143 245 läst ·
1 086 svar
143k läst
1,1k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Och beträffande cyklar mot staket - jodu - kan påtala för dig att vid Malmö Centralstation plockas det regelbundet bort cyklar som är otillåtet parkerade, utanför markerade cykelparkeringar.L lbgu skrev:I vilken värld lever du? Målen står inte ute på vägen när det inte spelas. De står mot en stenmur och är knappast i vägen för någon trafik. De tar väl ungefär lika mycket plats som om någon besökare parkerat cykeln där. Tycker du gatukontoret ska åka ut och plocka bort cyklar som står lutade mot staket?
Vad har det att göra med cyklar som står parkerade på vägen lutade mot en mur utanför ett hus på en återvändsgata i ett villaområde? Om du på allvar tror att polis eller någon annan myndighet åker runt och flyttar på sådana cyklar så lever du i en annorlunda värld.S StefanMJ skrev:
Privatisering rent generellt sett. NCC är ju en av aktörerna som nyttjar gängkriminalitet i tredje led och just NCC är ju vanligt förekommande privat aktör åt kommunerna.P pmd skrev:
Så varför skulle just gator och vägar vara ett undantag.
Men det gör väl inget för det är ju storföretag det handlar om och småskuttarna lever ju oxå på den här privatiseringen som blivit en kassako
Det borde väl gå bra för kommuner att inte anlita NCC om kommunerna inte gillar hur NCC agerar i tredje land?K kortis skrev:
Jag vet inte. Hur många kommunala gator och vägar ägs av NCC?K kortis skrev:
Hur många kommunala gator och vägar är privatiserade överhuvudtaget?
N.B. att privata vägar som aldrig har varit offentligt ägda inte kan kallas för privatiserade.
Min fråga var dock:
Är privatisering av kommunala vägar och gator ett problem, enligt polisten och ekobrottsmyndigheten?
(Med anledning av vad du skrev i inlägg #504).
Du verkar inte känna till lagen om offentlig upphandling. Tror kommunen skulle förlora en överklagad upphandling ifall de körde med argument som att de inte gillar bolaget av någon anledning.P pmd skrev:
Jag kanske var otydlig det är ju inte själva gatorna som är privatiserade inte heller är järnvägen privatiserad men aktörerna som ”underhåller” de samma är ju privata aktörer. Fast jag tror nog att du förstod ändå.P pmd skrev:Det borde väl gå bra för kommuner att inte anlita NCC om kommunerna inte gillar hur NCC agerar i tredje land?
Jag vet inte. Hur många kommunala gator och vägar ägs av NCC?
Hur många kommunala gator och vägar är privatiserade överhuvudtaget?
N.B. att privata vägar som aldrig har varit offentligt ägda inte kan kallas för privatiserade.
Min fråga var dock:
Är privatisering av kommunala vägar och gator ett problem, enligt polisten och ekobrottsmyndigheten?
(Med anledning av vad du skrev i inlägg #504).
Och det är och blir ett större och större problem med den organiserade brottsligheten som sträcker sig in även in i våra myndigheter, allt enligt Ekobrottsmyndigheten och polis.
Men det är väl viktigare att de privata aktörerna får vara kvar än att förstatliga tillbaka. Gängen skiter ju fullständigt i några extra år i fängelse osv
Rent generellt, ja självklart är det inte bra. Det är därför det är så viktigt att myndigheter och statliga verk gör sitt jobb till sista bokstaven. Vilket är precis vad dom är dåliga på. Ingen kan väl försöka säga att myndigheter är effektiva?P pmd skrev:
Kapitel 13 i LOU borde ge kommuner möjlighet att utesluta anbudsgivare som är associerade med gängkriminalitet.L lbgu skrev:
Det finns ju en explicit referens till organiserad brottslighet.
Redigerat:
Jag vill inte våga mig på att bedöma effektiviteten generellt hos våra myndigheter. Det är kanske något som Riksrevisionen har gjort? Vet du något om det?L llundberg skrev:
Om nu den (eller de) myndighet(er) som ansvarar för skötseln av vändplaner i villaområden inte gör sitt jobb är dock att ta lagen i egna händer fel metod att få till stånd en ändring.
Spelar ingen roll. Otillåtet är otillåtet. Och det där är inte en polisiär fråga. Det hanteras av gatukontoret.L lbgu skrev: