143 199 läst ·
1 086 svar
143k läst
1,1k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Och den åsikten kan du kanske styrka? Vi är helt överens om att polis och övriga rättsvårdande instanser normalt struntar i det hela men jag tycker de laghänvisningar (förordning) jag gett tyder på att det faktiskt är ett straffbart brott.P polaris78 skrev:
Eller varför anser du att min straffparagraf i #247 inte skulle kunna tillämpas?
För att det mest troligt aldrig har använts i din minst sagt fantasi fulla tolkning..Alfredo skrev:
Och den åsikten kan du kanske styrka? Vi är helt överens om att polis och övriga rättsvårdande instanser normalt struntar i det hela men jag tycker de laghänvisningar (förordning) jag gett tyder på att det faktiskt är ett straffbart brott.
Eller varför anser du att min straffparagraf i #247 inte skulle kunna tillämpas?
Det är lite som när fan läser bibeln..vi läser bara det vi vill ,hoppar över allt annat rycker ut några ord här och där
Att anse att det är ett lagbrott för att man under landhockey lek misslyckas med att följa regler för hur man bör uppträda i trafiken. Nej jag tror aldrig du kommer få en rättssal med dig
Polisen som tar emot anmälan kommer gapskratta med kollegor efter avslutad samtal och ingen rättsinstans kommer väl ens ta upp tramset..
Men det är vad jag tror..
Men att vi i dagsläget har noll fall av straff mot förbjuden spontaindrott på gator och vändplaner måste nog ända luta åt att det idag saknas möjlighet att lagföra någon för det..
Nej den slutsatsen tycket jag inte man kan dra. Jag tycker enbart man kan dra slutsatsen att ingen funnit det lämpligt att lagföra någon, inte att det skulle vara omöjligt.P polaris78 skrev:
Att det saknas tradition ,exempel och vägledande rättsfall och att det knappt finns nåt enda exempel där man lagfart nån för en risk att kanske kanske har medfört en ökad risk för en skada på en bil.Alfredo skrev:
Att man i experiment nivå på tolka lag kan få nåt till olämpligt men därifrån till straffbart och därifrån att det skulle ge nåt straff värt namnet ..
Nej idag finns det ingen känd möjlighet att förbjuda spontant idrottande likt fotboll / landhockey på en vändplan på en villa gata..
Det du greppar efter är halmstrån och chansen att du ens lyckas dra det vidare är nog större chans att hitta nålen i höstacken ..
Nej det är idag fullt lagligt att spela landhockey på vägen i villa kvarteret.
Tills nån bevisat motsatsen..rättsfall altså ingen fantasi tolkning..
Eventuell risk för skada på en bil saknar helt relevans för reglerna för gångtrafikanter som jag hänvisar till. Det är uppenbart att vi diskuterar detta från helt olika perspektiv så vi kommer nog inte längre.P polaris78 skrev:
Vad menar du med det? Det är väl uppenbart att det handlar om penningböter, ett tämligen normalt straff.P polaris78 skrev:
Varför tror du att jag skulle ha minsta intresse av något sådant?P polaris78 skrev:
Ja du är mycket tydlig med att du anser det.P polaris78 skrev:
Man kan se det som okynne att som gångtrafikant gå fram och tillbaka i annat syfte än förflyttning. För motortrafikanter är det olagligt att åka fram och tillbaka. Så kallad okynneskörning. Måhända är det likadant för gående som befinner sig på plats upplåten för bilar.
Polaris resonemang om att så länge ingen blivit fälld, är det lagligt. Det är ju helt befängt.
Polaris resonemang om att så länge ingen blivit fälld, är det lagligt. Det är ju helt befängt.
Att det saknas rättsfall där barn har fått böter för att de lekt på en vändzon ska vi vara tacksamma för och det betyder så klart inte att det inte kan vara olagligt. Det kan säkert ha inträffat att barnen i fråga åkt på en tillsägelse av passerande poliser. Allt som är olagligt behöver inte lagföras utan tack och lov kan polisen använda sunt förnuft.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Aldrig förr har jag velat skrika ut reclaim the streets, men vissa här verkar satt en lagbok på tvären. Grundläggande regler om trafikvett i allmänhet och hänsyn till barn i synnerhet i 2 kap. 1 § trafikförordningen hoppas glatt över till förmån för repressiva regler om hur gående ska gå på en väg.
Vanvett och okunnigt paragrafrytteri.
Vanvett och okunnigt paragrafrytteri.
Nä, nu räcker det f-n här. När jag började på Byggahus.se var det en grupp människor som var vänliga och respektfulla och man höll sig till orginalämnet. Nu är det bara massa gubbar som kastar skrattandegråt-smiley mot varandra för att håna och leka översittare. Svara på ämnet eller var tysta. Åsikter om hur dumma poliser är, eller hur dum en person som kontaktar polisen är, hör inte hemma här. Och ni som inte kan sympatisera med frågan, håll tyst. Lika lite som jag kan dra en nolledare genom huset, kan ni förstå TS om ni inte varit i samma situation (jag har!).
