151 774 läst ·
1 182 svar
152k läst
1,2k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Det spelar ingen roll om målet stod på privat mark eller inte. Det stod på en vändplats, vilket är det viktiga i sammanhanget.S StefanMJ skrev:
På förrättningskartorna markeras ibland gränsmarkeringar, men det är dessa markeringar ute i verkligheten som bestämmer gränserna.S StefanMJ skrev:
Utredningen om koordinatbestämda fastighetsgränser (Ju 2023:26) kom med ett betänkande i juni förra året. Det finns såvitt jag vet ännu ingen lag om koordinatbestämda fastighetsgränser.
Det brukar ta sin lilla tid för en utredning att beredas till ett lagförslag i regeringskansliet.
Trafikverket, väghållaransvar:::::::::::::::Alfredo skrev:
"Drift och underhåll av väg innefattar åtgärder som:
...........
håller vägen ren, såsom sopning, borttagande av skräp och smuts samt ogräsbekämpning (renhållning),
.........""
Målet stod på en allmän väg, sedan är det vissa som påstått, t.ex. du, att det var privat mark, vilket det inte finns några bevis för.P pmd skrev:Det spelar ingen roll om målet stod på privat mark eller inte. Det stod på en vändplats, vilket är det viktiga i sammanhanget.
På förrättningskartorna markeras ibland gränsmarkeringar, men det är dessa markeringar ute i verkligheten som bestämmer gränserna.
Utredningen om koordinatbestämda fastighetsgränser (Ju 2023:26) kom med ett betänkande i juni förra året. Det finns såvitt jag vet ännu ingen lag om koordinatbestämda fastighetsgränser.
Det brukar ta sin lilla tid för en utredning att beredas till ett lagförslag i regeringskansliet.
Haha, hör du dig själv människa?S StefanMJ skrev:
Det där är inte applicerbart på något i det här fallet. Bara för att du anser ett bandy/hockeymål vara felplacerat betyder inte det att det är skräp.
När det gäller väghållning är det nog väghållarens bedömning som gäller i första hand.Intet skrev:
(Vilket dock knappast är Trafikverket i det här fallet. Ref inlägg #1 162 och #1 159).
Så kan man tycka, men man kan knappast peka på en paragraf i en författning, eller likande och där hitta stöd för att det är skräp. Att en sak är helt värdelös för dig eller mig gör det inte allmängiltigt till skräp helt enkelt.Intet skrev:
Och där har jag redan redogjoirt för Malmö:s och Bjuvs hållning - privata föremål ska bort från vägarna, som målet. Enkelt som en plätt. Och Det spelar ingen roll om det är Trfikverket eller någon anna, återigen Trafikverket-::::P pmd skrev:
"
Väghållaransvar – vem ansvarar för vägen?
Väghållning handlar om byggande och drift av väg. Staten, via Trafikverket, eller kommuner, vägföreningar/samfällighetsföreningar eller enskilda fastighetsägare är väghållare för olika typer av vägar."Så försök inte slingra dig!
Redigerat:
Du skriver så mycket strunt i tråden så jag kan ha missat det, men länka gärna annars till var du visar på att Bjuv och Malmö har mandat i Trelleborgs kommun.S StefanMJ skrev:Och där har jag redan redogjoirt för Malmö:s och Bjuvs hållning - privata föremål ska bort från vägarna, som målet. Enkelt som en plätt. Och Det spelar ingen roll om det är Trfikverket eller någon anna, återigen Trafikverket-::::
"
Väghållaransvar – vem ansvarar för vägen?
Väghållning handlar om byggande och drift av väg. Staten, via Trafikverket, eller kommuner, vägföreningar/samfällighetsföreningar eller enskilda fastighetsägare är väghållare för olika typer av vägar."
Så försök inte slingra dig!
Om du annars bara vill prata om helt ovidkommande åsikter så kan jag meddela att AnnaLena och Peter i Uppsala tycker att målet kan få stå kvar, så 2-2 i så fall.