Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jo det är tillgreppsbrott.
Så om jag satte ut ett hockeymål på motorvägen så skulle det alltså vara ett brott att avlägsna det? Är det så?

L llundberg skrev:
Så om jag satte ut ett hockeymål på motorvägen så skulle det alltså vara ett brott att avlägsna det? Är det så?
Ja! Det är förbjudet att stanna på en motorväg. 🤓

• Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så det är bättre att låta hockeymålet stå kvar på motorvägen.
Om det vore på Kungsgatan? Eller på trottoaren.
Jag tror att polisen skulle ta bort det och om de kan göra det från vissa gator, varför inte från alla?

P
man får varken cykla eller gå på motorväg till skillnad från gatan i villa kvarteret

P polaris78 skrev:
man får varken cykla eller gå på motorväg till skillnad från gatan i villa kvarteret
Se kommentaren re. Kungsgatan / trottoaren.

Kanske är det tiderna som har ändrats. För länge sedan så skulle denna diskussion inte ha funnits på kartan eftersom folk förstod sina skyldigheter och visade respekt för andras egendom. Det verkar inte finnas längre.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
L llundberg skrev:

Kanske är det tiderna som har ändrats. För länge sedan så skulle denna diskussion inte ha funnits på kartan eftersom folk förstod sina skyldigheter och visade respekt för andras egendom. Det verkar inte finnas längre.
Det är verkligen ingen nyhet att barn har lekt på smågator i villaområden, så frågan är hur långt tillbaks man måste gå för att få det till att tiderna förändrats.

Visa respekt för andras egendom är det att såga sönder den?

Om de bilder som visats är korrekta så skjuter barnen bort från TS bil, men det kanske fungerar bakvänt i Australien, vad vet jag...

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är verkligen ingen nyhet att barn har lekt på smågator i villaområden, så frågan är hur långt tillbaks man måste gå för att få det till att tiderna förändrats.

Om de bilder som visats är korrekta så skjuter barnen bort från TS bil, men det kanske fungerar bakvänt i Australien, vad vet jag...
Ja det är nog inte lätt att vara ett barn i dagens läge. Först får de utstå hugg och slag för att de hänger på TikTok och överdoserar skärmtid i allmänhet. Om de sedan kör igång med lite klassisk landhockey på en villagata så kommer invånarna i området att utdela nya hugg och slag(bildligt talat) för att freda sina elektriska ögonstenar.
Dessutom riskera att bli anklagad för hemfridsbrott om bollen/pucken smiter över målet. Inte lätt.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Stora villaområden i Trelleborg är byggda precis som i TS exempel, med återvändsgränder och vändplatser, med bara cykelbanor som fortsätter vidare till nästa kvarter. Jag tror att hela vägnätet i dessa områden mer är designat _FÖR_ att barn ska leka där.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L llundberg skrev:

Ja samhället har feminiserats en hel del de senaste årtiondena. Och en kliché till manskodad lösning som att hota med våld eller att kapa barnens mål i små små bitar med en vinkelslip flyger inte längre. Det ses inte som handlingskraftigt och manligt utan som kriminellt och gränslöst. Mansnormen idag är att inte ägna sig åt att reta sig på barns lekar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Trams. Otaliga är de idrottsanläggningar och lekplatser som tidigare generationers fäder anlagt åt sina och andras barn.

Föreligger det en femininisering (vilket jag tror är ett olyckligt perspektiv att se det ur) så är det att risker minimiseras till nära noll.

Att några tangentbordskrigare rekommenderar vinkelslipen harr ett fint ordspråk att falla tillbaka på: tomma tunnor skramlar mest.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J John Vikner skrev:
Jag slutas aldrig att förvånas över respekten dagens människor inte har och hur de så gärna stoltserar med hur korkade de är. Är det någon som ens läst vad snubben säger? Problemet är egentligen inte att de spelar landhockey. Problemet är att de har målet mot OPs dyra bil som han slitit för att kunna skaffa och ha (utan skador från barn). Att föräldrar till barnen är så respektlösa att de inte uppfostrar sina barn till att inte göra så här är ingen förvåning för mig. Inte heller att majoriteten av er inte ser något problem med detta. Vart är respekten för andras egendom egentligen? Majoriteten av er grinar om höga häckar eller något annat trams men när det kommer till barn så ska de få härja fritt bäst de vill. Inte konstigt att samhället ser ut som det gör.

Om ni läser så har ju OP försökt prata med grannen, grannen kunde inte bry sig mindre. Han har försökt prata med kommunen som äger vägen. De bryr sig inte. Han har försökt prata med polis. De bryr sig inte. Han har försökt prata med er. Ni bryr er inte. Ändå är han "surgubben".

En annan sak ni verkar ha svårt att förstå är juridik. "om du får skador prata med grannen och låt han betala". SERIÖST!? Ring mor och skäll ut henne för att hon tappade dig i backen när du var liten! Problem 1. Bevisbörda! Det finns ingen chans i världen att han kan bevisa att ungarna gjorde bucklorna även fast man vet att det är de. Problem 2. Prata med grannen. HUR!? grannen kunde inte bry sig mindre så sannolikheten att han skulle betala är bokstavligt noll!

Varför kan de inte vända målet och skjuta in mot sin egen tomt istället?
Haha det var visst du som var surgubben 😂

A ajn82 skrev:
Stora villaområden i Trelleborg är byggda precis som i TS exempel, med återvändsgränder och vändplatser, med bara cykelbanor som fortsätter vidare till nästa kvarter. Jag tror att hela vägnätet i dessa områden mer är designat _FÖR_ att barn ska leka där.
Jag är själv uppvuxen ett halvt mäklarstenkast från aktuellt område och kan instämma att vi lekte väldigt mycket på vägarna. Vårt område hade en liten trottoar man tog sig upp på när den enstaka bilen kom, och det fanns även "nischer" och grönytor för lek.

Men då, för mer än 30år sedan, var trafiken något helt annat, de flesta hade bara en bil och man körde lugnt i gatan "för det kan ju finnas lekande barn".
Idag har de flesta två bilar och den andra bilen får stå i gatan, och folk tar betydligt mindre hänsyn till lekande barn.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
knuffa ner det i diket=?

Fairlane Fairlane skrev:

Nej det är riktigt att barn har alltid lekt på gator. Vad som verkar ha ändrats är att föräldrar inte bryr sig om det påverkar andra människor / gör skador på egendom. Vidare så flyttade sig barnen från gatan förr när det kom bilar. Vissa verkar ha attityden att barnen har mer rätt till gatan än fordon. När skiftades det från att spela hockey på en plan istället för gatan? Det som vi fick lära oss var orden "vägen är ingen lekplats".
Och jag visar respekt för dem som visar mig respekt.
Ang. din kommentar om Australien så tror jag att folks attityder är ganska lika i de flesta länder.

• Gilla
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:

Tiderna har verkligen ändrats, förr var det helt självklart att barn spelade exempelvis landhockey på gatan(jag gjorde det för 40 år sen), det verkar inte vara så längre.

• Gilla
Lilak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.