143 280 läst ·
1 086 svar
143k läst
1,1k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Det görs hela tiden! Polislagen är tydlig med att "En polisman får lämna rapporteftergift om brottet med hänsyn till omständigheterna i det särskilda fallet är obetydligt och det är uppenbart att brottet inte skulle föranleda annan påföljd än böter."A ajn82 skrev:
Inte det minsta konstigt.
Testa att lämna in en cykel som hittegods och se om du får någon hjälp...A ajn82 skrev:
Nej, det är ju min poäng. Alla vägar är inte lika och samma tolkning är inte lämpligt även om Trafikförordningen inte gör skillnad mellan vägar.Alfredo skrev:
T ex är en liten gata med en vändplan i ett villaområde knappast jämförbar med en mer trafikerad väg. Att barnen spelar landhockey på den kommunala gatans vändplan som knappt är trafikerad är inte ett problem för trafiken. Om de gör det på Sveavägen i Stockholm orsakar de stora problem.
Tänkte mer att vi kunde se det lagrum som åklagare väljer att använda för vuxna som leker på gatan. Tydligen brottsbalken och inte trafikförordningen. Det kan ju dels bero på straffvärde men också t ex på var åklagare tror sig kunna nå framgång rättsligt. Kanske är 7 kap. trafikförordningen inte intressant utifrån dessa aspekter.Alfredo skrev:
14 kap. 9 § trafikförordningen ger att den gående som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 7 kap. 1 § första stycket eller 3 § döms till penningböter. Dåligt straffvärde jämfört med brottsbalkens fängelsemöjlighet.
Jag tror nog att de flesta ser det som helt normalt att barn leker i bostadsområden, inklusive på villagatorna, nästan alla vuxna som har vuxit upp i en sådan miljö har själv gjort detsamma, barn har sämre omdöme och inte fullt utvecklat konsekvenstänk så de kommer göra fler misstag och övertramp.J JohanLun skrev:Jag tror skillnaden mellan nu och då är att idag finns många som tycker barnen har ”rätt” att leka hur och var de vill. Om de stör eller skadar nåt så är det inte deras fel.
Jag tycker barn ska kunna få leka överallt, men om de stör eller förstör måste de och föräldrarna ta ansvar. Dvs kan inte grannarna sova eller får sin bil bucklad så kliver barnens föräldrar fram och löser problemet.
Om barnens föräldrar inte agerar som förälder så tvingas ju TS vara pappa till andras barn, med det även säga vad de får och inte får göra. För ingen vill väl betala för oansvariga barn för att deras föräldrar heller inte tar ansvar.
Detta förväntas dock vuxna ha utvecklat, så de vuxna som då ger sig på dessa lekande barn drabbas oftast hårt av omgivningens fördömanden och när det gäller påhopp på barn så tenderar folk ha lång minne, tro mig för jag är en av dem. En gubbjävel i gatan gav sig på sonen och hans kompis (de var i femårsåldern) när de lekte på gatan, körde på deras bandymål och rusade motorn för att skrämma barnen och sen skälla ut dem (hör inte hit men han är pensionerad polis, så spär vi på de fördomarna..) detta har varken jag eller andra som såg glömt ännu, trots att det nu är 20 år sedan, och man kan nog säga att det legat honom i fatet.
För att det sociala ska funka i gruppbebyggelse så får man vara lite smidig och det vet jag inte om alla inblandade i fallet är, TS, grannen och även ungarna, det kan vara där det brister också.
Frågan är om det fanns en vilja från regeringen när trafikförordningens nuvarande sjunde kapitel infördes att förbjuda människor och barn att uppehålla sig på varje typ av väg på annat sätt än att strikt röra sig på vänster sida av körbanan i trafikens riktning och korsa varje väg så rätvinkligt som möjligt och så nära en korsning som möjligt (om det inte finns övergångsställen i närheten). Jag är tveksamt om man tänkte sig detta från regeringens håll eller senare regeringar som har ändrat i trafikförordningen. En liten utredning från 1900-talets början hade varit trevligt att läsa i frågan. Någon som kan historien bakom trafikförordningen, d v s hur man utvecklade denna juridik när bilarna kom och tog över gatorna från människorna?
