143 242 läst ·
1 086 svar
143k läst
1,1k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Det är en lysande tråd. Trots bara två inlägg från TS har den lett till ett förutsägbart sönderfall.
Behöver du verkligen studier på att människor har fördomar och förutfattade meningar? Samt att kriminologer är människor?P pmd skrev:
Eftersom de som tillämpar de vetenskapliga metoderna är människor med fördomar och förutfattade meningar, blir resultatet därefter.P pmd skrev:
Det duger alldeles utmärkt eftersom kriminologers sinnen är lika påverkade av sina svagheter som du och jag. Det är faktiskt mer relevant att begära bevis på på motsatsen.P pmd skrev:
Se där! Vi är överens!P pmd skrev:
Min åsikt grundar sig på att människor, är just människor med de styrkor och svagheter vi alla är belastade med. Det inkluderar naturligtvis även akademiker.
Jag är ingen kärnkraftmotståndare men det är nog bra att ha alla aspekter men i sammanhanget. Bra brytningen av berget till slutförvaret och all koppar det kommer att gå åt sedan ska det ju tas om han om hundra tusen år.Nötegårdsgubben skrev:
Det säger den inte, i alla fall inte oomtvistat. All gruvbrytning är förstås miljöpåverkande, men i vilken grad det kan accepteras i relation till de positiva effekterna av det man bryter är inte en akademiskt bevisbar fråga, utan en politisk och etisk.
Slutförvar av uran måste man vara tämligen okunnig om halveringstider för kärnavfall och/eller patologiskt rädd för det för att påstå att det är en miljöfara utan motstycke.
Och all betong till gruvhålet.
Nog är det stor miljöpåverkan allt.
Och gruvdriften
https://www.greenpeace.org/sweden/snabbfakta/energi/karnkraftens-miljopaverkan-greenpeace/
Så är det ju många ggr det är därför forskningsresultat läggs ihop.Intet skrev:
Jag var med i en forskningsgrupp om hur skadligt freon var för människor, det vad väl hållit på i en sex månader då blev det tyst inga forskare kom och våra urinprov samlades på hög.
Då ringde jag Universitetet i fråga, hum sa han jag fick tala med, ja du de har flyttat Stockholm Wallenberg köpte dom för det började bli obekvämt.
Populister och demagoger. Ett praktexempel är de som hävdar att det inte finns vetenskaplig evidens för den globala uppvärmningen. Eller, ännu värre, att den vetenskapliga evidensen inte betyder något.K kortis skrev:
Jag tror att man har skygglappar på sig om man bara ser det bland högern och kapitalet.K kortis skrev:
Det var lite ironiskt menat.Intet skrev:
Varför det? Gäller det all vetenskap? Ska vi strunta i all vetenskap och agera efter vad våra fördomar och förutfattade meningar säger oss?Intet skrev:
Vetenskapliga metoder används för att undvika att fördomar och förutfattade meningar påverkar allt för mycket. (Ja, jag upprepar mig, men budskapet i förra meningen tycks inte gå hem så bra alltid).Intet skrev:
Klart det gör, men se ovanstående om vetenskapliga metoder.Intet skrev:
Vad vill du basera samhällsplanering och lagstiftning på om inte vetenskap får användas.
Har du jämfört med miljöpåverkan som andra elproduktionssätt medför?K kortis skrev:Jag är ingen kärnkraftmotståndare men det är nog bra att ha alla aspekter men i sammanhanget. Bra brytningen av berget till slutförvaret och all koppar det kommer att gå åt sedan ska det ju tas om han om hundra tusen år.
Och gruvdriften
Jag saknar kvantifiering i den texten. Den är nog skriven mest för de redan troende.K kortis skrev:
Inte för att jag direkt vill medverka i denna typen trådar men om man grovt vill skatta steg ett gå bara på energidensiteten och resurser i areal, utrustning för verken osv. Lägg er till med begreppet EROEI som redan enkelt och grovhugget använt direkt ger klara svar man kan ordna genom att "räkna på fingrarna" så tydligt är det.K kortis skrev:Jag är ingen kärnkraftmotståndare men det är nog bra att ha alla aspekter men i sammanhanget. Bra brytningen av berget till slutförvaret och all koppar det kommer att gå åt sedan ska det ju tas om han om hundra tusen år.
Och gruvdriften
[länk]
Rädsla för olika ting som här då kanske avfall, olyckor där radioaktivitet är med i bilden får man mäta och värdeta med helt andra måttstockar än tekniskt fysikaliska.
En aspekt som aldrig tas med är om det därP pmd skrev:
händer som inte kan hända men ändå har hänt. Att det blir en härdsmälta och radioaktivitet sprider sig till Stockholm.
Det är oåterkalleligt då är det kört på i stora områden.
Jo, det tas definitivt med, och ändå är kärnkraft absoluta toppen räknat i producerad kWh per dödsfall, sist jag kollade var det absolut bäst men nu har faktiskt solceller tagit förstaplatsenK kortis skrev:
https://ourworldindata.org/grapher/death-rates-from-energy-production-per-twh
Men t.ex vattenkraft är mycket sämre