P pmd skrev:
Tyvärr brast det lite i värnpliktsutbildningen förr, utom för vissa.

En bekant till mig gjorde värnplikten som kustjägare. Efter att ha muckat vikarierade han lite i skolor. En dag hade det varit extra stökigt i klassrummet varpå min bekant sa till eleverna att vara tysta. En elev mopsade sig och efter en stund drog han kniv mot min bekant.

Bekantingen hade fått utbildning i närstrid så han avväpnade snabbt den knivviftande ynglingen. Efter den incidenten var det lugnt i klassen.
Kan endast förklaras med DNA och ett kulturellt arv från familjen och föräldrarna.

Sverige är kört som samhälle, eftersom andelen av dessa destruktiva element nu är för stor.

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
D
T tmjreviews skrev:
Kan endast förklaras med DNA och ett kulturellt arv från familjen och föräldrarna.

Sverige är kört som samhälle, eftersom andelen av dessa destruktiva element nu är för stor.
Haha, jag ser vad du far efter, då kan jag berätta att i min klass, gick i femman, drog ett barn från välbärgad familj upp en kniv mot lärare som sa ifrån, det är alltså inget nytt eller knutet till det du syftar på.

Det gemensamma är om något isf att det i bägge fallen rör sig om pojkar, de kanske inte ska gå i skolan, det går ju ändå inte så bra för dem?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Haha, jag ser vad du far efter, då kan jag berätta att i min klass, gick i femman, drog ett barn från välbärgad familj upp en kniv mot lärare som sa ifrån, det är alltså inget nytt eller knutet till det du syftar på.

Det gemensamma är om något isf att det i bägge fallen rör sig om pojkar, de kanske inte ska gå i skolan, det går ju ändå inte så bra för dem?
Och han far efter? Det som vi alla redan vet?

• Arg
djac
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Och han far efter? Det som vi alla redan vet?
Vad är det du tänker att vi alla redan vet?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
  • Skälig hänsyn till omgivningen:
    Enligt 3 kap. 1 § jordabalken ska alla vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom ta skälig hänsyn till omgivningen. Detta innebär att även om det inte är förbjudet att leka på gatan, bör man tänka på de som bor eller rör sig i området och undvika att störa eller orsaka fara.
  • Trafikregler:
    Barn bör vara försiktiga och följa trafikregler när de leker på gatan. De ska inte blockera vägen eller orsaka trafikfara.
  • Lokala föreskrifter:
    Vissa kommuner kan ha specifika regler eller rekommendationer för lek på gatan. Det kan vara bra att kolla med kommunen om det finns några lokala föreskrifter.
  • Samverkan med grannar:
    Det kan vara bra att informera grannar om att barn leker på gatan, särskilt om det är en plats där man inte vanligtvis förväntar sig att barn leker.

• Gilla
Kiddakrydda
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Om man tycker att 99% av alla runt en är idioter (men man själv har rätt i allt), så kanske felet inte hittas hos andra utan hos en själv.
Om man är genomsnittligt smart så är hälften av folket i ens omgivning dummare än vad man själv är …

P
J John Vikner skrev:
Jag har inga förslag som jag vill nämna i detta forum.
Har du alltså förslag som du kan tipsa TS direkt om? Hur lagliga är dessa förslag?

P
J John Vikner skrev:
När säger jag det?
Du säger det inte direkt, men du antyder det genom att hänvisa till juridiska skäl.
För att få klarhet i det ställde jag en direkt fråga om saken.

P
J javlaandersson skrev:
  • Skälig hänsyn till omgivningen:
    Enligt 3 kap. 1 § jordabalken ska alla vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom ta skälig hänsyn till omgivningen. Detta innebär att även om det inte är förbjudet att leka på gatan, bör man tänka på de som bor eller rör sig i området och undvika att störa eller orsaka fara.
"Skälig" var nog ett bättre ord förr. Numera spretar det en del i vad folk anser är bra skäl för både det ena och det andra.

P pmd skrev:
Svensk lagstiftning bygger på legalitetsprincipen. Det innebär (lite förenklat) att om något inte är uttryckligen förbjudet så är det tillåtet.
Och om två fotbollslag skulle börja spela match på en väg / gata så tror jag i alla fall att snuten skulle stoppa det.

P pmd skrev:
Om man är genomsnittligt smart så är hälften av folket i ens omgivning dummare än vad man själv är …
Och är man lite smartare än så då blir det jobbigt.
Fast kanske hänger mycket på erfarenhet i mitt fall då man börjar bli till åren kommen

J
P pmd skrev:
Fast förhoppningsvis inte idioter?

L llundberg skrev:
Och om två fotbollslag skulle börja spela match på en väg / gata så tror jag i alla fall att snuten skulle stoppa det.
På E4 - Ja
På sömnig villagata - Nej

• Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
"Skälig" var nog ett bättre ord förr. Numera spretar det en del i vad folk anser är bra skäl för både det ena och det andra.
Som med ”bör” vilket borde förbjudas

P
L llundberg skrev:
Visst finns det lag(ar) som förbjuder hindrande av trafik.

Huruvida "snuten skulle stoppa det" beror nog på fotbollslagens storlek, spelarnas ålder, hur trafikerad vägen är samt hur snabbt fotbollsspelarna lämnar fri väg för trafiken.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.