Svensk rättstradition bygger ju vanligen i liten grad på detaljerad regelefterlevnad utan mer på ett ändamål och sen typ kriminaliserar man det mesta i någon grad och ger man en myndighet eller rättsapparaten i stort rätten att hantera verkligheten efter eget gottfinnande utifrån situationen. Fast just trafikens juridik är ju emellanåt rätt anal i sin tillämpning...
Svensk rättstradition bygger ju vanligen i liten grad på detaljerad regelefterlevnad utan mer på ett ändamål och sen typ kriminaliserar man det mesta i någon grad och ger man en myndighet eller rättsapparaten i stort rätten att hantera verkligheten efter eget gottfinnande utifrån situationen. Fast just trafikens juridik är ju emellanåt rätt anal i sin tillämpning...
När jag var liten lekte jag på gatorna och har nog gjort sånt jag själv skulle tycka vara fel idag.D djac skrev:Jag tror nog att de flesta ser det som helt normalt att barn leker i bostadsområden, inklusive på villagatorna, nästan alla vuxna som har vuxit upp i en sådan miljö har själv gjort detsamma, barn har sämre omdöme och inte fullt utvecklat konsekvenstänk så de kommer göra fler misstag och övertramp.
Detta förväntas dock vuxna ha utvecklat, så de vuxna som då ger sig på dessa lekande barn drabbas oftast hårt av omgivningens fördömanden och när det gäller påhopp på barn så tenderar folk ha lång minne, tro mig för jag är en av dem. En gubbjävel i gatan gav sig på sonen och hans kompis (de var i femårsåldern) när de lekte på gatan, körde på deras bandymål och rusade motorn för att skrämma barnen och sen skälla ut dem (hör inte hit men han är pensionerad polis, så spär vi på de fördomarna..) detta har varken jag eller andra som såg glömt ännu, trots att det nu är 20 år sedan, och man kan nog säga att det legat honom i fatet.
För att det sociala ska funka i gruppbebyggelse så får man vara lite smidig och det vet jag inte om alla inblandade i fallet är, TS, grannen och även ungarna, det kan vara där det brister också.
Det viktiga är att de vuxna lär ut vad som är rätt och fel. Tex om man förstör grannen Åkes nya bil får det en konsekvens. För barnet och föräldern. Även för Åke. Men barnet måste förstå att pappa eller mamma får ta av sina pengar och ge till Åke, Åke får lämna bilen på verkstad. Kanske går man hoppa över ett biobesök, eller får lägga ett par veckopengar.
Men idag tror jag många tycker att "Åke får skylla sig själv, ta det på egen försäkring, det är säkert en leasingbil, pappas jobb betalar alla skador på vår bil så det är säkert lika för Åke. Alternativt, vi har en skitbil, Åke har en fin bil, han har råd att laga den själv...
Föräldrar i alla tider har nog försökt förmana sina barn, i stort sett hela vårt bibliotek av sagor behandlar ju detta ämnet, dels för att barnen inte ska förolyckas och dels för att de inte ska förstöra, men trots detta så händer bägge delar. Jag säger inte att man ska sluta försöka men barn är helt enkelt inte mer mogna än så, att många tycker som du beskriver i sista stycket känner jag inte igen.J JohanLun skrev:När jag var liten lekte jag på gatorna och har nog gjort sånt jag själv skulle tycka vara fel idag.
Det viktiga är att de vuxna lär ut vad som är rätt och fel. Tex om man förstör grannen Åkes nya bil får det en konsekvens. För barnet och föräldern. Även för Åke. Men barnet måste förstå att pappa eller mamma får ta av sina pengar och ge till Åke, Åke får lämna bilen på verkstad. Kanske går man hoppa över ett biobesök, eller får lägga ett par veckopengar.
Men idag tror jag många tycker att "Åke får skylla sig själv, ta det på egen försäkring, det är säkert en leasingbil, pappas jobb betalar alla skador på vår bil så det är säkert lika för Åke. Alternativt, vi har en skitbil, Åke har en fin bil, han har råd att laga den själv...
