143 275 läst ·
1 086 svar
143k läst
1,1k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
I den här tråden har väl alla hållit sig till originalämnet?H Husbo73 skrev:
Något som jag tycker är tråkigt är när folk skriver inlägg om att trådens deltagare har fel åsikter och bör lämna tråden. Fel åsikter har nog de flesta, enligt alla andra av de flesta. Det är därför de flesta deltar i tråden. Att klaga på att vi diskuterar i en forumtråd är dock något jag kan irritera mig på.H Husbo73 skrev:
Om du inte gillar hur tråden utvecklas så finns det ett menyval under de tre punkterna längs ner till höger i varje inlägg som heter "Anmäl".
Sådana situationer har lagstiftaren tagit hänsyn till . De är alltså lagligt att bryta mot hastighetsbegränsningar i en sådan, eller liknande, situation. Ingen behöver ha en åsikt om att det vore rätt, eftersom det är rätt.tveksamt skrev:
Jag tycker personligen att diskussionen om dagens ungdomar låter precis som den alltid har gjort. Dom blir tydligen bara värre för varje generation 😆eller så har vi bara blivit äldre o surare… helt ärligt så satt var ända unge på 80/90 talet med fötterna på sättet mitt emot på pendeln. Sa man till någon 20 år sedan fick man också skit tillbaka fast ska jag vara ärlig så är det nästan bara vuxna i 25-35års åldern jag ser med fötterna på sätet nuförtiden. Stör mig mycket mer på vuxna som inte har vett nog att inte sköta sig, som tex att låta sina små barn klättra med skor på sätet eller kollar på video på telefonen med hög volym utan hörlurar. Det samma när de ger barnen telefonen för att spela eller kolla och gör det med full volym.
För att återgå till TS sakfråga, med tanke på hur mycket olika aktivitet som subventionerat förekommer på vägar är det högst osannolikt att göra annat än färdas skulle vara olagligt. Det finns tydligt lagstöd för att säga att den som hindrar trafiken begår ett brott men det är ju inte fallet här. Det finns tydligt bildbevis som stödjer att målet är placerat mot spelarnas egna fastighet, och att detta spelande pågått i minst tre år helt utan skador på TS egendom.
Jag tro att TS stör sig mer på ljudet av spelandet än att han är rädd för skada på sina buskar och bil. Det senare känns mer som ett svepskäl. TS verkar dock lämnat tråden så hur det står till med den saken lär jag aldrig få veta något om.
För att återgå till TS sakfråga, med tanke på hur mycket olika aktivitet som subventionerat förekommer på vägar är det högst osannolikt att göra annat än färdas skulle vara olagligt. Det finns tydligt lagstöd för att säga att den som hindrar trafiken begår ett brott men det är ju inte fallet här. Det finns tydligt bildbevis som stödjer att målet är placerat mot spelarnas egna fastighet, och att detta spelande pågått i minst tre år helt utan skador på TS egendom.
Jag tro att TS stör sig mer på ljudet av spelandet än att han är rädd för skada på sina buskar och bil. Det senare känns mer som ett svepskäl. TS verkar dock lämnat tråden så hur det står till med den saken lär jag aldrig få veta något om.
Kastar sten på änder.. Jag tänder till och säger till när barn JAGAR fåglar. Ett enkelt "låt djuren vara i fred - vi är hemma hos dem nu" brukar fungera utmärkt. Det som du säger stämmer ruskigt bra, dvs att föräldrar inte vågar uppfostra sina telningar. Men det finns också raka motsatsen: Vanligen mammor som i överdriven oro hela tiden förmanar "inte hoppa, inte klättra, inte dittenådatten, du kan ramla, ajaj" osv. Vad i helvete är de så rädda för kan hända? Ungen skrubbar sitt knä? En annan spaning på temat i sammanfattning: Badade på en mycket isolerad strand, min kvinna och jag. Där satt en liten familj. Uppenbarligen hade pappan barnvakten för mamman läste en pocketbok intensivt. Den lilla flickan ville bada, gång på gång, pappan hade ett sjå med hennes badbyxor. När hon skulle plaska för tredje gången på kort tid säger fadern "jag har inte fler byxor nu"(!!). Vad är detta?J JohanLun skrev:...minns jag var och badade om det var förra sommaren... en mamma var där med ett litet barn. Barnet började att kasta småsten på några ankor. Sen på andra som badade inkl mig. När man tittar lite försiktigt på mamman och hoppas hon ska säga till så händer ingenting. Ungen är ett par år gammal. Sällskapet hon tillhörde lämnade skräp på marken efter sig när de picknickat klart. Jag brukar ibland försiktigt säga till ungar som kastar sten eller jagar ankor att "ankorna inte gillar det". Men ibland är föräldrarna av sådan sort att man drar sig för att interagera. Många föräldrar bara tittar på och skrattar, eller tittar i mobilen. Jag säger absolut inte att majoriteten gör så här, men om detta är uppfostran föräldrarna ger dem, så förstår jag det "inte går bra" när de blir äldre. Det är samma sak med skräp. Jag ser folk som bara släpper skräp runt sig fast det finns papperskorgar inom synhåll. Respekten för det allmänna och andra är på vissa håll låg. Sen tror jag barn i alla tider "gjort fel" - men vuxenvärlden måste visa vad som är rätt och fel. Både egna föräldrar och andra vuxna.
Är det uttryckt specifikt? Det visste jag inte, var står detta?P pmd skrev:
Men fine, det finns andra situationer där polisen kan använda sin möjlighet till rapporteftergift och låta bli att bötfälla någon när de anser att det är bättre/lämpligare att bara ge dem en tillsägelse även fast det som skett är tydligt mot lagen.
Det gjorde dom också här i förorten för några år sedan. Sedan hade polisen en genomgång där de kollade alla cykelförråd efter stulna moppar. Efter det blev det tyst.F fribygg skrev:
Om det kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får det inte lämnas på vägen (2 kap. 10 § Trafikförordningen [1998:1276]).P polaris78 skrev:
Man kan anmäla det här till Trafikverket. https://bransch.trafikverket.se/tjanster/Anmal-skador-och-brister/
Tar du inte i lite nu? Tycker du inte att man exempelvis kan ursäkta den som åker skidor i ett elljusspår, missbedömer sin förmåga och åker ur spåret i en kurva och i samband med detta råkar skada en tallplanta? 😉P pmd skrev:
Åker du pendeltåg i stockholm? Det är ju vanliga pendeltåget som har Uppsala C som slutstation, kräver visserligen att du även har extra biljet men samma tåg som till Märsta. Alltså inte något SJ tåg vi pratar om.Alfredo skrev:
Edit: Sorry för ifrågasättandet, jag läste ditt inlägg lite fel.