143 248 läst ·
1 086 svar
143k läst
1,1k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Pusst! Vilken absurd tråd! TS ber om råd för att lösa ett problem som han/hon drabbats av eftersom TS är rädd om sin bil (som det allra, allra flesta av oss är) och grannen inte visar respekt för TS egendom - och en armada av människor dyker upp och fullkomligt idiotförklarar TS... Jättekonstigt i min värld!
Folk är bra märkliga när man börjar interagera med dem och får höra vad de tycker. BH är ett titthål in i simulationen!M Micc skrev:Pusst! Vilken absurd tråd! TS ber om råd för att lösa ett problem som han/hon drabbats av eftersom TS är rädd om sin bil (som det allra, allra flesta av oss är) och grannen inte visar respekt för TS egendom - och en armada av människor dyker upp och fullkomligt idiotförklarar TS... Jättekonstigt i min värld!
Vad är dina råd?M Micc skrev:Pusst! Vilken absurd tråd! TS ber om råd för att lösa ett problem som han/hon drabbats av eftersom TS är rädd om sin bil (som det allra, allra flesta av oss är) och grannen inte visar respekt för TS egendom - och en armada av människor dyker upp och fullkomligt idiotförklarar TS... Jättekonstigt i min värld!
Jag tror att fler än jag skulle ha den åsikten om vi genomförde en opinionsundersökning om saken bland trådens deltagare, men inte f-n orkar någon göra en sån.J John Vikner skrev:
För att undanröja alla tvivel om att du faktiskt antyder något kanske du kan klargöra vilka de juridiska skälen är som gör att du inte kan berätta hur du löste ditt problem (ref. inlägg #427)?
Redigerat:
Jo självklart så kommer ju inte polisen att göra något, det vet ju alla. Min poäng är att om alla regler och lagar följdes till sista bokstaven (varför skulle det inte göras? Om inte, varför ens ha regler och lagar?), så tror jag att det inte skulle spelas någon fotboll på gator. Vägar och gator är helt enkelt ingen lekpark!L lbgu skrev:Nu har du redan fått lite svar om att det är lite olika regler för E4 och en sömnig villagata.
Men även om det skulle gå att hitta något lagrum som polisen skulle kunna använda sig av för att lagföra folk som spelar på en sömnig villagata så kommer det inte att ske. Visst någon polis med en speciell diagnos skulle säkert kunna hitta på något, men det är så osannolikt att man inte behöver bry sig om det.
Om det är en mer trafikerad väg så kan säkert någon polis säga till folk att de ska sluta leka på vägen, men då är det för att det är störande för trafiken.
Polisen orkar ju vanligtvis inte åka ut till inbrott, cykelstölder och liknande. Att de skulle göra det för att några leker på en lågtrafikerad väg finns alltså inte på kartan. Krävs att man gör något allvarligt som att ta med sig en penna från polisstationen för att de ska reagera.
Anledningen är ju såklart att "det är ju bara barn och de måste få leka precis var de vill utan hänsyn till andra". Polis nuförtiden är bara ett skämt, inte undra på att folk inte respekterar lag och ordning.
Polis är inget skämt absolut inte. Men de kan ju naturligtvis inte vara överallt och komma på beställning för att ungarna leker på gatorna i villakvarteren.L llundberg skrev:Jo självklart så kommer ju inte polisen att göra något, det vet ju alla. Min poäng är att om alla regler och lagar följdes till sista bokstaven (varför skulle det inte göras? Om inte, varför ens ha regler och lagar?), så tror jag att det inte skulle spelas någon fotboll på gator. Vägar och gator är helt enkelt ingen lekpark!
Anledningen är ju såklart att "det är ju bara barn och de måste få leka precis var de vill utan hänsyn till andra". Polis nuförtiden är bara ett skämt, inte undra på att folk inte respekterar lag och ordning.
Man tycker nog att de som åker där i trettio kan samsas med barnen och det är väl oftast egna och grannarnas ungar.
Om alla regler och lagar följdes till punkt o pricka så köpte inte partysugna villaägare knark till helgen och svartsprit. Inte heller gjorde de skattebrott och stal genom momsbedrägerier.
Jag menar inte att alla gör det eller ens många bara att det finns många sidor att se på lagar och regler. Kanske polis och Ekobrottsmyndigheten borde ägna mer tid åt det?
Det var nog mer ett reflekterande över Polisen och att alla lagar ska följas och brott beivras inte bara de man själv väljer.Alfredo skrev:
Att tjafsa om ungar som leker på gatorna i villakvarteren är i mina ögon både fjantigt och småaktigt. Men attans om det kommer en boll på vita staketet eller barnen spelar boll klockan 22.00 och skriker o skrattar. Ve o fasa någon slipar på bilen några dagar.
Kontakta gatukontoret och be dom ta bort föremålet. Jag har själv gjort så när vissa personer i mitt område bl.a. placerat ut otillåtna parkeringshinder, t.ex. vägkoner, utanför sina tomter på gatan.Villa Spinell skrev:
Vi har ett problem som vi har tagit upp med vår kommun, Trelleborg. Helt klart är detta ett mycket stort men uppenbart ett lika underligt problem för ingen; kommun och polisen, vet hur man ska hantera det. Eller också vill man inte göra det. Jag presenterar problemet för er och sedan tar jag gärna emot inputs. Håll i minnet, detta handlar inte om millimeterrättvisa eller granngnabb. Det är ett problem för oss men helt klart är kommun och polis helt uppgivna. Grannen skiter i vilket!
Vi bor vid en vändplats. Vändplatsen har privatiserats av vår granne som ställt ut ett landhockeymål där, ett stort. När kidsen spelar där händer det att hårda puckar slås in på vår tomt och också mot bil, häck och in på vår uteplats. Grannen vet om att detta gör oss väldigt obekväma eftersom kidsen inte tar något ansvar men inte heller de vuxna. Vi är inte intresserade av att bo vid en landhockeyrink och vi är inte intresserade av att få bucklor i vår nya bil eller en puck in i nysatt häck. Jag har gjort anmälan till vår kommuns miljöinspektör men inget händer.
Vårt hus har gul linje, streckat i vitt är vändzon/landhockeyrink och vit gräns är grannen som skiter i vilket.
Vad hade ni gjort?
Lagar är ofta formulerade med lite böjmån och det är alltid människor som tolkar lagar när de behöver tolkas. Om vi skulle skriva lagar med första ordningens logik skulle det vara närapå trivialt enkelt att skriva ett datorprogram som tolkar lagar.L llundberg skrev:Jo självklart så kommer ju inte polisen att göra något, det vet ju alla. Min poäng är att om alla regler och lagar följdes till sista bokstaven (varför skulle det inte göras? Om inte, varför ens ha regler och lagar?), så tror jag att det inte skulle spelas någon fotboll på gator. Vägar och gator är helt enkelt ingen lekpark!
Vi vill dock bygga in tolkningsmöjligheter i lagarna, som kan bero på hur förarbetena är skrivna. Lagstiftarens intention är ibland viktigare än lagens bokstav.
Hej min gamle far hade samma problem han råkade då spilla "lite" tjära på asfalten. Ett par ggr problemet över ,Åke