151 773 läst ·
1 182 svar
152k läst
1,2k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Den dagen du har en skada av en puck på bilen så har du nåt som går att anmäla. och då är den ungens förälder ersättningsskyldig för skadan..Men inte ens då kommer det gå att förbjuda landhockey eller annan barnlek på vändplanen utan varje skada är ett nytt ärende av skada på det som träffats... Tills det har hänt så har du inget mer än en oro vilket varken polis . kommun och miljöinspektörer och inte ens kungen eller påven kan göra nåt åt.Villa Spinell skrev:
Jadu, ditt svar var långt men rätt dumt. Ovanligt korkat faktiskt. Tror att du missar hela poängen med min fråga och helt uppenbart har du bilden helt klar för dig fast att du inte förstått mycket av frågan. Detta hindrar inte dig från att svara. Ett slöseri med tid för jag uppfattar dig som raljant. På fullt allvar anser du att kidsens landhockeyspel, med hårda puckar och hårda slag mot målet som står precis granne med vår bil (en rätt dyr elbil - ointressant kanske) ja det är något man måste ta. Vi måste alltså acceptera ev. lackskador och bucklor på vår bil. Du hade kanske gjort det och med tanke på ditt svar så är detta helt ok i din värld.
Du går ju bara helt bort!
Och kör du samma tonläge och argumentation här som mot grannen så kan jag absolut förstå att du ignoreras fullständigt och klassas som vägens surgubbe.
Det finns inget brott i att spela landhockey på en vändplats , ju fortare du inser det det desto bättre och en kvarglömd målbur kommer inte heller att leda till blåljus utryckning om vi säger så..
Jag kan förstå din oro att få puckar på bilen absolut men det finns liksom ingen vettig gångbar lösning att tvinga dom att sluta spela landhockey på vändplanen då det inte är olagligt
Vill man förbli anonym så är det rätt dumt att skriva vilken stad och råka ha gatans namn med i bilden man lagt ut själv som tsA AG A skrev:Sånt här tycker jag är jäkligt obehagligt, på detta forum. Någon ställer en fråga, och någon jäkel börjar snoka. Sen börjar de lägga ut bilder med adress eller ännu värre, åka dit och smyga. Nästan alla är anonyma på detta forum, och vill nog så förbli. Jag hade iallafall blivit både förbannad och känt mig jäkligt kränkt om någon gjort så här, om jag hade ställt en fråga.
Må så vara, men det är ju också att resonera som att "han hade ju lämnat bilnyckeln i bilen", som ursäkt för att man stulit bilen. Bara för att det går att ta reda på vem TS är, så kanske man inte ska det ändå.P polaris78 skrev:
Kolla bilden TS bifogadeA AG A skrev:Sånt här tycker jag är jäkligt obehagligt, på detta forum. Någon ställer en fråga, och någon jäkel börjar snoka. Sen börjar de lägga ut bilder med adress eller ännu värre, åka dit och smyga. Nästan alla är anonyma på detta forum, och vill nog så förbli. Jag hade iallafall blivit både förbannad och känt mig jäkligt kränkt om någon gjort så här, om jag hade ställt en fråga.
Jag tog inte reda på vem TS är, tråden handlar om vändplatsen och det var den jag ville seA AG A skrev:
Fixa en högtalare med ett sånt där högfrekvent ljud som bara yngre hör. Det används ibland för att hindra ungdomar att samlas på vissa ställen.Villa Spinell skrev:
Koppla det till en rörelsesensor vid vändplanen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Mosquito
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Göm den i buskarna. Om du har tur fattar ingen nåt utan barnen tycker bara plötsligt att det inte är så kul att vara där.
Avdelningen "Ring HA så fixar dom det"Farstatjej90 skrev:
Fixa en högtalare med ett sånt där högfrekvent ljud som bara yngre hör. Det används ibland för att hindra ungdomar att samlas på vissa ställen.
Koppla det till en rörelsesensor vid vändplanen.
[länk]
[bild]
Göm den i buskarna. Om du har tur fattar ingen nåt utan barnen tycker bara plötsligt att det inte är så kul att vara där.
Larvigt inlägg.
Tala med föräldrarna och visa de skador du fått på bilen eller ditt porslin och ta det därifrån. Att barn leker på allmänna ytor kommer du aldrig ifrån, välj den strid som är värd att strida.
Efter att ha sett bilden så inser man ju att trovärdigheten för trådskaparen inte är jättehög. Tala om att skapa problem ur inget.
Han har fått flera bra förslag redan i tråden men är inte nöjd ändå - snarare sur över att andra inte erkänner problemet som lika stort som han själv anser.
Nä - det här är inget att engagera sig i
Han har fått flera bra förslag redan i tråden men är inte nöjd ändå - snarare sur över att andra inte erkänner problemet som lika stort som han själv anser.