Det här är inte Flashback, fattar ni det!? Att skratta åt någons helt seriösa inlägg kan man göra på Aftonbladet.
Jag har varit här sen 2007 o det här är droppen, nu lämnar jag. Ta era unkna åsikter och stoppa tillbaks dom i förrådet! Och, glöm inte trycka på skrattknappen, för ja, just så störd är du som just nu tänker på det.
Det här är inte Flashback, fattar ni det!? Att skratta åt någons helt seriösa inlägg kan man göra på Aftonbladet.
Jag har varit här sen 2007 o det här är droppen, nu lämnar jag. Ta era unkna åsikter och stoppa tillbaks dom i förrådet! Och, glöm inte trycka på skrattknappen, för ja, just så störd är du som just nu tänker på det.
jo självklart har tradition och vägledande rättsfall och det faktum att nog inte en enda blivit dömd ,betydelse i om man kan kalla nåt olagligt..
För om du springer och gnäller hos en granne om nåt som du inte tydligt har lagen på din sida så är det stor risk att det blir som för ts i den här tråden. varken hockeyföräldrar ,polis ,kommun eller miljöinspektörer kommer ens överväga att bry sig om anmälaren och inget händer..
Att då försöka vränga lagtext till absurdum för att kanske kanske kanske kunna kalla det "olagligt" ja det kvittar om du kallar det olagligt om inga instanser i samhället håller med
Att man vill ha nåt till olagligt för att kunna säga att "det är olagligt" men det är mest för sin egen fantasi och i nån fantasifull tolkning som hitintills aldrig ens prövats och än mindre vunnit rättsligt..
Sen kommer man med att polisen kan komma och säga åt ungarna ja eller dom kan leka med dom och hålla med om att att anmälaren är en surgnällgubbe och att inget olagligt / straffbart hänt och eller vilka ord man nu vill använda.. man kan även som polis säga åt anmälaren att sluta anmäla saker som inte är straffbart där inget fel begåtts och sluta slösa på samhällets resurser med trams
För om du springer och gnäller hos en granne om nåt som du inte tydligt har lagen på din sida så är det stor risk att det blir som för ts i den här tråden. varken hockeyföräldrar ,polis ,kommun eller miljöinspektörer kommer ens överväga att bry sig om anmälaren och inget händer..
Att då försöka vränga lagtext till absurdum för att kanske kanske kanske kunna kalla det "olagligt" ja det kvittar om du kallar det olagligt om inga instanser i samhället håller med
Att man vill ha nåt till olagligt för att kunna säga att "det är olagligt" men det är mest för sin egen fantasi och i nån fantasifull tolkning som hitintills aldrig ens prövats och än mindre vunnit rättsligt..
Sen kommer man med att polisen kan komma och säga åt ungarna ja eller dom kan leka med dom och hålla med om att att anmälaren är en surgnällgubbe och att inget olagligt / straffbart hänt och eller vilka ord man nu vill använda.. man kan även som polis säga åt anmälaren att sluta anmäla saker som inte är straffbart där inget fel begåtts och sluta slösa på samhällets resurser med trams
Skorna på sätet hade vi oxå för sextio år sedan och vi var nog ganska slängda i käften i bland. Långhåriga och fula kläder såg vi nog ganska farliga ut oxå.Intet skrev:
Ja. Jag har testat. Jag har blivit överöst med fördommar från bortskämda ungar som aldrig lärt sig att respektera andras egendom.
Jag citerar mitt tidigare inlägg.
Att vara kritisk till barns beteende nu kontra fyrtio år sedan, är inte trolleri. Det är erfarenhet.
Har jobbat som inhoppande "tågvärd" och det är stor skillnad då mot nu. Att inte sätta upp sina skitiga skor på sätet mittemot är ett exempel, tydligt nog. Förr skämdes ungarna när de blev tillsagda. Nu ber de mig dra åt helvete.
Inte bland mina kompisar. Skor på sätet är en relativt ny företeelse. Vi hade långt hår allesammans men vi var inte dumma i huvudet för det. Det fanns vissa saker vi helt enkelt inte gjorde. Som att slå en lärare, kalla tjejerna för horor, sparka på någon som redan ligger ner och sätta upp skor på sätet.K kortis skrev:
Vi hade skorna på sätet men vi sparkade ingen varken stående eller liggande och skorna på sätena hade varenda unge. I bland fick dock spårvagnschaufören tuppjucket och då blev det en jävla fart på oss ungar. Vi åkte oxå efter i snön och höll i kofångaren la tändsticksakar på spåret så det small utav bara det, och massor av bus. Jag mins med ett stort leende på alla bus vi gjorde. Senare åkte vi runt på moppe o villakvarteren tiotals och förde ett jävla liv. Inte många blev sura för det. I dag hade fina villaägare fått uppsöka psykakuten.Intet skrev:
Inte bland mina kompisar. Skor på sätet är en relativt ny företeelse. Vi hade långt hår allesammans men vi var inte dumma i huvudet för det. Det fanns vissa saker vi helt enkelt inte gjorde. Som att slå en lärare, kalla tjejerna för horor, sparka på någon som redan ligger ner och sätta upp skor på sätet.