S StefanMJ skrev:
Den har skyldighet att avlägsna alla otillåtna föremål som placeras på vägen.
Var definieras denna skyldighet? Vilka sanktionsmöjligheter finns mot en väghållare som brister i att uppfylla denna skyldighet?

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
P
S StefanMJ skrev:
Näe tyvärr. Frågan gällde påståendet att platsen där målet står/stod skulle vara privat mark. Och för det har det inte framförts några hållbara bevis.
Det spelar ingen roll om målet stod på privat mark eller inte. Det stod på en vändplats, vilket är det viktiga i sammanhanget.
S StefanMJ skrev:
Och det där du skrev om att det inte finns några juridiskt gällande fastighetskartor. Jo det gör det visst:
[länk]
Stycket:
"Jag behöver en karta med rättsligt gällande fastighetsgränser".

Rättsligt = juridiskt.
På förrättningskartorna markeras ibland gränsmarkeringar, men det är dessa markeringar ute i verkligheten som bestämmer gränserna.

Utredningen om koordinatbestämda fastighetsgränser (Ju 2023:26) kom med ett betänkande i juni förra året. Det finns såvitt jag vet ännu ingen lag om koordinatbestämda fastighetsgränser.
Det brukar ta sin lilla tid för en utredning att beredas till ett lagförslag i regeringskansliet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är viss skillnad på att ha annekterat annans mark och att faktiskt ha den inritad i kartor.
Området bebyggdes för 20år sedan och hade ingen befintlig bebyggelse då det var åkermark.
Säg inte det. Det finns byggnader utan bygglov som är inritade på kartor.

Alfredo Alfredo skrev:
Var definieras denna skyldighet? Vilka sanktionsmöjligheter finns mot en väghållare som brister i att uppfylla denna skyldighet?
Trafikverket, väghållaransvar:::::::::::::::
"Drift och underhåll av väg innefattar åtgärder som:
...........
håller vägen ren, såsom sopning, borttagande av skräp och smuts samt ogräsbekämpning (renhållning),
.........""

• Haha
tveksamt
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det spelar ingen roll om målet stod på privat mark eller inte. Det stod på en vändplats, vilket är det viktiga i sammanhanget.

På förrättningskartorna markeras ibland gränsmarkeringar, men det är dessa markeringar ute i verkligheten som bestämmer gränserna.

Utredningen om koordinatbestämda fastighetsgränser (Ju 2023:26) kom med ett betänkande i juni förra året. Det finns såvitt jag vet ännu ingen lag om koordinatbestämda fastighetsgränser.
Det brukar ta sin lilla tid för en utredning att beredas till ett lagförslag i regeringskansliet.
Målet stod på en allmän väg, sedan är det vissa som påstått, t.ex. du, att det var privat mark, vilket det inte finns några bevis för.

P
S StefanMJ skrev:
Målet stod på en allmän väg, sedan är det vissa som påstått, t.ex. du, att det var privat mark, vilket det inte finns några bevis för.
Allmänna vägar kan anläggas helt eller delvis på privat mark.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Trafikverket, väghållaransvar:::::::::::::::
"Drift och underhåll av väg innefattar åtgärder som:
...........
håller vägen ren, såsom sopning, borttagande av skräp och smuts samt ogräsbekämpning (renhållning),
.........""
Haha, hör du dig själv människa?
Det där är inte applicerbart på något i det här fallet. Bara för att du anser ett bandy/hockeymål vara felplacerat betyder inte det att det är skräp.

• Gilla
  • Haha
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det där är inte applicerbart på något i det här fallet. Bara för att du anser ett bandy/hockeymål vara felplacerat betyder inte det att det är skräp.
Tja. Det är väl en bedömningssak. Ditt skräp mitt guld osv.

• Gilla
StefanMJ
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
När det gäller väghållning är det nog väghållarens bedömning som gäller i första hand.
(Vilket dock knappast är Trafikverket i det här fallet. Ref inlägg #1 162 och #1 159).

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Så kan man tycka, men man kan knappast peka på en paragraf i en författning, eller likande och där hitta stöd för att det är skräp. Att en sak är helt värdelös för dig eller mig gör det inte allmängiltigt till skräp helt enkelt.

tveksamt tveksamt skrev:
Så kan man tycka, men man kan knappast peka på en paragraf i en författning, eller likande och där hitta stöd för att det är skräp. Att en sak är helt värdelös för dig eller mig gör det inte allmängiltigt till skräp helt enkelt.
Såklart.

tveksamt tveksamt skrev:
Jodå, landhockeymål är liktydligt med skräp.

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
P pmd skrev:
När det gäller väghållning är det nog väghållarens bedömning som gäller i första hand.
(Vilket dock knappast är Trafikverket i det här fallet. Ref inlägg #1 162 och #1 159).
Och där har jag redan redogjoirt för Malmö:s och Bjuvs hållning - privata föremål ska bort från vägarna, som målet. Enkelt som en plätt. Och Det spelar ingen roll om det är Trfikverket eller någon anna, återigen Trafikverket-::::
"

Väghållaransvar – vem ansvarar för vägen?​

Väghållning handlar om byggande och drift av väg. Staten, via Trafikverket, eller kommuner, vägföreningar/samfällighetsföreningar eller enskilda fastighetsägare är väghållare för olika typer av vägar."

Så försök inte slingra dig!

Redigerat:
S StefanMJ skrev:
Och där har jag redan redogjoirt för Malmö:s och Bjuvs hållning - privata föremål ska bort från vägarna, som målet. Enkelt som en plätt. Och Det spelar ingen roll om det är Trfikverket eller någon anna, återigen Trafikverket-::::
"

Väghållaransvar – vem ansvarar för vägen?​

Väghållning handlar om byggande och drift av väg. Staten, via Trafikverket, eller kommuner, vägföreningar/samfällighetsföreningar eller enskilda fastighetsägare är väghållare för olika typer av vägar."

Du skriver så mycket strunt i tråden så jag kan ha missat det, men länka gärna annars till var du visar på att Bjuv och Malmö har mandat i Trelleborgs kommun.

Om du annars bara vill prata om helt ovidkommande åsikter så kan jag meddela att AnnaLena och Peter i Uppsala tycker att målet kan få stå kvar, så 2-2 i så fall.

• Haha
  • Gilla
StefanMJ och 3 till
  • Laddar…
P
S StefanMJ skrev:
Det är inte jag som är ormen i den här diskussionen …

• Haha
StefanMJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.