ska hantera det. Eller också vill man inte göra det. Jag presenterar problemet för er och sedan tar jag gärna emot inputs. Håll i minnet, detta handlar inte om millimeterrättvisa eller granngnabb. Det är ett problem för oss men helt klart är kommun och polis helt uppgivna. Grannen skiter i vilket!

Vi bor vid en vändplats. Vändplatsen har privatiserats av vår granne som ställt ut ett landhockeymål där, ett stort. När kidsen spelar där händer det att hårda puckar slås in på vår tomt och också mot bil, häck och in på vår uteplats. Grannen vet om att detta gör oss väldigt obekväma eftersom kidsen inte tar något ansvar men inte heller de vuxna. Vi är inte intresserade av att bo vid en landhockeyrink och vi är inte intresserade av att få bucklor i vår nya bil eller en puck in i nysatt häck. Jag har gjort anmälan till vår kommuns miljöinspektör men inget händer.

Vårt hus har gul linje, streckat i vitt är vändzon/landhockeyrink och vit gräns är grannen som skiter i vilket.

Vad hade ni gjort?
Måste det finnas en vändzon där? Går det inte att flytta den längre ut där cykelstigen går i det gröna området? Då kunde ni och grannen få utöka era tomter och dela upp nuvarande vändzon. Fråga kommunen.

• Haha
andreascarlsson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
TS är väl också non-verbal nu. 🤔
Gör knappast det hela enklare...

P
Jag tycker sånt här generellt är svårt att svara på utan att ha flera perspektiv. Vi har ju bara ditt och det kan ju mycket väl vara så att du av den andra grannen upplevs som en gringubbe som hatar barn och klagar på allt. Sådana grannar kan vara riktigt jobbiga att ha att göra med. Jag har därför inga råd att ge dig. Att du måste nämna att puckar letar sig in i häckarna låter i mina öron lite tramsigt. Om en puck skadar bilen så anmäler du väl bara det. Inte så mycket gråzon som du framställer det som kan jag tycka 🤷‍♂️

Vi har ett problem som vi har tagit upp med vår kommun, Trelleborg. Helt klart är detta ett mycket stort men uppenbart ett lika underligt problem för ingen; kommun och polisen, vet hur man ska hantera det. Eller också vill man inte göra det. Jag presenterar problemet för er och sedan tar jag gärna emot inputs. Håll i minnet, detta handlar inte om millimeterrättvisa eller granngnabb. Det är ett problem för oss men helt klart är kommun och polis helt uppgivna. Grannen skiter i vilket!

Vi bor vid en vändplats. Vändplatsen har privatiserats av vår granne som ställt ut ett landhockeymål där, ett stort. När kidsen spelar där händer det att hårda puckar slås in på vår tomt och också mot bil, häck och in på vår uteplats. Grannen vet om att detta gör oss väldigt obekväma eftersom kidsen inte tar något ansvar men inte heller de vuxna. Vi är inte intresserade av att bo vid en landhockeyrink och vi är inte intresserade av att få bucklor i vår nya bil eller en puck in i nysatt häck. Jag har gjort anmälan till vår kommuns miljöinspektör men inget händer.

Vårt hus har gul linje, streckat i vitt är vändzon/landhockeyrink och vit gräns är grannen som skiter i vilket.

Vad hade ni gjort?
hockey är en folksport och vändplanen är inte din privata väg. Så länge de inte stör trafiken finns det inget att göra. Jag tror de flesta spelade landhockey i valla områdena på gatan och när det kom en bil drog man bort målet.Däremot såg jag på Google bilden att du hade mycket saker på din tomt som flera båtar bilar upplag av Rammel.Det är något som kommunen kan bli intresserade att få bort efter en anmälan av en granne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.