143 250 läst ·
1 086 svar
143k läst
1,1k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Att man ska behöva flytta från sitt eget hem för att folk beter sig som skit är inte framsynt. Du bokstavligt bekräftar allt jag säger!H hovapettson skrev:
Jo, jag har också hemliga fantasier om vad man skulle vilja göra med skitungar. Men TS låg i en klar risk att starta ett krig han aldrig kan vinna. Så några av oss kom trots allt med några handfasta råd. Råd och råd... Alltså... möjliga metoder... eller sätt att se saken. (Och det blev VÄLDIGT mycket rundsnack också.)J John Vikner skrev:
Vad föreslår du för åtgärd som TS kan ta till för att minska risken att gå skador på sin bil?J John Vikner skrev:Ja, och du skulle med glädje "spänna upp ett skydd" på din egen tomt för att någon annan orsakar dig skada. Om grannens hund kom springandes och hoppade på dig varje gång du gick utanför dörren, skulle ditt råd då vara "men spring bara snabbare än hunden. Kan göras mycket enkelt och effektivt" eller skulle du tycka att du inte ska behöva "spänna upp skydd" eller springa för ditt liv till och från ditt eget hem?
Jag brukar också reflektera över detta. Om man tycker att 99% av alla runt en är idioter (men man själv har rätt i allt), så kanske felet inte hittas hos andra utan hos en själv. Eller är man själv supersmart, men då tror jag den personen inser det och accepterar att andra inte "hänger med" och har en förståelse för det - inte irriterar sig på det. Människan är iofs inte så smart generellt sätt, så vi alla är nog idioter i viss mån.D djac skrev:
Detta fråntar en dock inte att bli visad respekt och själv visa respekt. Har man respekt för varandra så funkar det ofta rätt bra även om man inte alltid gör de smartaste valen.
H hovapettson skrev:Jo, jag har också hemliga fantasier om vad man skulle vilja göra med skitungar. Men TS låg i en klar risk att starta ett krig han aldrig kan vinna. Så några av oss kom trots allt med några handfasta råd. Råd och råd... Alltså... möjliga metoder... eller sätt att se saken. (Och det blev VÄLDIGT mycket rundsnack också.)
Jag har inga förslag som jag vill nämna i detta forum.P pmd skrev:
Exakt när alla andra har fel ska man tänka ett varv till brukar jag säg. Men tog några år innan jag kom fram till den slutsatsen. HumJ JohanLun skrev:Jag brukar också reflektera över detta. Om man tycker att 99% av alla runt en är idioter (men man själv har rätt i allt), så kanske felet inte hittas hos andra utan hos en själv. Eller är man själv supersmart, men då tror jag den personen inser det och accepterar att andra inte "hänger med" och har en förståelse för det - inte irriterar sig på det. Människan är iofs inte så smart generellt sätt, så vi alla är nog idioter i viss mån.
Detta fråntar en dock inte att bli visad respekt och själv visa respekt. Har man respekt för varandra så funkar det ofta rätt bra även om man inte alltid gör de smartaste valen.
Det finns människor som har detta naturligt, andra kommer aldrig uppnå det. De jag har mött som varit outstanding har varit toppolitiker, exempelvis svenska statsministrar (av bägge färger), eller enstaka toppföretagsledare. Motsatsen är kanske de som ligger på autismspektrar, de finner det helt naturligt att ärligt säga att den nyfödda är ful, osv.J JohanLun skrev:Jag brukar också reflektera över detta. Om man tycker att 99% av alla runt en är idioter (men man själv har rätt i allt), så kanske felet inte hittas hos andra utan hos en själv. Eller är man själv supersmart, men då tror jag den personen inser det och accepterar att andra inte "hänger med" och har en förståelse för det - inte irriterar sig på det. Människan är iofs inte så smart generellt sätt, så vi alla är nog idioter i viss mån.
En liten anekdot från mycket välbärgat område i närheten, de hade ett äldre problempar som var allmänt vresiga och klagade på allt, skapade dålig stämning. Sen flyttade en av våra största fotbollsspelare, en naturlig ledare, in som granne, naturligtvis störde de sig och klagade. Han stötte på dem och följde med varvet de gick med hunden, de om tillbaks som vänner och nu är paret pacificerat. Inget våld, hot, eller tvång utan bara förmågan att skapa kontakt.