D
P pmd skrev:
Jag tolkar inte "inte kan hända" likadant som "inte ska kunna hända".
Så kan man ju säga och det är kanske ett ordval som man ska fundera över, eftersom allt verkar kunna hända så kanske det starkaste skulle varit -bör inte hända i normalfallet?

Detta är kanske ett av många områden som kommer få sig ett lyft av kombinationen av Ai och kvantdatorer, större simuleringar upptäcker kanske fler såna "omöjliga" händelser?

D djac skrev:
Så kan man ju säga och det är kanske ett ordval som man ska fundera över, eftersom allt verkar kunna hända så kanske det starkaste skulle varit -bör inte hända i normalfallet?

Detta är kanske ett av många områden som kommer få sig ett lyft av kombinationen av Ai och kvantdatorer, större simuleringar upptäcker kanske fler såna "omöjliga" händelser?
Ordet borde, borde strykas ur svenska språket. Säger jag som läst avtal och lagar under i stort sett hela yrkeslivet.
Kommun, Stat och regioner har många borde men vi medborgare har många ska. Hum

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Enligt kvantfysik är händelser styrda av sannolikheter, men det är rimligt att dra en praktiskt gräns också.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad får dig att tro att juridik bara kan förstås av jurister? Eller att trafikregler inte är juridik? Det är en uppenbart juridisk fråga TS har tagit upp, likaså är det praktisk juridik du skriver om.

Det spelar ingen roll vilken förvaltning inom kommunen man vänder sig till. De har enligt förvaltningslagen skyldighet att se till att frågan hamnar rätt. Huruvida kommunen organiserat sig så att miljöförvaltningen eller gatukontoret är rätt instans är alltså egalt.

Så du menar nu att det inte är på vägen, och på intet vis spärrar av gatan helt eller delvis? Varför tog du då upp det med gatukontoret om du tror att det spelar roll vilken förvaltning man vänder sig till och det inte rörde gatan?

Jag tror du ljuger, och ändrar din historia allteftersom för att kunna argumentera om saker du inte bottnar i.

Det du beskrev initialt var uppenbart en parallell till TS situation och en beskrivning av någon som helt eller delvis blockerade en gata vid dig. Hade du inte haft avsikt att förmedla en sådan bild hade du rimligen inte tagit upp det som jämförelse till TS situation.

Det gör jag som synes inte.
Lägg det där juridiktramset åt sidan. Om man ska spetsa till det så kan man ju mena att varenda kommentar här är juridisk. Tillför inte något konstruktivt till diskussionen.
Och det där ljugasnacket får du stå för själv.
Och det är du som babblar om att gatan spärrats av helt - har jag aldrig sagt. Vet du vad som menas med parkeringshinder?
Och gatukontoret hanterar även det som inte är på vägen. T.ex. har jag anmält växter som hänger ut över trottoar och hindrar framkomligheten där. Vips - strax därefter har fastighetsägaren fått ett föreläggande från Gatukontoret, och så var det röjt där också!

P pmd skrev:
Jag har alltid Svensk författningssamling tillgänglig när befinner mig i trafiken. 😉
Det mesta av den går att förstå utan att ha en jurist med sig …
Jag har med mig hela Sveriges Rikes Lag när jag ska handla mat. Man vet ju aldrig vad som kan hända till och från butiken, eller i butiken. 😅😅😅

S StefanMJ skrev:
Lägg det där juridiktramset åt sidan. Om man ska spetsa till det så kan man ju mena att varenda kommentar här är juridisk.
Det jag kommenterat från dig har hela tiden handtlat om juridik. Att du nu låtsas som något annat förändrar inte det. Från början kommenterade jag alltså det här:
S StefanMJ skrev:
Nej, lagar gäller lika för alla överallt.
S StefanMJ skrev:
Och det är du som babblar om att gatan spärrats av helt - har jag aldrig sagt.
Inte jag heller, jag har skrivit helt eller delvis eftersom du var otydlig. Det rimliga i en diskussion är då att du preciserar vad du menar, inte far med osanning om vad jag skrivit (vilket lätt kan kontrolleras).

