Alfredo Alfredo skrev:
Det gjorde vi också för runt 50 år sedan om vi trodde att vi skulle komma undan med det. 😉😮😎
Ok, jag de jag rörde mig med hade en annan uppfostran.

• Älska
RoAd
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det vore ett civilrättsligt mål såklart, så ingen åklagare inblandat oavsett. Kärnan i min poäng var även att jag _tror_ man kan hålla personen som placerat ut målet ansvarig för olyckor som händer pga vårdslös placering, och där är bevisläget betydligt enklare.
Men jag skulle gärna höra vad någon med mer juridisk kunskap än mig tror om den vinkeln
Problemet är ju att bevisa att det är ungarna som spelat landhockey som orsakat skadan. Att man har en buckla på bilen behöver ju inte nödvändigtvis beror på lekande barn. Kan ju t.ex. varit någon ligist som gått förbi och orsakat bucklan. I det läget kan ju knappast de lekande barnen föräldrar anses skyldiga för att de låtit sina barn leka på vändplatsen.
Har man inte 100%-iga bevis vad som hänt lär man förlora ett sådant mål och få en massa extrakostnader som det kan dra med sig (advokater t.ex.)

• Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Villa Spinell Villa Spinell skrev:
Vi har ett problem som vi har tagit upp med vår kommun, Trelleborg. Helt klart är detta ett mycket stort men uppenbart ett lika underligt problem för ingen; kommun och polisen, vet hur man ska hantera det. Eller också vill man inte göra det. Jag presenterar problemet för er och sedan tar jag gärna emot inputs. Håll i minnet, detta handlar inte om millimeterrättvisa eller granngnabb. Det är ett problem för oss men helt klart är kommun och polis helt uppgivna. Grannen skiter i vilket!

Vi bor vid en vändplats. Vändplatsen har privatiserats av vår granne som ställt ut ett landhockeymål där, ett stort. När kidsen spelar där händer det att hårda puckar slås in på vår tomt och också mot bil, häck och in på vår uteplats. Grannen vet om att detta gör oss väldigt obekväma eftersom kidsen inte tar något ansvar men inte heller de vuxna. Vi är inte intresserade av att bo vid en landhockeyrink och vi är inte intresserade av att få bucklor i vår nya bil eller en puck in i nysatt häck. Jag har gjort anmälan till vår kommuns miljöinspektör men inget händer.

Vårt hus har gul linje, streckat i vitt är vändzon/landhockeyrink och vit gräns är grannen som skiter i vilket.

Vad hade ni gjort?
Jag hade talat med grannen åtminstone två gånger. Om inte det hjälpt hade jag sågat isär målet och lämnat resterna på grannens tomt. I de här situationerna måste man sätta hårt mot hårt, annars blir man överkörd. Möjligen hade jag tänkt mig för en extra gång om grannen är gängkriminell eller HA.

• Gilla
draje och 1 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Om inte det hjälpt hade jag sågat isär målet och lämnat resterna på grannens tomt. I de här situationerna måste man sätta hårt mot hårt, annars blir man överkörd.
Då börjar nog grannungarna använda vändzonen som driving range..

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B ByggareBob22 skrev:
Du kanske borde hitta ett hus på landet längre från grannar alternativt något 55+ seniorboende.
Märklig kommentar. Ingen accepterar väl att få sin bil eller annan egendom förstörd.

• Gilla
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Märklig kommentar. Ingen accepterar väl att få sin bil eller annan egendom förstörd.
Hur tycker du @nissebrun TS ska lösa situationen?

F fribygg skrev:
Hur tycker du @nissebrun TS ska lösa situationen?
Ja , den är definitivt inte att TS ska behöva flytta till någon form av seniorboende för att få behålla sin egendom oförstörd.

• Gilla
Salix Salix och 5 till
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Ja , den är definitivt inte att TS ska behöva flytta till någon form av seniorboende för att få behålla sin egendom oförstörd.
Du @nissebrun har alltså inga förslag?
Vad anser du om mina, dvs att ställa in den dyrbara bilen i garage tills stängsel/ plank/ grind eller nått annat som kan skydda bilen från puckar har installerats?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Snickra ihop ett skydd med träreglar och hönsnät, typ nästan som ett hockeymål, och ställ på gatan framför bilen. Då skyddar du bilen och tränger kanske rentav undan ungarnas spelplan som bonus. Du har samma rätt till att ställa ut lösa skyddsmojänger som de har att ställa ut lösa målburar (tror jag).

• Gilla
FSvensson
  • Laddar…
Det finns nät som är avsedda just för att sitta bakom hockeymål. Surt kanske att TS ska behöva betala för det eftersom det borde sättas upp av den som övar slagskott för allas säkerhet men jag skulle sätta upp ett själv om inte grannen gjorde det. Skador på bilen kan man väl ta men ett slagskott i huvudet vill jag helst inte få.

• Gilla
FSvensson och 1 till
  • Laddar…
Villa Spinell Villa Spinell skrev:
Vi har ett problem. Vad hade ni gjort?
En enkel lösning för TS, se bild:
Satellitbild visar markerad landhockeyrink med mål och målgård enligt instruktioner, omgiven av cykelbana och uteplats inom villaområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag antar grabbarna bara spelar mot ett mål och då ställer du målet enligt grön markering och så tar du färg och målar dit en målgård och en straffpunkt, enligt lila markering på fotot.

Då har du ett ställe där puckar och bollar kan skjutas i en, ur din synvinkel, positiv riktning.

Att hindra grabbarna att spela landhockey är dömt att misslyckas så gör det bästa av situationen.

• Gilla
  • Älska
Husbonde21 och 31 till
  • Laddar…
H Harmagedon skrev:
Det finns nät som är avsedda just för att sitta bakom hockeymål. Surt kanske att TS ska behöva betala för det eftersom det borde sättas upp av den som övar slagskott för allas säkerhet men jag skulle sätta upp ett själv om inte grannen gjorde det. Skador på bilen kan man väl ta men ett slagskott i huvudet vill jag helst inte få.
Och hur vid vinkel från målet anser du behöver skyddas. Och hur långt ifrån?

Keiller Keiller skrev:
En enkel lösning för TS, se bild:
[bild]
Jag antar grabbarna bara spelar mot ett mål och då ställer du målet enligt grön markering och så tar du färg och målar dit en målgård och en straffpunkt, enligt lila markering på fotot.

Då har du ett ställe där puckar och bollar kan skjutas i en, ur din synvinkel, positiv riktning.

Att hindra grabbarna att spela landhockey är dömt att misslyckas så gör det bästa av situationen.
Det är precis där målet står enligt bilden som tidigare fanns i tråden, men av oklar anledning nu har tagits bort. Söker du på vägnamnet i Google Maps och tar street view syns det klart och tydligt, och är enligt mig ett gigantiskt icke problem.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Husbonde21 och 17 till
  • Laddar…
PeterFalun
make friends with the kids

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du @nissebrun har alltså inga förslag?
Vad anser du om mina, dvs att ställa in den dyrbara bilen i garage tills stängsel/ plank/ grind eller nått annat som kan skydda bilen från puckar har installerats?
Det är, till skillnad från ditt andra förslag, ett alternativ.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.