L llundberg skrev:
Nu var det ju inte det som var frågan. Jag skriver igen, bara för dig;
Menar du att det är OK att olagligt leka på gator bara för att det görs i hela landet?

Ganska många med lässvårigheter här...
Olagligt?

Fairlane
Ilundberg klarar uppenbart inte göra skillnad på en återvändsgata i ett villa område och en motorväg, vilket gör hela diskussionen hopplös.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
P
L llundberg skrev:
Och om någon snorunge blir skadad av en bil, då kommer ungjävelns föräldrar att klaga på att bilar kör på gatan där ungjävlarna leker. Tycker inte ett dugg synd om dem!
Jag skulle tycka myket synd om barnet och dess föräldrar om något sådant hände i närheten av mig. Jag skulle dock inte tycka ett dugg synd om bilföraren som förhoppningsvis skulle få ett passande straff samt bli av med körkortet.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
K Kane skrev:
Olagligt?
Ja, barnen får inte leka nazister och judar. De får däremot leka indianer och vita.

P
L llundberg skrev:
Menar du att det är OK att olagligt leka på gator bara för att det görs i hela landet?
Ja, det är OK enligt MINA regler.
(Ref. inlägg #865).

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Ja eftersom man inte lyckas fälla aktivister som blockerar E4 så kan vi nog snabbt konstatera att barnlek runt ett hockeymål på en villagata med vändplats i änden som leken sker på är betydligt svårare att straffa och ingen har hitintills i tråden lyckats presentera ett enda fall där nåt liknande har hänt..

Jag skulle då iaf beteckna det som lagligt eller åtminstone icke straffbart..

Att vi sen har en knippe tjejtjuriga griniga gubbar som vill kalla det olagligt med att vrångtolka lagen så mycket man orkar och fantisera ihop resten,, ja det säger mer om hur det ställt mellan öronen och hur gringubbe mentaliteten försöker med alla medel att få sina önskningar till nåt där dom kan kalla alla som bryter mot deras åsikter för olagliga , men så länge straff för handlingen saknas så lär det inte hända ett skit och dom sista bilderna vi såg på platsen så verkade målet stå där ännu och polis och kommun har samma tolkning och låter det stå bra där..

Dom flesta har väl en tjejtjurig gringubbe i kvarteret eller i byn där man bor och vet du inte vem det är så är det dags att ransaka sig själv😂😂

• Gilla
varpan1 och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, barnen får inte leka nazister och judar. De får däremot leka indianer och vita.
Är indianer verkligen OK? Frölunda Hockey fick byta logga och Washington Redskins bytte namn....

P
T TypRätt skrev:
Ja men även att mång är så bensäkra på att det är olagligt för annat än bilar att vara på vägen, helt utan att hitta något som stödjer denna tes. Har ytterligare ett exempel på varför det inte är olagligt.
Ta de som blockerar E4 för att uppmärksamma miljöfrågan. Här pratar vi alltså om att hindra trafiken helt på Sveriges största väg.

"Högsta domstolen friar aktivisterna som blockerade E4 från sabotage​

Uppdaterad 9 juli 2025Publicerad 9 juli 2025
De klimataktivister som blockerade E4 för snart tre år sedan frias från sabotage. Det står klart efter att Högsta domstolen nu tagit ställning i frågan. Enligt HD var vägblockaden inte jämförbar med sådana hot mot vitala samhällsintressen som krävs enligt lagen för en fällande dom.
– Det är en seger för demokratin, säger Linus Gardell, försvarsadvokat i fallet.
Före år 2022 har inga klimataktivister dömts för brottet sabotage – men sedan dess har det blivit allt vanligare.
Några som stått åtalade för sabotage är de aktivister från gruppen Återställ våtmarker som blockerade E4 vid Solna i augusti 2022. Vägblockaden orsakade stopp i trafiken och långa köer, och en ambulans under utryckning blev försenad.
Solna tingsrätt dömde klimataktivisterna för både sabotage och ohörsamhet mot ordningsmakten, men i Svea hovrätt frikändes samtliga från sabotage. Däremot dömdes de för ohörsamhet mot ordningsmakten. Hovrätten bedömde att personerna inte kunde undgå ansvar för brott enbart på grund av att gärningen begicks i samband med en demonstration.
..."

Alltså de döms enbart för att inte lyssnat på polisen när denne sagt att de ska avlägsna sig från vägbanan. HD lyfter visserligen vikten av demonstrationsfrihet som argument varför ett samhälle behöver ta att det blir omständligt i samband med demonstrationer men framförallt anser de inte att detta stopp lever upp till de höga kraven för sabotage. Så om det inte går att fälla dessa gökar för något vägrelaterat så lär du inte kunna hitta något olagligt i lekande barn heller.
Det togs upp redan i inlägg #534 (9:e juli). Nu ser vi fram mot att det glöms bort så att det kan tas upp en tredje gång. 😉

P
K Kane skrev:
Är indianer verkligen OK? Frölunda Hockey fick byta logga och Washington Redskins bytte namn....
Jag lver nog i det förgångna. När jag växte upp och lekte på gatorna var det inte fint att leka nazister och judar, men ingen klagade på att leka cowboys och indianer.

Men poängen är väl att det inte OK att leka olagligt var man än leker. Oavsett om andra leker olagligt. 😉

P
P polaris78 skrev:
[…] gringubbe mentaliteten försöker med alla medel att få sina önskningar till nåt där dom kan kalla alla som bryter mot deras åsikter för olagliga […]
Det är en bra beskrivning av en mycket känd gringubbe. 🙃

P pmd skrev:
...

• Haha
returen
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ja men även att mång är så bensäkra på att det är olagligt för annat än bilar att vara på vägen, helt utan att hitta något som stödjer denna tes. Har ytterligare ett exempel på varför det inte är olagligt.
Ta de som blockerar E4 för att uppmärksamma miljöfrågan. Här pratar vi alltså om att hindra trafiken helt på Sveriges största väg.

"Högsta domstolen friar aktivisterna som blockerade E4 från sabotage​

Uppdaterad 9 juli 2025Publicerad 9 juli 2025
De klimataktivister som blockerade E4 för snart tre år sedan frias från sabotage. Det står klart efter att Högsta domstolen nu tagit ställning i frågan. Enligt HD var vägblockaden inte jämförbar med sådana hot mot vitala samhällsintressen som krävs enligt lagen för en fällande dom.
– Det är en seger för demokratin, säger Linus Gardell, försvarsadvokat i fallet.
Före år 2022 har inga klimataktivister dömts för brottet sabotage – men sedan dess har det blivit allt vanligare.
Några som stått åtalade för sabotage är de aktivister från gruppen Återställ våtmarker som blockerade E4 vid Solna i augusti 2022. Vägblockaden orsakade stopp i trafiken och långa köer, och en ambulans under utryckning blev försenad.
Solna tingsrätt dömde klimataktivisterna för både sabotage och ohörsamhet mot ordningsmakten, men i Svea hovrätt frikändes samtliga från sabotage. Däremot dömdes de för ohörsamhet mot ordningsmakten. Hovrätten bedömde att personerna inte kunde undgå ansvar för brott enbart på grund av att gärningen begicks i samband med en demonstration.
..."

Alltså de döms enbart för att inte lyssnat på polisen när denne sagt att de ska avlägsna sig från vägbanan. HD lyfter visserligen vikten av demonstrationsfrihet som argument varför ett samhälle behöver ta att det blir omständligt i samband med demonstrationer men framförallt anser de inte att detta stopp lever upp till de höga kraven för sabotage. Så om det inte går att fälla dessa gökar för något vägrelaterat så lär du inte kunna hitta något olagligt i lekande barn heller.
Alltså, nu är jag inte advokat, men försökte man fälla dessa för något vägrelaterat?
Jag kanske är helt fel ute, men om åklagaren väljer att åtala för sabotage dömer väl inte domstolen för något annat? Dvs. om åklagaren inte tar upp åtalspunkterna ”leka på väg”, ”fortkörning”, ”kvarlämnande av demonstrant”, ”blockering av vägbana” eller vilket brott man nu vill ta det som så tittar väl domstolen inte på detta heller.
Om åklagaren valt andra åtalspunkter är det väl möjligt att personerna hade dömts?

Detta skrivet utan att gått i djupare analys av vilka åtalspunkter som användes av här, och vilka lagar dessa lutar sig mot.

• Gilla
gaidin och 1 till
  • Laddar…
"Leka på väg"

Dagens gangsters.

• Gilla
returen
  • Laddar…
J
G gaidin skrev:
"Leka på väg"

Dagens gangsters.
Vilken falang tillhör du😉

• Haha
returen
  • Laddar…
D
Detta är absolut inte det värsta jag hört, detta är ett fall jag känner väl till: https://www.sydsvenskan.se/vellinge/korde-pa-sin-fru-nu-atalas-pensionaren-for-misshandel/

Här har vi två grannar på en skafttomt som delar infart, den åtalade framhärdade att man bara får köra på sin egen halva av vägen, 30 meter asfalt, och målade ett streck för att påminna. På morgnarna satte han sig i bilen och patrullerade gränsen, körde fram och tillbaks så att grannen inte skulle köra in på hans sida när de lämnade. En morgon fick frun nog och satte sig på en pall framför bilen för att stoppa galenskapen och då kör han på henne.

• Haha
  • Wow
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.