Jag tycker man ofta ser barn som ”röjer” och inte visar hänsyn och vars föräldrar inte gör något alls. När de blir äldre är föräldrarna inte med och mönstret är invant.D djac skrev:Föräldrar i alla tider har nog försökt förmana sina barn, i stort sett hela vårt bibliotek av sagor behandlar ju detta ämnet, dels för att barnen inte ska förolyckas och dels för att de inte ska förstöra, men trots detta så händer bägge delar. Jag säger inte att man ska sluta försöka men barn är helt enkelt inte mer mogna än så, att många tycker som du beskriver i sista stycket känner jag inte igen.
Jag tror du kan ha rätt att många faktiskt lär sina barn detta, men jag tror fler än förut lär barnen att ta för sig istället för att ta hänsyn…
Se bara på bidragsfusk och liknande. I generationen 40-talister (iallafall mina föräldrar) var det en dygd att göra rätt för sig och inte leva på bidrag. Nu verkar många tycka att man ska ta för sig. Kanske för att klyftorna ökat i Sverige. Kanske för att senare generationer fått det sämre än sina föräldrar, vilket inte var fallet för 40, 50 och i vissa fall 60-talister.
Det ligger en hel del i vad du säger. Att vara chef i dag är ett helvete säger min son folk är sjuka för jämnan och kommer för sent.J JohanLun skrev:Jag tycker man ofta ser barn som ”röjer” och inte visar hänsyn och vars föräldrar inte gör något alls. När de blir äldre är föräldrarna inte med och mönstret är invant.
Jag tror du kan ha rätt att många faktiskt lär sina barn detta, men jag tror fler än förut lär barnen att ta för sig istället för att ta hänsyn…
Se bara på bidragsfusk och liknande. I generationen 40-talister (iallafall mina föräldrar) var det en dygd att göra rätt för sig och inte leva på bidrag. Nu verkar många tycka att man ska ta för sig. Kanske för att klyftorna ökat i Sverige. Kanske för att senare generationer fått det sämre än sina föräldrar, vilket inte var fallet för 40, 50 och i vissa fall 60-talister.
Ex en kvinna i trettioårsåldern kommer i till honom och klagar på att lönen är liten, ja men du är ju alltid borta 30-40% så då blir den ju därefter. Ja men klarar mig inte jag vill ha löneförhöjning. Suck.
Han har sökt sommarjobbare och det får han inte tag på. Enkelt köksjobb.
...minns jag var och badade om det var förra sommaren... en mamma var där med ett litet barn. Barnet började att kasta småsten på några ankor. Sen på andra som badade inkl mig. När man tittar lite försiktigt på mamman och hoppas hon ska säga till så händer ingenting. Ungen är ett par år gammal. Sällskapet hon tillhörde lämnade skräp på marken efter sig när de picknickat klart. Jag brukar ibland försiktigt säga till ungar som kastar sten eller jagar ankor att "ankorna inte gillar det". Men ibland är föräldrarna av sådan sort att man drar sig för att interagera. Många föräldrar bara tittar på och skrattar, eller tittar i mobilen. Jag säger absolut inte att majoriteten gör så här, men om detta är uppfostran föräldrarna ger dem, så förstår jag det "inte går bra" när de blir äldre. Det är samma sak med skräp. Jag ser folk som bara släpper skräp runt sig fast det finns papperskorgar inom synhåll. Respekten för det allmänna och andra är på vissa håll låg. Sen tror jag barn i alla tider "gjort fel" - men vuxenvärlden måste visa vad som är rätt och fel. Både egna föräldrar och andra vuxna.
Eller så har hockeykillen gått från en 12årig fjunis till en 15åring som skjuter slagskott genom plywoodskivor.A ajn82 skrev:
I brist på fakta fåt vi spekulera.
Ja det finns många både ungar och föräldrar som skulle varit en våt fläck på ett lakan istället absolut..
