Fairlane Fairlane skrev:
Nej du får inte göra det själv. Märkligt hur du kan sitta och säga att man ska följa lagar och regler, och sen kommer med ett påstående som är egenmäktigt förfarande.
Nej jag vet att man inte får göra det själv. Men myndigheterna får inte heller strunta i att göra vad de ska. Det är därför folk förlorar respekt för regler. Om de inte följer reglerna så kommer jag att göra vad som behövs.

P pmd skrev:
Att likställa en Skoda med en buckla tror jag inte att man bör göra i närvaro av en Skodaägare.
Det betyder skada på tjeckiska. De välter och kallas Vältklass. På tyska Weltklasse (Mercedes A-klass).

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L llundberg skrev:
Nej jag vet att man inte får göra det själv. Men myndigheterna får inte heller strunta i att göra vad de ska. Det är därför folk förlorar respekt för regler. Om de inte följer reglerna så kommer jag att göra vad som behövs.
Frågan är väl då om myndigheterna ska agera i detta fall eller om det bara är så att du anser att de ska det.

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
H
L lbgu skrev:
Och hur ska du bevisa att skadan på bilen orsakats av barnen? Och vilket barn, är det 6-7 som spelar så finns det ju några föräldrar att välja på? Rätt säker på att polisen kommer att lägga ned den anmälan 'i brist på bevis'.
P pmd skrev:
Att likställa en Skoda med en buckla tror jag inte att man bör göra i närvaro av en Skodaägare.
😂 ja, det skulle stå skada och inte Skoda.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
H
L lbgu skrev:
Och hur ska du bevisa att skadan på bilen orsakats av barnen? Och vilket barn, är det 6-7 som spelar så finns det ju några föräldrar att välja på? Rätt säker på att polisen kommer att lägga ned den anmälan 'i brist på bevis'.
Ja, det kan vara svårt. TS får prata med barnens föräldrar att ev. Skador kommer att debiteras alla föräldrar om inte den skyldige erkänner. Kamera i tomtgräns för att bevisa vad som har orsakat skadan. Själv skulle jag bjuda in alla grannar och barnen på fika och förklara situationen, skador på bilar, bollar som flyger in på tomten som även kan orsaka personskador och skador på egendom. Hjälper inte det så får det bli ett samtal till polis och kommun. Detta är inte helt lätt då det redan nu är en infekterad grannosämja.

H HEM2121 skrev:
Ja, det kan vara svårt. TS får prata med barnens föräldrar att ev. Skador kommer att debiteras alla föräldrar om inte den skyldige erkänner. Kamera i tomtgräns för att bevisa vad som har orsakat skadan. Själv skulle jag bjuda in alla grannar och barnen på fika och förklara situationen, skador på bilar, bollar som flyger in på tomten som även kan orsaka personskador och skador på egendom. Hjälper inte det så får det bli ett samtal till polis och kommun. Detta är inte helt lätt då det redan nu är en infekterad grannosämja.
TS har rätt tydligt påpekat att grannbarnens föräldrar inte är pratbara. Även om de vore det så lär de inte betala om de inte vill det. Att debitera någon för en skada som du inte kan bevisa att den personen är ansvarig för lär göra noll nytta. Även om du har en kamera som visar en puck träffa bilen så krävs det att du även filmar ut på vändplatsen för att kunna bevisa vilket barn som sköt pucken.
Så för att lösa det så blir det att smygfilma lekande barn och vad det kan leda till vet man ju inte. Men inte omöjligt att det kan leda till pedofilrykte för filmaren.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
L lbgu skrev:
TS har rätt tydligt påpekat att grannbarnens föräldrar inte är pratbara. Även om de vore det så lär de inte betala om de inte vill det. Att debitera någon för en skada som du inte kan bevisa att den personen är ansvarig för lär göra noll nytta. Även om du har en kamera som visar en puck träffa bilen så krävs det att du även filmar ut på vändplatsen för att kunna bevisa vilket barn som sköt pucken.
Så för att lösa det så blir det att smygfilma lekande barn och vad det kan leda till vet man ju inte. Men inte omöjligt att det kan leda till pedofilrykte för filmaren.
Det är väl ett effektivt sätt att slippa barn sin leker utanför tomten dock?

• Haha
pmd och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Det är väl ett effektivt sätt att slippa barn sin leker utanför tomten dock?
Haha, bara frågan om det är värt priset.

P pmd skrev:
Privatiserat betyder inte laglöst, vad än de politiska kollektivisterna har fått för sig.

När det gäller gatunätet så finns det många icke-kommunala gator i tättbebyggda samhällen. Dessa brukar ägas kollektivt av en förening. Då är det förstås inte kommunen man ska kontakta för att framföra synpunkter och klagomål, utan vägföreningens styrelse.

En vägförening har fördelen framför en kommun att det förmodligen är lättare att byta ut styrelsen.
Jag har väl missuppfattat hur det blir när det privatiseras i kommun och stat och inte minst med alla dessa underentreprenörer inom väldigt många sektorer. Men polis och Ekobrottsmyndigheten tycker det är ett problem. Det gäller inte allt och inte alla företag men verkar sprida sig enl de myndigheterna men vad vet väl de

H HEM2121 skrev:
Detta är inte helt lätt då det redan nu är en infekterad grannosämja.
Eller så är det jättelätt. Bara TS slutar oroa sig för inbillade risker och lämnar grannen ifred.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
TS får prata med barnens föräldrar att ev. Skador kommer att debiteras alla föräldrar om inte den skyldige erkänner.
Hur ser du framför dig att den konversationen kommer att falla ut?
Hur skulle du själv reagera om det kom ett brev hem i lådan där du ombeds betala någon tusenlapp för att ditt barn varit med och spelat fotboll i närheten av att en olycka skett men inte varit inblandad i olyckan själv? Glatt accepterat och betalat?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
L llundberg skrev:
Om många fler tänker som du får vi pöbelvälde. Det vore inte bra.

Är det någon myndighet som har försummat sina plikter i det aktuella fallet?

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Jag har väl missuppfattat hur det blir när det privatiseras i kommun och stat och inte minst med alla dessa underentreprenörer inom väldigt många sektorer. Men polis och Ekobrottsmyndigheten tycker det är ett problem.
Är privatisering av kommunala vägar och gator ett problem, enligt polisten och ekobrottsmyndigheten?

• Gilla
djac
  • Laddar…
K kortis skrev:
Gatukontoret finns väl bara i teorin allt är väl privatiserat och det sitter väl en ansvarig på kommun som ska sköta allt.
Han får väl ringa NCC som hyr en in någon som hyr in någon från HA el Bandidos
Dom gånger jag kontaktat gatukontoret, i Malmö, så har dom kommit inom ett par dagar och avlägsnat föremålen.

L lbgu skrev:
I vilken värld lever du? Målen står inte ute på vägen när det inte spelas. De står mot en stenmur och är knappast i vägen för någon trafik. De tar väl ungefär lika mycket plats som om någon besökare parkerat cykeln där. Tycker du gatukontoret ska åka ut och plocka bort cyklar som står lutade mot staket?
Spelar ingen roll. Det är inte tillåtet att placera föremål på varken körbana eller gångbana. Och som fastighetsägare har man skyldighet att städa på gångbana utanför fastigheten - åtminstone i Malmö. Så ta du och kom till rätt värld.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.