143 242 läst ·
1 086 svar
143k läst
1,1k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Det finns skarpa förslag på att göra (delar av) förskolan obligatorisk.D djac skrev:Det finns inga statliga program som förhindrar föräldrar att redan från födseln spendera tid med sina barn, det är alltså inte vare sig Kristersson eller Andersson som ålägger föräldrarna att välja bort barnen till förmån för sin mobil, AW, padel/gym, inte heller att läsa för barnen har föbjudits, eller att vara tillsammans istället för att lämna in dem på lekland av olika sort. Så nej, detta är inget vi kan lasta våra ofullkomliga politiker för, det är föräldrarna som varje dag bara gör andra val än tidigare generationer.
Skoltiden har inte ändrats nämnvärt och att göra det skulle inte lösa problemet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 942 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 942 inlägg
I vilken värld lever du? Målen står inte ute på vägen när det inte spelas. De står mot en stenmur och är knappast i vägen för någon trafik. De tar väl ungefär lika mycket plats som om någon besökare parkerat cykeln där. Tycker du gatukontoret ska åka ut och plocka bort cyklar som står lutade mot staket?S StefanMJ skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Du behöver inte acceptera bucklor eller andra Skodor det är bara att polisanmäla och kräva barnets föräldrar. Meddela skriftligen att eventuella skador på er bil och egendom kommer att polisanmälas och betalning kommer att krävas för skador och stillestånd. Se till att ha vittne när du överlämnar brevet. Ta det muntligt också.Villa Spinell skrev:
Jadu, ditt svar var långt men rätt dumt. Ovanligt korkat faktiskt. Tror att du missar hela poängen med min fråga och helt uppenbart har du bilden helt klar för dig fast att du inte förstått mycket av frågan. Detta hindrar inte dig från att svara. Ett slöseri med tid för jag uppfattar dig som raljant. På fullt allvar anser du att kidsens landhockeyspel, med hårda puckar och hårda slag mot målet som står precis granne med vår bil (en rätt dyr elbil - ointressant kanske) ja det är något man måste ta. Vi måste alltså acceptera ev. lackskador och bucklor på vår bil. Du hade kanske gjort det och med tanke på ditt svar så är detta helt ok i din värld.
Du går ju bara helt bort!
Är du “bara” irriterad på deras spel så släpp det, det tar mer kraft från dig än för dem.
Gatukontoret finns väl bara i teorin allt är väl privatiserat och det sitter väl en ansvarig på kommun som ska sköta allt.S StefanMJ skrev:
Han får väl ringa NCC som hyr en in någon som hyr in någon från HA el Bandidos
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 942 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 942 inlägg
Det är problem att flytta bilar som står felaktigt, även för kommunen. Jag hade en grävmaskin utanför tomten där jag bodde tidigare, uppställd så att man var tvungen att gå ut i mötande körfält. Det var en villagata, men i början av villaområdet så det var en del trafik på platsen. Att ett hockeymål i kanten på en vändzon skulle klassar som så farligt betvivlar jag, men visst tills vi får en bedömning i rätten så kan vi inte vara säkra. Kanske bedöms målet som så farligt så att llundberg (som är noga med regelverket) även får såga sönder det med vinkelslipen som han föreslagit. Kanske, men troligen inte.Alfredo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 942 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 942 inlägg
Absolut då det kan vara farligt, men ett hockeymål i en vändzon, skulle det verkligen vara trafikfarligt?Alfredo skrev:
Jag bor själv längst in på en återvändsgata nu. Hastigheten är låg, mycket låg, inte jämförbar med vad det är i början av ett villaområde. Dessutom snudd på noll trafik.
Jag tror ingen kommer dömas om de flyttar målet, men det är inte samma sak som att det är helt ok, juridiskt och uttalandet kom från samma person som dels föreslagit att såga sönder målet med vinkelslip och dels påpekat hur viktigt det är att följa lagar och regler till minsta detalj. Det är sammanhanget som inte går ihop.
Och hur ska du bevisa att skadan på bilen orsakats av barnen? Och vilket barn, är det 6-7 som spelar så finns det ju några föräldrar att välja på? Rätt säker på att polisen kommer att lägga ned den anmälan 'i brist på bevis'.H HEM2121 skrev:
Privatiserat betyder inte laglöst, vad än de politiska kollektivisterna har fått för sig.K kortis skrev:
När det gäller gatunätet så finns det många icke-kommunala gator i tättbebyggda samhällen. Dessa brukar ägas kollektivt av en förening. Då är det förstås inte kommunen man ska kontakta för att framföra synpunkter och klagomål, utan vägföreningens styrelse.
En vägförening har fördelen framför en kommun att det förmodligen är lättare att byta ut styrelsen.