Det finns även bra föräldrar som har koll och gör det som bör göras och där vettigt risk och konskvenstänk funkar utmärkt men det ändå är folk som aldrig haft ungar själva eller har haft ungar men det är 40 år sen och då skötte exfrugan allt om barnen och dom idag fullständigt saknar vettigt omdömme
Det finns för många "sure gnällige Ove" ute i varje bostadsområde som gnäller på precis allt som den kan komma på då mängden fritid blivit för stor med pension och varje grej dom kan irritera sig på i grannskapet är ett ofantligt problem i deras lilla värld.. och när man blir ignorerad för man kräver sin vilja igenom men noll anpassning av sig själv så funkar liksom inte samförstånd till vettig kompromiss och då springer man till polis och kommun med allt man kan komma på för att den vägen försöka få sin vilja igenom och försöka vinna.. vilket leder till ytterligare konflikter då grannskapet ofta inte ser positivt på sure ove som gnäller och polisanmäler allt allt trams den kan hitta på..
Nåt som ändrat sig rejält över åren är ju hur folk bemöter nåt som retar denne. förr sa man kanske till med lite mer hinta att nåt stör.. idag kliver folk över och skäller och kräver att allt ska vara som gnällaren anser vilket såklart idagens läge allt oftare leder till ett svar av "dra åt helvete" karaktär..
Rent allmänt så har väl stöddiga svar av "dra åt helvete karaktär" gått årtionde neråt i åldern
Och att skälla på grannens ungar är inte längre socialt accepterat och leder till problem och bemöts hårt från föräldrarna. utom i få undantagsfall , men att skälla på grannungarna är sällan en väg som kommer funka bra idag men det var fullt normalt för 40++ år sen
Det finns även bra föräldrar som har koll och gör det som bör göras och där vettigt risk och konskvenstänk funkar utmärkt men det ändå är folk som aldrig haft ungar själva eller har haft ungar men det är 40 år sen och då skötte exfrugan allt om barnen och dom idag fullständigt saknar vettigt omdömme
Det finns för många "sure gnällige Ove" ute i varje bostadsområde som gnäller på precis allt som den kan komma på då mängden fritid blivit för stor med pension och varje grej dom kan irritera sig på i grannskapet är ett ofantligt problem i deras lilla värld.. och när man blir ignorerad för man kräver sin vilja igenom men noll anpassning av sig själv så funkar liksom inte samförstånd till vettig kompromiss och då springer man till polis och kommun med allt man kan komma på för att den vägen försöka få sin vilja igenom och försöka vinna.. vilket leder till ytterligare konflikter då grannskapet ofta inte ser positivt på sure ove som gnäller och polisanmäler allt allt trams den kan hitta på..
Nåt som ändrat sig rejält över åren är ju hur folk bemöter nåt som retar denne. förr sa man kanske till med lite mer hinta att nåt stör.. idag kliver folk över och skäller och kräver att allt ska vara som gnällaren anser vilket såklart idagens läge allt oftare leder till ett svar av "dra åt helvete" karaktär..
Rent allmänt så har väl stöddiga svar av "dra åt helvete karaktär" gått årtionde neråt i åldern
Och att skälla på grannens ungar är inte längre socialt accepterat och leder till problem och bemöts hårt från föräldrarna. utom i få undantagsfall , men att skälla på grannungarna är sällan en väg som kommer funka bra idag men det var fullt normalt för 40++ år sen
En mycket tendentiös sammanfattning.P polaris78 skrev:
Här följer en bättre sammanfattning:
Det finns ingen som helst ursäkt för den som skadar andras egendom som följd av utövande av en fritidssyssla. Den enda ursäkten som är giltig är om skadan uppstod pga ett nödläge.P polaris78 skrev:i villaområden vill alla att deras livssätt och värderingar ska vara dom rätta och det är rätt vanligt att några stofiler på dödhalvan av livet tror att deras höga ålder ska vinna nån respekt när dom kommer med sina åsikter likt dessa.. Att man kan förbjuda landhockey på kvarterets vändplan för ens dyra elbil kan få skador..hmm både gammal och har en dyr elbil klart "alla andra lägre stående varelser ska lyssna och lyda"
Det finns lämpliga metoder för riskminimering för den vars egendom riskerar att bli skadad pga annans fritidsaktivitet.
Att vägra att använda sig av en enda av sådana metoder är tämligen korkat.
Flera sådana metoder för riskminimering har föreslagits i tråden. TS bör ta till sig dessa och agera.