Nä - det här är inget att engagera sig i
Att hindra allmänheten från att nyttja allmän plats är minst sagt svårt. Hela idén med allmän plats är ju att allmänheten ska nyttja den.
Av det här skälet kan det vara lämpligt med staket, plank eller häck mot allmän plats för att freda sig om man har begränsat med mark på sin tomt.
Av det här skälet kan det vara lämpligt med staket, plank eller häck mot allmän plats för att freda sig om man har begränsat med mark på sin tomt.
Det är naturligtvis ett ofog att lägga ut bilder och röja TS identitet. Sluta med detta!
I övrigt ser platsen idyllisk ut och jag hade inte missunnat ungdomarna en kul uppväxt.
Rådet till TS blir att sätta upp en form av gallerskydd, typ kompostgaller, för biluppfarten som skydd.
TS kommer att få andra större problem med grannar inom 5-10 år.
I övrigt ser platsen idyllisk ut och jag hade inte missunnat ungdomarna en kul uppväxt.
Rådet till TS blir att sätta upp en form av gallerskydd, typ kompostgaller, för biluppfarten som skydd.
TS kommer att få andra större problem med grannar inom 5-10 år.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Böjd att hålla med efter att ha sett bilden och vinklarna. Finns det risker där är de på en nivå man får tåla.Tokslut skrev:
Med det sagt tycker jag att du gott hade kunnat maska gatunamnet även om TS inte hade gjort det. Det är väl ofta först när man inser att man identifierat sig själv som det blir känsligt med adressen (om det alls blir det).
Om nu målet är uppställt precis bredvid TS parkeringshål så är det väl rimligast att be ungarna flytta det så det står mot gångbanan istället. Att använda en väg eller vändplats för spel och lek är ju enligt mig ett utmärkt tilltag så länge det är i ett bostadsområde. Det är ju folk som tycker att vägar enbart är till för bilar som är problemet. På en motortrafikled håller jag med men på övrig väg får man glatt samsas med allt från hästar till cyklister och gående, i lågfartsområden mellan villorna så även med barn o bandymål mm. Att köra bil är ju knappast prioriterad verksamhet, skulle vara överlycklig om ungarna här va ute på vägen o lekte. Nu är alla ungar skärmbundna om de själva får bestämma men hade de sett att de fanns någon ute hade de nog gått ut med, eller i alla fall gått lättare att övertala.
Men för att återgå till TS problem, alla ska ju känna sig säkra i det offentliga. Men snarare än att tvärt försöka be dem sluta med vad de gör kan ni väl försöka se vart i problemet ligger. Händer det ofta att de missar och hur grovt? Går det att bygga en puckfång kring målen dvs en ram med nät så att missar inte flyger in i häcken? Att positivt engagera sig i grannbarnens lek för att lösa problemet lär även kännas trevligare och mötas med bättre respons än att bara stå som ett ilsket surkart o be dem sluta.
Men för att återgå till TS problem, alla ska ju känna sig säkra i det offentliga. Men snarare än att tvärt försöka be dem sluta med vad de gör kan ni väl försöka se vart i problemet ligger. Händer det ofta att de missar och hur grovt? Går det att bygga en puckfång kring målen dvs en ram med nät så att missar inte flyger in i häcken? Att positivt engagera sig i grannbarnens lek för att lösa problemet lär även kännas trevligare och mötas med bättre respons än att bara stå som ett ilsket surkart o be dem sluta.
Redigerat:
Alla svar är bra, några väldigt bra. De flesta fattar grejen med att ungarna lajar, men också att TS blir störd. Om de inte kan få en mycket bättre plats att öva slagskott på, så får man försöka minimera skaderiskerna (bucklor). Den slutgiltiga lösningen i detta fall är ett nät. Nu är det kostnader och lite omak behäftat med den saken men kanske samfälligheten - om det finns en sådan - kan hjälpa till?
Jag hade en granne som snickarde en enorm skateboardramp i skogen åt ungarna. Spillbitar, svartbygge, knappast störande, extremt populär. Långt senare byggde kommunen en större anläggning och detta "Nimis" förföll sakta. Troligen hade grannen mer besvär med att bära ut allt virke igen... bygget var verkligen ofantligt.
Nå, till TS: Lycka till med saken. Jag tror att det går över/går att lösa. Se för guds skull till att inte bli kvarterets Ove och surgubbe. Gå ut och lira bandy och hockey med killarna. De skulle älska dig.
Jag hade en granne som snickarde en enorm skateboardramp i skogen åt ungarna. Spillbitar, svartbygge, knappast störande, extremt populär. Långt senare byggde kommunen en större anläggning och detta "Nimis" förföll sakta. Troligen hade grannen mer besvär med att bära ut allt virke igen... bygget var verkligen ofantligt.
Nå, till TS: Lycka till med saken. Jag tror att det går över/går att lösa. Se för guds skull till att inte bli kvarterets Ove och surgubbe. Gå ut och lira bandy och hockey med killarna. De skulle älska dig.