151 774 läst ·
1 182 svar
152k läst
1,2k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Har det blivit några skador på något över huvud taget? Om inte så förstår jag inte problemet. Ytan ser stor nog ut för att kunna slå mot något slags mål utan att riskera att dina bilar blir skadade på tomten.
Kollade du på bilden TS la ut?A AG A skrev:Sånt här tycker jag är jäkligt obehagligt, på detta forum. Någon ställer en fråga, och någon jäkel börjar snoka. Sen börjar de lägga ut bilder med adress eller ännu värre, åka dit och smyga. Nästan alla är anonyma på detta forum, och vill nog så förbli. Jag hade iallafall blivit både förbannad och känt mig jäkligt kränkt om någon gjort så här, om jag hade ställt en fråga.
Det är ju lika tydligt var det är som denna bilden.
Problemet är väl rätt tydligt? TS är orolig för att få skador på sin bil. Att det ännu inte hänt påverkar inte förekomsten av risken.J Jaggatagga skrev:
Det är både sunt och normalt att fundera över risker och försöka minimera dessa och/eller försäkra sig mot eventuella skador om risken blir verklighet. Man väntar exempelvis normalt inte med att brandförsäkra sitt hus tills man faktiskt haft en skada.
Observera att jag inte yttrar några åsikter kring om TS oro är befogad eller om ungarna ska få lira landhockey eller ej. Jag försöker bara förklara det jag uppfattar som TS syn på sitt upplevda problem.
Har det redan flygit in hårda puckar mot tomten så är det ju bara en tidsfråga innan något tar skada.J Jaggatagga skrev:
Och min erfarenhet av nutidens ungdomar är att de ofta blånekar och inte står för vad/vem som har gjort vad.
Dvs du får betala allt själv.
Jag förstår fullt ut och sympatiserar med TS. Hade likadan granne med fotbollsmål mot vårt hus, det tjongades bollar rätt friskt in i huset, men föräldrarna var så j-a pantade att dom aldrig sa till.
Det jag skulle gjort då, och som man har mycket bättre förutsättningar för nu, är kameror. Sätt en kamera i tomtgränsen (ej ut på gata) och berätta för grannarna att det blir anmälan för hemfridsbrott om dom kliver in o hämtar saker. Man har inte rätt att bara valsa in på någons tomt för att hämta sin egendom. Dessutom har du bevis vid eventuella skador på bilen för det lär dom neka till.
Det jag skulle gjort då, och som man har mycket bättre förutsättningar för nu, är kameror. Sätt en kamera i tomtgränsen (ej ut på gata) och berätta för grannarna att det blir anmälan för hemfridsbrott om dom kliver in o hämtar saker. Man har inte rätt att bara valsa in på någons tomt för att hämta sin egendom. Dessutom har du bevis vid eventuella skador på bilen för det lär dom neka till.
Finns det verkligen praxis som stödjer detta? Att ett barn som hämtar en puck eller boll på annans tomt döms för hemfridsbrott? Det låter spontant som en osvensk rättstillämpning. Normalt stödjer inte rättsapparaten rättshaverism av denna typ, systemet hatar rättshaverism över allt annat.H Husbo73 skrev:Det jag skulle gjort då, och som man har mycket bättre förutsättningar för nu, är kameror. Sätt en kamera i tomtgränsen (ej ut på gata) och berätta för grannarna att det blir anmälan för hemfridsbrott om dom kliver in o hämtar saker. Man har inte rätt att bara valsa in på någons tomt för att hämta sin egendom. Dessutom har du bevis vid eventuella skador på bilen för det lär dom neka till.
Japp. Hemfridsbrott är ett ganska starkt skydd och har man bevis kan det inte bara läggas ner.Alfredo skrev:
Vi "normala" människor, alltså inte konfrontativa neandertalare, som TS granne, måste få lov att kunna få hjälp av ansvariga myndigheter.
Jag klipper lite vilt från ett inlägg jag hittade:Claes Sörmland skrev:
Brott som kan aktualiseras
Om en person klättrar över sin grannes staket för att hämta en boll kan den göra sig skyldig till hemfridsbrott. Detta regleras i 4 kap. 6 § brottsbalken, där det stadgas att en person ska dömas för hemfridsbrott om den olovligen intränger eller kvarstannar i någon annans bostad. Begreppet ”bostad” omfattar både t.ex. hus, rum och gård. Det kan alltså röra sig om hemfridsbrott om man olovligen tränger in i någon annans trädgård. Kravet på att personen ska ha ”trängt in” i trädgården innebär att man ska ha övervunnit något slags hinder för att ta sig in. Ett typiskt sådant hinder kan vara en grind, en buske eller just ett staket. Att hoppa över ett staket in i någon annans trädgård kan alltså utgöra hemfridsbrott.
Ett annat brott som kan aktualiseras i den här situationen är skadegörelse. Enligt 12 kap. 1 § brottsbalken ska någon dömas för skadegörelse om den förstör eller skadar någon annans egendom. Skadegörelse kan alltså ha begåtts dels mot er då erat staket har skadats, och också mot er släkting som fick sin bil skadad.
Slut citat
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Att ett barn hämtar en förlupen puck eller boll på grannens gräsmatta eller häck är normalt. De som hatar barn och inte kan leva med det är inte normala.
Om föräldrarna tillåter att grannens fordon utsätts för tydliga risker är det en annan sak, men så verkar det ju inte vara.
Om föräldrarna tillåter att grannens fordon utsätts för tydliga risker är det en annan sak, men så verkar det ju inte vara.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Många ”kan” och ingen källa.H Husbo73 skrev:Jag klipper lite vilt från ett inlägg jag hittade:
Brott som kan aktualiseras
Om en person klättrar över sin grannes staket för att hämta en boll kan den göra sig skyldig till hemfridsbrott. Detta regleras i 4 kap. 6 § brottsbalken, där det stadgas att en person ska dömas för hemfridsbrott om den olovligen intränger eller kvarstannar i någon annans bostad. Begreppet ”bostad” omfattar både t.ex. hus, rum och gård. Det kan alltså röra sig om hemfridsbrott om man olovligen tränger in i någon annans trädgård. Kravet på att personen ska ha ”trängt in” i trädgården innebär att man ska ha övervunnit något slags hinder för att ta sig in. Ett typiskt sådant hinder kan vara en grind, en buske eller just ett staket. Att hoppa över ett staket in i någon annans trädgård kan alltså utgöra hemfridsbrott.
Ett annat brott som kan aktualiseras i den här situationen är skadegörelse. Enligt 12 kap. 1 § brottsbalken ska någon dömas för skadegörelse om den förstör eller skadar någon annans egendom. Skadegörelse kan alltså ha begåtts dels mot er då erat staket har skadats, och också mot er släkting som fick sin bil skadad.
Slut citat
Ingen ifrågasätter detta!H Husbo73 skrev:
Vi ifrågasätter om det en enda gång, någonsin i världshistorien, utdömts ett straff för att en unge har hämtat en förlupen boll, puck eller liknande i någons privata trädgård.
Och jag syftar på svenska förhållanden om det skulle vara oklart.