P
Alfredo Alfredo skrev:
Hur uppfyller man följande samtidigt som man spelar landhockey?

[bild]
Räknas en vändplan som väg, gångbana eller vägren?
Är att spela landhockey samma sak som att gå?

Mer tillämplig är kanske 2 kap. 9 § (om hinder)?

13th Marine 13th Marine skrev:
Vet inte om en EV6a kan kallas dyr 😉
Jodå, jag har just gjort det och det var inte svårt alls;)

• Haha
  • Älska
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vet inte om en EV6a kan kallas dyr 😉
TS kallade den väl rätt dyr?

L llundberg skrev:
Och när jag var barn så visade ungar och grannar respekt för andras egendom.
Så var det och det gör de allra flesta i dag oxå.

• Gilla
  • Haha
Renovatorus och 5 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Så var det och det gör de allra flesta i dag oxå.
Sätt dig på ett pendeltåg och be ungarna ta ner sina skitiga skor från sätet. Problemet är att de alls gör så och att nästan ingen vågar säga till dom.
De hockeyspelande kanske är av samma sort. Ungar som aldrig har fått lära sig om rätt och fel. Mitt och ditt. Vanlig hyfs, helt enkelt.

• Gilla
Micc och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Sätt dig på ett pendeltåg och be ungarna ta ner sina skitiga skor från sätet. Problemet är att de alls gör så och att nästan ingen vågar säga till dom.
De hockeyspelande kanske är av samma sort. Ungar som aldrig har fått lära sig om rätt och fel. Mitt och ditt. Vanlig hyfs, helt enkelt.
Har du testat?
De allra flesta ungdomar sköter sig utmärkt så man inte behöver säga till. Några har jag behövt säga till och det har aldrig varit något problem.

• Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Fairlane Fairlane skrev:
Har du testat?
De allra flesta ungdomar sköter sig utmärkt så man inte behöver säga till. Några har jag behövt säga till och det har aldrig varit något problem.
Jag har testat, inte för just skor på sätet men blev hotad till döden.

• Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Åkte tunnelbana från förorten förra veckan massor med gånger och då frågade ungdomarna undantagslöst, vill ni sitta? Ja tack, man är ju lite sliten nu förtiden.
Så faktist all heder åt de ungdomarna.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Har du testat?
Ja. Jag har testat. Jag har blivit överöst med fördommar från bortskämda ungar som aldrig lärt sig att respektera andras egendom.

Jag citerar mitt tidigare inlägg.

Att vara kritisk till barns beteende nu kontra fyrtio år sedan, är inte trolleri. Det är erfarenhet.
Har jobbat som inhoppande "tågvärd" och det är stor skillnad då mot nu. Att inte sätta upp sina skitiga skor på sätet mittemot är ett exempel, tydligt nog. Förr skämdes ungarna när de blev tillsagda. Nu ber de mig dra åt helvete.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Jag har testat, inte för just skor på sätet men blev hotad till döden.
Ok, trist, jag har en annan erfarenhet. Kanske har jag haft tur och du otur eller också pratar vi olika.

• Gilla
Renovatorus och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är att spela landhockey samma sak som att gå?
Jag har svårt att se att man kan undkomma lagstiftning som påverkar gångtrafikanter genom att hänvisa till att man håller i en klubba och springer ibland. Vad tror du?

• Gilla
returen
  • Laddar…
Villa Spinell Villa Spinell skrev:
Vi har ett problem som vi har tagit upp med vår kommun, Trelleborg. Helt klart är detta ett mycket stort men uppenbart ett lika underligt problem för ingen; kommun och polisen, vet hur man ska hantera det. Eller också vill man inte göra det. Jag presenterar problemet för er och sedan tar jag gärna emot inputs. Håll i minnet, detta handlar inte om millimeterrättvisa eller granngnabb. Det är ett problem för oss men helt klart är kommun och polis helt uppgivna. Grannen skiter i vilket!

Vi bor vid en vändplats. Vändplatsen har privatiserats av vår granne som ställt ut ett landhockeymål där, ett stort. När kidsen spelar där händer det att hårda puckar slås in på vår tomt och också mot bil, häck och in på vår uteplats. Grannen vet om att detta gör oss väldigt obekväma eftersom kidsen inte tar något ansvar men inte heller de vuxna. Vi är inte intresserade av att bo vid en landhockeyrink och vi är inte intresserade av att få bucklor i vår nya bil eller en puck in i nysatt häck. Jag har gjort anmälan till vår kommuns miljöinspektör men inget händer.