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Politik är inte korrupt, politiker kan vara korrupta.
Men tycker man det är det ju ännu större anledning att engagera sig, för att minska korruptionen. Men det är klart, om du inte tycker det är ett problem att bryta mot reglerna för egen vinning är jag inte övertygad om att det skulle bli resultatet om du engagerade dig, så det kanske är bäst för oss alla om du fortsätter låta bli.
Om du tror att det är möjligt att minska korruptionen så har jag en bro till salu.
Och om jag anser att det är nödvändigt att bryta mot regler så avgör jag det och din åsikt betyder inte ett dugg.

• Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Om du tror att det är möjligt att minska korruptionen så har jag en bro till salu.
Och om jag anser att det är nödvändigt att bryta mot regler så avgör jag det och din åsikt betyder inte ett dugg.
Som sagt…

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det jag kommenterat från dig har hela tiden handtlat om juridik. Att du nu låtsas som något annat förändrar inte det. Från början kommenterade jag alltså det här:

Inte jag heller, jag har skrivit helt eller delvis eftersom du var otydlig. Det rimliga i en diskussion är då att du preciserar vad du menar, inte far med osanning om vad jag skrivit (vilket lätt kan kontrolleras).
Nähädu, försök inte vilseleda.
Lägg ned juridiksnacket - bara trams.
Och om vi tar det från början igen:
TS skrev: "Jag har gjort anmälan till vår kommuns miljöinspektör men inget händer."
Det framgår inte vad TS framfört till miljöinspektören, men man får utgå från att ärendet är formulerat som en miljöfråga. Men inspektören kommer säkerligen betrakta detta som en ganska obetydlig fråga, och kommer därför lämna det utan åtgärd.
Och eftersom det är en miljöfråga, så kommer ärendet inte heller att skickas vidare till Gatukontoret.
Och eftersom TS skrev att grannen ställt ut ett landhockeymål i vänplatsen så föreslog jag att hen skulle kontakta Gatukontoret, som är skyldiga att ta bort otillåtna föremål på vägar och gångbanor.
Jag tog också som exempel anmälan som jag gjort ang. en fastighetsägare som placerat PARKERINGSHINDER utanför sin tomt, närmare bestämt vid vägkanten, i form av bl.a. vägarbetskoner.
sedan förvränger DU det hela och börjar prata om att gatan spärrats av.
Du får nog lära dig språkförståelse - enorm skillnad på parkeringshinder och att gatan spärrats av, oavsett om det är helt eller delvis.
Så återigen - sluta förvräng det vi skrivit.
Och osanningarna får Gubben stå för själv.

Redigerat:
S StefanMJ skrev:
enorm skillnad på parkeringshinder och att gatan spärrats av, oavsett om det är helt eller delvis.
Så återigen - sluta förvräng det vi skrivit.
Och osanningarna får Gubben stå för själv.
Det är även enorm skillnad på parkeringshinder i form av stora koner och ett landhockeymål vid vägkanten på en vändplats i ett villaområde.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
L llundberg skrev:
Har du några vänner?

P
S StefanMJ skrev:
Lägg ned juridiksnacket - bara trams.
Juridik är benämningen på hur vi tolkar och tillämpar lagar och rättsregler. Det är inget tramsigt med det. När du anmäler ett (i din tolkning) missförhållande, till vad du tycker är lämplig instans, är det en juridisk handling. När sen gatukontoret (eller någon annan myndighet) agerar (eller inte agerar) på din anmälan är det en tillämpning av en lag eller regel – alltså juridik.

Om vi skulle lägga ner juridiken så kan vi inte heller ha några lagar, och då skulle rättssamhället kollapsa.

L llundberg skrev:
Jo självklart så kommer ju inte polisen att göra något, det vet ju alla. Min poäng är att om alla regler och lagar följdes till sista bokstaven (varför skulle det inte göras? Om inte, varför ens ha regler och lagar?), så tror jag att det inte skulle spelas någon fotboll på gator. Vägar och gator är helt enkelt ingen lekpark!
Anledningen är ju såklart att "det är ju bara barn och de måste få leka precis var de vill utan hänsyn till andra". Polis nuförtiden är bara ett skämt, inte undra på att folk inte respekterar lag och ordning.
Håller helt med!

P pmd skrev:
Har du några vänner?
Oh ja och vi tycker alla likadant.

P
L llundberg skrev:
Oh ja och vi tycker alla likadant.
Och bryter mot varandras regler hela tiden när ni känner för det?

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.