L llundberg skrev:
I hennes fall låter det som om det var hennes egna hemsnickrade regler. Så är det ju inte här. Så Nej, jag är inte som din granne.
Tack llundberg! Tack för att du inte är som min förra granne!
(Regler finns förstås i brf. I detta fall var det i form av skyltar med budskapet "Håll portar och fönster stängda" och invid texten en tecknad bild av en klassisk tjuv. Budskapet var tydligt. Så min elaka granne hade ju rätt. "Rätt" enligt anslagna regler. Men totalt fel för mig i den där situationen. Det är väl det vi diskuterar nu här i tråden - den där balansgången.)

D
L llundberg skrev:
Enkelt svar är NEJ. Regler är regler och att du tycker att gator kan användas för annat spelar ingen som helst roll. Då skulle det också vara OK att spela fotboll på alla gator, vägar och motorvägar när de är tomma.
Antingen följer man reglerna eller så gör man inte det. Svårare än så är det inte. Folk som tycker att det är OK att bryta mot regler bara för att det är barn har inget att säga till om.
Det finns ingen regel, man kan inte bara hitta på någonting och säga att det är min regel, du resonerar ju som de gängkriminella som sätter upp egna vägspärrar för att genomdriva "sina regler".

D
P polaris78 skrev:
Ja det är populära ord att använda "regler" och "olagligt" för att försöka få folk att tro att det finns nåt som helst lagstöd eller brottsrubricering och att man då skulle ha mer "rätt" än sin motståndare.. Som då helst ska göra som dom vill.. i allfall i deras fantasi... särskillt i tramsiga argumentationer där det är mest lösa åsikter.

Så länge folk inte kan presentera att det finns en påföljd för tilltaget så blir det ju bara nåns åsikt och den kvittar i dom flesta fall. Finns det ingen känd påföljd som straff så är det ju rätt meningslöst att kalla det olagligt..

Det är ju bara trams...Finns ingen regel / lag att man inte får leka på vägen i villakvarter

Det finns inget liknande fall där man någonsin använt dessa lösa fragment som får några få i denna tråd att hävda att det är "olagligt eller ens påminner om om olagligt..
Och än mindre nån känd påföljd vad det skulle kunna bli för straff

En motorväg har däremot lite tydligare regler .. du får ju inte alls vara på motorvägen som gående eller utan ett lämpligt motorfordon så där är det enklare att åtminstone dela ut böter för det, men att det inte gick att få dessa som stänger av och blockerar E4 är ett rätt tydligt bevis att hindra trafik inte är så allvarligt i svensk lagstiftning..

Så hockeymålet på villakvarterts vändplan känns rätt safe att det inte ens går att straffa alls.. iaf inte med nån hitintills känd metod / argumentation i svensk lag och straffrätt
Du får se det i nutida sammanhanget, vi har en statsminister som kallar oliktänkande för odemokratiska för att de skriker ut sina åsikter, han reflekterar inte över att han har mikrofon och de har ingen. Det är självklart att detta synsätt då bekräftas, efter det börjar ministrar kalla demonstranter för djur och folk i villakvarteren tar efter och ser på sin grannar med andra åsikter på samma sätt.

Problemet har alltid funnits men idag är det gjorts mer accepterat.

D dilemma skrev:
HUR kan ni fortfarande diskutera det här? Ingen av er kommer ju vika sig för den andres argument… 😄
Vad ska vi annars äta popcorn till på vardagarna?🍿🍿

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
P
D djac skrev:
[…] vi har en statsminister som kallar oliktänkande för odemokratiska för att de skriker ut sina åsikter, han reflekterar inte över att han har mikrofon och de har ingen.
I vilket sammanhang?
D djac skrev:
Det är självklart att detta synsätt då bekräftas, efter det börjar ministrar kalla demonstranter för djur […]
Var och när hände det?

Fairlane
Jag gillar "En man som heter Ove". Man blir vansinnig på Ove när han kör med sina regler är regler, men efter ett tag så får man se en annan sida också, han har lite charm. Sen finns det de som anser att "regler är regler" som verkar sakna den andra sidan.

• Gilla
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag gillar "En man som heter Ove". Man blir vansinnig på Ove när han kör med sina regler är regler, men efter ett tag så får man se en annan sida också, han har lite charm. Sen finns det de som anser att "regler är regler" som verkar sakna den andra sidan.
Den boken var en komplett skrattgråtfest. Igenkänning - hade en chef som var en Ove (höga krav, ordning, noggrannhet). Ja, och Lassgård var toppen i filmen, men Hanks i Hollywoodversionen kanske inte var helt adekvat...
Vad gäller civilt polisande såg vi en hel del otrevligt under coronat. Avstånds- och munskyddsväktarna! Här fick de chansen att tvåla till sina medmänskor. Vi lärde oss en del av det där, om psykologi, en del inte så vidare värst sympatiskt...

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
H hovapettson skrev:
Vad gäller civilt polisande såg vi en hel del otrevligt under coronat. Avstånds- och munskyddsväktarna! Här fick de chansen att tvåla till sina medmänskor. Vi lärde oss en del av det där, om psykologi, en del inte så vidare värst sympatiskt...
Om jag bar munskydd brukade de flesta hålla avstånd, men ibland behövde jag säga till dem att inte stå så nära.

Jag slutar aldrig förvånas över vissa människors argument i den här tråden.

Ni som försöker skrika om olagligheter för barn att vara ute och leka i ett villaområde har allvarliga psykiska problem. Det är ni som skall bort från området, inte barnen som vill spela landhockey.

Vad är det för fel på er? Varför kan ni inte bara stanna hemma och dricka er vodka och lämna normalt folk I fred?

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det börjar med ishockey på villagatans vändplan och sen går det snabbt utför till bombdåd och masskjutningar i våra förorter.

• Haha
  • Gilla
gaidin och 4 till
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det börjar med ishockey på villagatans vändplan och sen går det snabbt utför till bombdåd och masskjutningar i våra förorter.
Ja det har vi ju bevis om i tråden😉

Den moderna varianten av det börjar med en knappnål... Lika relevant nu som då... 😀

Fairlane
Tror du att Ilundberg och company tar till så drastiska metoder? Ja omöjligt verkar det inte tyvärr.

D djac skrev:
Det finns ingen regel, man kan inte bara hitta på någonting och säga att det är min regel, du resonerar ju som de gängkriminella som sätter upp egna vägspärrar för att genomdriva "sina regler".
Klart att det finns regler som säger att fotbollsmatcher inte spelas på gator. Hela den här tråden handlar om att ett läger vill att de reglerna ska sättas åt sidan därför att "vi har gjort det så länge och det är barn och de måste få leka var de vill". Det andra lägret hävdar att det finns faktiskt inget som säger att ungjävlarna har rätt att spela fotboll på gatan och de ska vara jävligt tacksamma att de kommer undan med det.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.