Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Är vi alltså överens om att barn som leker på en väg är trafikanter? Om så, varför skulle de inte behöva följa trafikförordningens regler för gående trafikanter?
Ja de är per definition trafikanter. Du har pekat på 7 kap. 1 § trafikförordningen. Men där regleras inte samtliga trafikanter utan just gruppen "gående" (och vissa andra grupper) vilket är en undergrupp i gruppen trafikant. Jag kan t ex sitta vid vägkanten (i terrängen) och spela dragspel och sjunga. Jag är då trafikant i lagens mening men jag ingår inte i gruppen gående. På samma sätt tänker jag att lekande barn är trafikanter men inte vid alla tillfällen är gående.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja de är per definition trafikanter. Du har pekat på 7 kap. 1 § trafikförordningen. Men där regleras inte samtliga trafikanter utan just gruppen "gående" (och vissa andra grupper) vilket är en undergrupp i gruppen trafikant. Jag kan t ex sitta vid vägkanten (i terrängen) och spela dragspel och sjunga. Jag är då trafikant i lagens mening men jag ingår inte i gruppen gående. På samma sätt tänker jag att lekande barn är trafikanter men inte vid alla tillfällen är gående.
När övergår lek till att vara gående? All rörelse barnen har på vägen är rimligtvis gående (om vi förutsätter att de inte åker inlines under spelandet), eller finns det en definierad längd på promenaden för att man ska räknas som gående?
Om jag förflyttar mig från ena änden av vändplanen till den andra, med klubba i handen, är jag då inte gående?
 
  • Gilla
Petesson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tveksamt tveksamt skrev:
När övergår lek till att vara gående? All rörelse barnen har på vägen är rimligtvis gående (om vi förutsätter att de inte åker inlines under spelandet), eller finns det en definierad längd på promenaden för att man ska räknas som gående?
Om jag förflyttar mig från ena änden av vändplanen till den andra, med klubba i handen, är jag då inte gående?
Rent krasst, när tingsrätten tycker det i det enskilda fallet.

EDIT: sen motsatsvis kan man ju utifrån att 7 kap. 1 § trafikförordningen pekar på 1 kap 4 § andra stycket så kan vi ju också dra slutsatsen att följande inte är "gående":

Den som:
1. åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande,
2. för, leder, skjuter eller drar sparkstötting, lekfordon eller liknande fordon,
3. leder, skjuter eller drar cykel, moped, motorcykel, barnvagn eller rullstol, eller
4. för ett motordrivet fordon avsett att föras av gående.

Annars skulle man ju inte behöva ha egen reglering för dessa.
 
Redigerat:
Fast enligt Claes citat ovan är man ju även trafikant om man färdas i terräng.. så då borde det vara lika förbjudet att i så fall spela fotboll på den närliggande ängen...

Uppmuntrar igen de som anser att polisen inte gör sitt jobb att JO anmäla dem, det handlar inte om att överklaga det enskilda beslutet. Det behöver inte ens vara TS utan det är fritt fram för tredje part. Eftersom det är så många som är övertygade att detta är olagligt och polisen flagrant vägrar utföra sitt uppdrag.
 
J JohanLun skrev:
Jag tror skillnaden mellan nu och då är att idag finns många som tycker barnen har ”rätt” att leka hur och var de vill. Om de stör eller skadar nåt så är det inte deras fel.

Jag tycker barn ska kunna få leka överallt, men om de stör eller förstör måste de och föräldrarna ta ansvar. Dvs kan inte grannarna sova eller får sin bil bucklad så kliver barnens föräldrar fram och löser problemet.

Om barnens föräldrar inte agerar som förälder så tvingas ju TS vara pappa till andras barn, med det även säga vad de får och inte får göra. För ingen vill väl betala för oansvariga barn för att deras föräldrar heller inte tar ansvar.
Det här var det bästa och enda sammanfattande svaret i hela tråden. Helt enkelt strålande bra.

(Förutom mina egna inlägg, såklart)😀
 
A ajn82 skrev:
Eftersom det är så många som är övertygade att detta är olagligt och polisen flagrant vägrar utföra sitt uppdrag.
Bara för att man tycker att den rimliga tolkningen av lagtexten gör något olagligt betyder det inte att man tycker att det är någon som ska lagföras för det.

Dvs. man kan tycka att det är rätt agerat av polisen att strunta i det, precis som man kan tycka att det vore rätt av rättsväsendet att låta bli att bötfälla någon som kör för fort för att de kör sin kollega till akuten när denna satt en yxa i benet och håller på att förblöda i baksätet.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror skillnaden mellan nu och då är att idag finns många som tycker barnen har ”rätt” att leka hur och var de vill. Om de stör eller skadar nåt så är det inte deras fel.

Jag tycker barn ska kunna få leka överallt, men om de stör eller förstör måste de och föräldrarna ta ansvar. Dvs kan inte grannarna sova eller får sin bil bucklad så kliver barnens föräldrar fram och löser problemet.

