151 774 läst ·
1 182 svar
152k läst
1,2k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Man kan kanske säga "enstaka förlupen". När man får sin middag störd för 5e (!) gången för en unge ska hämta sin boll så är det nog ganska normalt att bli irriterad. Då är det något som ungen och dess föräldrar inte fattar.Nötegårdsgubben skrev:
På vilket sätt är grannen konfrontativ?H Husbo73 skrev:
Möjligt att det kan ses som ett hemfridsbrott men ungarna är väl troligtvis för unga för att straffas för det oavsett?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 204 inlägg
Bli det då, och ryt till! Att säga åt barn som leker för vilt att bete sig är inget konstigt. Att göra rättssak av det är däremot konstigt.H Husbo73 skrev:
Jag skulle påstå att det är normalt socialt accepterat beteende att använda vändzoner i lugana villaområden för lek, så jag ser inget problem alls med detta, föutom ev. skaderisk.
Jag skulle själv ha pratar med grannen i samband med att målet kom fram och bett dem tänka igenom placering/ytterligare skydd för att undvika skador men samtidigt uppmuntrat initiativet som sådant och hoppats att mina egna barn kund få vara med och spela ibland.
Rent rättsligt undrar jag om TS inte har en chans att kräva föräldern som placerat ut målet pengar vid ev. skador, jag tänker att det skulle kunna anses vara grovt oaktsamt om man placerar ett mål precis vid grannens bil vilket leder till att egna, eller andras barn, sedan skadar den. Speciellt om TS uppmärksammat dem om risken. Om jag har rätt innebär det då att det inte spelar så stor roll vem som sköt pucken när olyckan hände, utan det stora ansvaret ligger på en som etablerade anläggningen.
(sen utifrån bilden som delades i tråden kan jag tycka att skaderisken inte verkar vara överhängande, men det beror även delvis på om det är 17-åriga nästan proffs spelare som leker, eller lågstadieelever som knappt har kraft nog att få pucken att lyfta från marken)
Jag skulle själv ha pratar med grannen i samband med att målet kom fram och bett dem tänka igenom placering/ytterligare skydd för att undvika skador men samtidigt uppmuntrat initiativet som sådant och hoppats att mina egna barn kund få vara med och spela ibland.
Rent rättsligt undrar jag om TS inte har en chans att kräva föräldern som placerat ut målet pengar vid ev. skador, jag tänker att det skulle kunna anses vara grovt oaktsamt om man placerar ett mål precis vid grannens bil vilket leder till att egna, eller andras barn, sedan skadar den. Speciellt om TS uppmärksammat dem om risken. Om jag har rätt innebär det då att det inte spelar så stor roll vem som sköt pucken när olyckan hände, utan det stora ansvaret ligger på en som etablerade anläggningen.
(sen utifrån bilden som delades i tråden kan jag tycka att skaderisken inte verkar vara överhängande, men det beror även delvis på om det är 17-åriga nästan proffs spelare som leker, eller lågstadieelever som knappt har kraft nog att få pucken att lyfta från marken)
Lite mer vill jag nog ha än ett enstaka fall. En åklagare och tingsrätt som hamnar fel i enstaka fall är ju en sak, det jag vill se är att barn regelmässigt döms för hemfridsbrott för hämtning av dessa bollar/puckar. Eller en dom där HD har satt ned foten i en dom och visat att samhället tar allvarligt på barns lek och förlupna bollar.Alfredo skrev:
Vad är det och vad är larvigt?G gaidin skrev:
Vadå tala med föräldrarna inlägget jag svarade på säger att grannen är "non verbal". Låter mer som att du inte brytt dig om att läsa tråden och diskussionen var inte larvig innan du kom hit.🤔
Att föreslå högfrekventa högtalare med rörelsedetektor för barn som leker är larvigt.Farstatjej90 skrev:
Är det bara larvigt enligt dig när jag föreslår det eller menar du att högtalarna är larviga generellt?G gaidin skrev:
Tycker du att det är larvigt att föreslå att TS ska prata med grannen som beskrivs som "non verbal"?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Jäkla ofog med HF-högtalare, de stör inte bara ungdomar utan även de som har hörseln i behåll.
Jag närmar mig 40 och har inga problem att höra varken dessa eller andra "skrämmor" som folk sätter i trädgården.
De satte såna på perrongen på Trelleborg C men har som tur är stängt av dem igen.
Jag närmar mig 40 och har inga problem att höra varken dessa eller andra "skrämmor" som folk sätter i trädgården.
De satte såna på perrongen på Trelleborg C men har som tur är stängt av dem igen.
Är föräldrarna vettiga så är det nog inget problem och de ersätter säkert de skador deras barn orsakar. Nu verkar det vara vissa frågetecken om de är det, TS anser att det inte går att kommunicera med föräldrarna. I ett sådant läge lär det bli svårt att bevisa att barnen orsakat skadan ifall de själva nekar. Svårt att se att en åklagare skulle ta upp ett sådant fall ifall det inte fanns väldigt tydliga bevis på hur skadan uppstått.A ajn82 skrev:Rent rättsligt undrar jag om TS inte har en chans att kräva föräldern som placerat ut målet pengar vid ev. skador, jag tänker att det skulle kunna anses vara grovt oaktsamt om man placerar ett mål precis vid grannens bil vilket leder till att egna, eller andras barn, sedan skadar den. Speciellt om TS uppmärksammat dem om risken. Om jag har rätt innebär det då att det inte spelar så stor roll vem som sköt pucken när olyckan hände, utan det stora ansvaret ligger på en som etablerade anläggningen.
Det vore ett civilrättsligt mål såklart, så ingen åklagare inblandat oavsett. Kärnan i min poäng var även att jag _tror_ man kan hålla personen som placerat ut målet ansvarig för olyckor som händer pga vårdslös placering, och där är bevisläget betydligt enklare.L lbgu skrev:Är föräldrarna vettiga så är det nog inget problem och de ersätter säkert de skador deras barn orsakar. Nu verkar det vara vissa frågetecken om de är det, TS anser att det inte går att kommunicera med föräldrarna. I ett sådant läge lär det bli svårt att bevisa att barnen orsakat skadan ifall de själva nekar. Svårt att se att en åklagare skulle ta upp ett sådant fall ifall det inte fanns väldigt tydliga bevis på hur skadan uppstått.
Men jag skulle gärna höra vad någon med mer juridisk kunskap än mig tror om den vinkeln