Vårt hus har gul linje, streckat i vitt är vändzon/landhockeyrink och vit gräns är grannen som skiter i vilket.

Vad hade ni gjort?
Nu läste jag bara de 10 första kommentarerna och det verkar som att förslagen är antingen eller. Antingen är du korkad som inte låter barnen vara barn eller att du kan åka med målet till återvinningen.

Som jag ser det handlar det här om att få hockeyföräldrarna att förstå det idiotiska i att deras barn skjuter puckar mot din bil.
Jag hade nog vänt på målet så att det står riktat mot deras tomt. Eventuellt skaffat klubba och ett gäng puckar och kört lite slagskott mot målet en kvart varje kväll.
Kanske sätta upp en kamera eller två som filmar bilen så att du kan se om det är en puck som orsaka framtida bucklor (föräldrarna lär ju annars blåneka att det är deras ungar som orsakat bucklan).

Hårt mot hårt om det handlar om oresonliga (och oförstående när de själva inte är utsatta) människor som det verkar vara i det här fallet. Som jag ser det 😎

• Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
PRECIS! Om det vore lagligt, varför spelas inte matcher på villagator? Varför finns det fotbollsplaner överhuvudtaget?
Med det resonemanget borde väl fotbollsmatcher spelas på bakgårdar och inte på friends arena? Eller spelas det på fotbollsplaner trots att det är helt lagligt att spela på bakgårdar kanske?
A Armstrong skrev:
Som jag ser det handlar det här om att få hockeyföräldrarna att förstå det idiotiska i att deras barn skjuter puckar mot din bil.
Jag hade nog vänt på målet så att det står riktat mot deras tomt.
Efter vad som framkommit i tråden är det mer sannolikt att det är så det är redan, målet står vänt mot grannarnas tomt och de puckar som ska träffa grannens bil ska vara gravt missriktade.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Armstrong skrev:
Nu läste jag bara de 10 första kommentarerna
Fint av dig att dela just din värdefulla input efter det. Den innehåller mycket klokt som de mellanliggande 250 inläggen helt missat.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 8 till
  • Laddar…
P
Man kan nog även sammanfatta det såhär..

i villaområden vill alla att deras livssätt och värderingar ska vara dom rätta och det är rätt vanligt att några stofiler på dödhalvan av livet tror att deras höga ålder ska vinna nån respekt när dom kommer med sina åsikter likt dessa.. Att man kan förbjuda landhockey på kvarterets vändplan för ens dyra elbil kan få skador..hmm både gammal och har en dyr elbil klart "alla andra lägre stående varelser ska lyssna och lyda"

Att det ännu inte hänt på iaf 3 år är för dom flesta en rätt tydlig indkikation på att risken inte är fullt så hög som ts vill få det till. google maps bilderna som postats och tagits bort visar ju när dom togs och att målburen står mot hockeyföräldrarnas eget hus och den grovmiss som krävs är osannolik att någonsin träffa ts elbil

Skulle gissa att det är samma folk som är hemma hela dagarna pga pension och gnäller på allt möjligt.. ungar som åker på diverse grejer och spelar och leker eller hoppar på en studsmatta inte sällan så retar sig dessa personer på allt möjligt , allt som låter ,allt som händer och att dom i nr 18 minsann målade deras staket vitt , det har ju varit rött när området byggdes.. osv osv mängden gnäll är ofta stor och riktas mot allt man kan komma på. självklart bemöts detta betende med noll hänsyn då det ofta baseras på noll egen hänsyn till att det finns behov för barn och barnfamiljer till vad som är socialt accepterat där.

Inte sällan är ju lösningen att följa områdens vilken åldersgrupp som bor där.. är det stora villor för barnfamiljer snarare än senior boenden så är risken att även om medelåldern just nu är 70 ++ så är risken att området snabbt föryngras och nya barnfamiljer flyttar in och ljudnivå från lekande barn ökar rejält mot när hela gatan var pensionärer med vuxna barn

Det finns helt enkelt ingen möjlighet att lagföra någon för att spela landhockey på en liten gatas vändplan.. Att det finns folk som tycker det är fel ändrar inte det faktum att det varken är olagligt eller straffbart.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.