Om barnens föräldrar inte agerar som förälder så tvingas ju TS vara pappa till andras barn, med det även säga vad de får och inte får göra. För ingen vill väl betala för oansvariga barn för att deras föräldrar heller inte tar ansvar.
Föräldrar i dag verkar ha svårt att vara just föräldrar. Att vara förälder innebär att fostra barn inte att vara kompis eller strunta i det som är obekvämt. Barn och föräldrar ska veta var gränser går.
När jag var barn som jag skrev och man gjorde något som man inte skulle så blev det rätt o rättarting. Ja om man blev påkommen för linjer tänjs ju naturligtvis.
Det var inte bara föräldrar som fostrade sina barn utan alla fostrade barn på gott o ont, grannen sade att nu grabbar får det fan va nog, bort med er och då lydde man. Försökte någon sno nåt så blev man tagen i örat av någon vuxen som såg det och blev utskälld efter noter, men sedan var det glömt, inte sprang dom till farsan o morsan o gnällde
 
J JohanLun skrev:
Jag tror skillnaden mellan nu och då är att idag finns många som tycker barnen har ”rätt” att leka hur och var de vill. Om de stör eller skadar nåt så är det inte deras fel.
Bor vi i parallella världar? "då" var det självklart att barnen lekte var dom ville , mycket mindre så idag i min värld
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
V Ville_Vessla skrev:
Bor vi i parallella världar? "då" var det självklart att barnen lekte var dom ville , mycket mindre så idag i min värld
Håller med, den sociala kontrollen över barn har stärkts något enormt. Som 70-talist och lågstadiebarn fick jag en nyckel och ett lycka till. "Glöm inte spisen på och gå ut med hundarna." Inte vanligt idag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med, den sociala kontrollen över barn har stärkts något enormt. Som 70-talist fick jag en nyckel och ett lycka till. "Glöm inte spisen på och gå ut med hundarna."
Håller med på mehållet, sen jag var 10 fick jag en nyckel och skötte det mesta själv, sen jag var 15 frågades det knappt var jag var eller gjorde på 80-talet. Nu blir jag mest förvånad då våran 17-åriga dotter faktiskt frågar om hon kan sova över hos pojkvännen som hon varit tillsammans med ett halvår och sovit över där minst 30 gånger.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
så då borde det vara lika förbjudet att i så fall spela fotboll på den närliggande ängen...
Nej, sjunde kapitlet trafikförordningen handlar om gående på väg.
A ajn82 skrev:
Uppmuntrar igen de som anser att polisen inte gör sitt jobb att JO anmäla dem
Varför tror du att vi tycker att polisen gör fel bara för att anser att leken kan vara brottslig?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På samma sätt tänker jag att lekande barn är trafikanter men inte vid alla tillfällen är gående.
Så genom att greppa en klubba eller förflytta sig springande ska man kunna undkomma straff som kan drabba en gående? Verkar lite långsökt att det skulle flyga...
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Så genom att greppa en klubba eller förflytta sig springande ska man kunna undkomma straff som kan drabba en gående? Verkar lite långsökt att det skulle flyga...
Det hela kokar väl ned till om att uppehålla sig på väg, alltså vilken väg som helst, är olagligt om man inte följer exakt de rörelsemönster som anges för gående i sjunde kapitlet trafikförordningen. Jag är tveksam till den strikta tolkningen.

Jag har t ex kort väg på min tomt, som en uppfart kan man säga. Med en strikt tolkning av trafikförordningens sjunde kapitel så får jag bara gå längs dess vänstra sida och vill jag korsa den så ska jag göra det så rätvinkligt som möjligt.

Nytt uppslag:
Hur har det gått för Återställ våtmarkerna-aktivisterna. Det är ju s a s vuxna som leker på vägar, och inte vilken väg som helst - ofta en motorväg. Vad dömdes de för? Något motorvägsspecifikt eller någon från 7:e kap. trafikförordningen?

EDIT:

De dömdes enligt 13 kap 4 § brottbalken eftersom att klistra fast sig på vägen ”innebar att den allmänna samfärdseln allvarligt stördes och hindrades”:

Text från svensk brottsbalk 13 kap 4 § om sabotage, straff och allmän ordning.

https://www.natursidan.se/nyheter/svenska-miljoaktivister-som-stoppade-trafik-doms-for-sabotage/
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror du att vi tycker att polisen gör fel bara för att anser att leken kan vara brottslig?
Du menar att du är för selektiv bestraffning? Där polisen godtyckligt kan välja vilka lagar som ska tillämpas och mot vem, samt vägra hjälpa medborgare som ber om hjälp?
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har t ex kort väg på min tomt, som en uppfart kan man säga. Med en strikt tolkning av trafikförordningens sjunde kapitel så får jag bara gå längs dess vänstra sida och vill jag korsa den så ska jag göra det så rätvinkligt som möjligt.
Anser du samma strikta tolkning är rimlig för en privat "väg" på en tomt som för något som är en allmän väg/gata?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Något motorvägsspecifikt eller någon från 7:e kap. trafikförordningen?
Fast blir vi verkligen hjälpta av att veta hur deras brott bedömts? Jag tycker för övrigt att deras agerande borde vara någon variant av sabotage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.