P
J JohanLun skrev:
Fast förhoppningsvis inte idioter?
Nej, det är nog få som är.

Andra hälften av folket i ens omgivning är å andra sidan smartare än en själv, så man bör kanske vara lite ödmjuk i umgänget med grannarna.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
fribygg och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
På E4 - Ja
På sömnig villagata - Nej
Så det är alltså annorlunda regler alltså. Kan du peka på vilka dom reglerna är? Eller är det bara godtyckligt?
Om det vore inte så sömnig villagata?

L llundberg skrev:
Så det är alltså annorlunda regler alltså.
Ja.
L llundberg skrev:
Kan du peka på vilka dom reglerna är?
För det första är E4 huvudsakligen motorväg och därmed förbjuden att gå på. Det brukar rent av varnas i radio ibland om någon råkar irra sig dit eller ens rör sig kring en olycka eller ett fordon med motorstopp.

För det andra finns redan i 2 kap. 1 § trafikförordningen skrivningar om att hänsyn ska tas till omständigheterna. Och omständigheterna skiljer som bekant rätt markant redan mellan en återvändsgränd och en huvudgata.
L llundberg skrev:
Eller är det bara godtyckligt?
Nej.
L llundberg skrev:
Då går man anpassa sig till de omständigheterna, vilka de än är.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Visst finns det lag(ar) som förbjuder hindrande av trafik.

Huruvida "snuten skulle stoppa det" beror nog på fotbollslagens storlek, spelarnas ålder, hur trafikerad vägen är samt hur snabbt fotbollsspelarna lämnar fri väg för trafiken.
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja.

För det första är E4 huvudsakligen motorväg och därmed förbjuden att gå på. Det brukar rent av varnas i radio ibland om någon råkar irra sig dit eller ens rör sig kring en olycka eller ett fordon med motorstopp.

För det andra finns redan i 2 kap. 1 § trafikförordningen skrivningar om att hänsyn ska tas till omständigheterna. Och omständigheterna skiljer som bekant rätt markant redan mellan en återvändsgränd och en huvudgata.

Nej.

Då går man anpassa sig till de omständigheterna, vilka de än är.
"omständigheterna"...
Låter lite som om det är öppet för bedömning, alltså ingen fast regel.
Precis som jag trodde. Tack för att du bekräftade det.

För det första är E4 huvudsakligen motorväg
Nu tror jag du är ute på en vinglig tvåhjuling. Eller stämmer verkligen detta? 🤔

I mina trakter, norr om Stockholm, är dock en rätt liten del motorväg.

L llundberg skrev:
"omständigheterna"...
Låter lite som om det är öppet för bedömning
Ja. Bedömning är dock något annat än godtycke.

Förstår man inte innebörden av att man måste göra bedömningar i trafiken och att olika slags gator och vägar måste behandlas efter sina förutsättningar föreslår jag att man klipper sitt körkort.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
För det första är E4 huvudsakligen motorväg och därmed förbjuden att gå på.
Jag får det till 78 mil motorväg och 81 mil icke-motorväg.
Men lägger man till de ca 10 mil som är motortrafikled så har du rätt i att större delen är förbjuden att gå på.

Hej dagboken,
Idag förlorade jag mot ett medvetet missförstånd.

• Haha
  • Gilla
pmd och 8 till
  • Laddar…
Alltså precis som man enligt lag är skyldig att anpassa sin körning efter förutsättningarna (väglag, sikt mm) så måste man ju även se skillnader i lämplighet att över huvud taget låta barn vistas på eller nära en väg. Vår 30gata utanför huset är så smal att du inte kan möta en annan bil utan att någon använder vägren eller någons infart som mötesplats, här får mina barn gärna cykla eller vara på vägen, normal hastighet brukar som oftast vara ca 10km/h av passerande och det kanske kommer 2-5bilar i timmen i snitt.

En annan 30-sträcka som är den man kommer ut på är istället genomfartsled med kanske en 750 bilar i timmen, en väldigt stor del av dessa är bussar och många bilister skiter blankt i både hastighetsbegränsning och rödljus vid övergångsställen. Där låter jag dem nätt och jämnt gå på trottoaren själva för där finns det inga marginaler för någon lek.

Sedan undrar jag hur fan några av er är funtade som insinuerar allsköns olagligheter ni skulle utsätta grannen för om det gällde er. Ni säger att TS ska stå upp för sig själv och förslag om att de-eskalera situationen ses som dumma och töntig. Hur tycker ni då att grannen ska göra? TS har inte lagen på sin sida, gnäller över något som trots allt nu inte verkar hänt på 3 år. Nu vet jag ju inte vad ni tänkt göra men om vi tänker milt, att ni förstör målet och hotar ungarna med stryk o kanske backar över brevlådan. Vad ska grannen nu göra om den också ska stå upp för sig själv o inte vara en mes? Elda upp TS kära bil och kapa buskarna vid fotknölarna?

Skärp er och bete er som vuxna. Man behöver inte alltid få som man vill. Ibland vill man helt enkelt bara fel saker.

• Gilla
  • Älska
pmd och 6 till
  • Laddar…
Hej dagboken,
Idag förlorade jag mot ett medvetet missförstånd.
Du viktade såklart vägsträckningen efter andelen personer som bor vid varje delsträcka, så du hade såklart rätt ändå 😉😃

• Haha
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Har du alltså förslag som du kan tipsa TS direkt om? Hur lagliga är dessa förslag?
Nej, jag har inga förslag jag vill tipsa TS om.

P pmd skrev:
Du säger det inte direkt, men du antyder det genom att hänvisa till juridiska skäl.
För att få klarhet i det ställde jag en direkt fråga om saken.
Om jag inte har sagt det så har jag inte sagt det. Att jag antyder något är enbart din åsikt.

J John Vikner skrev:
Om jag inte har sagt det så har jag inte sagt det. Att jag antyder något är enbart din åsikt.
Kommentarstrådar i olika fora är mycket underhållande!

A ajn82 skrev:
Du viktade såklart vägsträckningen efter andelen personer som bor vid varje delsträcka, så du hade såklart rätt ändå 😉😃
Mmm, men då börjar de väl räkna mygg och så är man tillbaka till att gyttjebrottas med en gris.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Så det är alltså annorlunda regler alltså. Kan du peka på vilka dom reglerna är? Eller är det bara godtyckligt?
Nu har du redan fått lite svar om att det är lite olika regler för E4 och en sömnig villagata.

Men även om det skulle gå att hitta något lagrum som polisen skulle kunna använda sig av för att lagföra folk som spelar på en sömnig villagata så kommer det inte att ske. Visst någon polis med en speciell diagnos skulle säkert kunna hitta på något, men det är så osannolikt att man inte behöver bry sig om det.

Om det är en mer trafikerad väg så kan säkert någon polis säga till folk att de ska sluta leka på vägen, men då är det för att det är störande för trafiken.

Polisen orkar ju vanligtvis inte åka ut till inbrott, cykelstölder och liknande. Att de skulle göra det för att några leker på en lågtrafikerad väg finns alltså inte på kartan. Krävs att man gör något allvarligt som att ta med sig en penna från polisstationen för att de ska reagera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.