Villa Spinell Villa Spinell skrev:
Vi har ett problem som vi har tagit upp med vår kommun, Trelleborg. Helt klart är detta ett mycket stort men uppenbart ett lika underligt problem för ingen; kommun och polisen, vet hur man ska hantera det. Eller också vill man inte göra det. Jag presenterar problemet för er och sedan tar jag gärna emot inputs. Håll i minnet, detta handlar inte om millimeterrättvisa eller granngnabb. Det är ett problem för oss men helt klart är kommun och polis helt uppgivna. Grannen skiter i vilket!

Vi bor vid en vändplats. Vändplatsen har privatiserats av vår granne som ställt ut ett landhockeymål där, ett stort. När kidsen spelar där händer det att hårda puckar slås in på vår tomt och också mot bil, häck och in på vår uteplats. Grannen vet om att detta gör oss väldigt obekväma eftersom kidsen inte tar något ansvar men inte heller de vuxna. Vi är inte intresserade av att bo vid en landhockeyrink och vi är inte intresserade av att få bucklor i vår nya bil eller en puck in i nysatt häck. Jag har gjort anmälan till vår kommuns miljöinspektör men inget händer.

Vårt hus har gul linje, streckat i vitt är vändzon/landhockeyrink och vit gräns är grannen som skiter i vilket.

Vad hade ni gjort?
Går det inte att parkera bilen i garaget?
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Idag brukar civiliserade människor använda sig av rättsväsendet för att få upprättelse efter att ha utsatts för en oförrätt.
Och många i denna tråd har sagt att polisen inte bryr sig. TS har ju redan försökt. Kanske missade du det.
 
Redigerat:
  • Gilla
returen
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Det finns ingen lag för att förbjuda fotboll eller landhockey på en liten väg i villaområdet..Därför kommer ingen polis komma med bötesblocket..
Det är altså fullt lagligt att spela fotboll / landhockey på vägen oavsett vad du tycker om det.. men skadas nån bil eller annat så är den förälderns unge ersättningsskyldig för skadan som barnet orsakade. men backar du på målburen så är du ersättningsskyldig om den skadades och du betalar själv din bils skador alt via din egen försäkring.. även om målburen var kvarglömd på vändplanen

Såvida inget konstigt står i lokala ordningstadgar eller att man är så urbota korkad att man är på motorvägen och spelar där man inte får gå ,cykla eller uppehålla sig
Jag tror att du har fel. Men om det nu är så...Hur stor måste vägen vara innan polisen blir intresserad nog att göra något åt det? Kan du svara på det?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
If you cant beat them, join them. Är man den snälla gubben som bjuder på glass och fint säger man är rädd om bilen så KAN det funka...
Jag tycker att du verkar vara kvarterets toffel som låter andra klampa rakt över dig. Är du man eller mus?
 
  • Gilla
  • Älska
Intet och 1 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Och många i denna tråd har sagt att polisen inte bryr sig. TS har ju redan försökt. Kanske missade du det.
Då kanske man ska hejda sig och fundera på om någon faktiskt begår någon form av brott eller övertramp mot en.

TS har problem med en minimal risk som inte fallit ut på minst tre år. Den enkla förklaringen till det är att det inte finns något problem. Att då rekommenderas att ta fram vinkelslipen är inte rimligt.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 8 till
  • Laddar…
P
L llundberg skrev:
Och många i denna tråd har sagt att polisen inte bryr sig. TS har ju redan försökt. Kanske missade du det.
Då har åtminstone TS gjort rätt. Dags att lägga ner och gå vidare. TS har uppenbarligen inget att komma med rättsligt.
 
Intet Intet skrev:
Visst är det fjäsk som strategi. Inte tal om annat.
För normalt uppfostrade barn räcker det att be dem flytta på sig så de inte riskerar att skada din egendom.
Med vuxna som resonerar så, är det inte konstigt att många barn saknar respekt nu för tiden.

När jag var liten kom vuxna ofta ut och hjälpte till med både det ena och det andra, inte bara våra föräldrar utan även grannar.
De var t.o.m med och spelade både fotboll och landhockey, ordnade grillkvällar och annat.

På det sättet både förtjanade och fick de respekt. Riktig respekt alltså, inte rädsla.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Med vuxna som resonerar så, är det inte konstigt att många barn saknar respekt nu för tiden.
Fjäsk inger inte respekt. Fjäskare utnyttjas.
L Lilak skrev:
När jag var liten kom vuxna ofta ut och hjälpte till med både det ena och det andra, inte bara våra föräldrar utan även grannar.
De var t.o.m med och spelade både fotboll och landhockey, ordnade grillkvällar och annat.
Men det är en helt annan sak. Då gör man det för att man vill. Inte måste. När hsg var liten var farsan ofta med ute på gatan och lekte. Men det var verkligen inget krav för att bli respekterad. Alla vuxna respekterades mer eller mindre.
L Lilak skrev:
På det sättet både förtjanade och fick de respekt. Riktig respekt alltså, inte rädsla.
Helt rätt. Respekt är något man förtjänar. Inte tvingar sig till. I vår diskussion erhålles det genom ålder.

Ännu ett begrepp gettoungarna missförstått.
 
  • Älska
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Respekt är något man förtjänar. Inte tvingar sig till. I vår diskussion erhålles det genom ålder.
I primitiva samhällen uppnår man respekt genom att bli gammal, men vi har ett lite mer avancerat samhälle än så. Åldersdiskriminering bör vi motverka.
 
  • Gilla
  • Haha
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Helt rätt. Respekt är något man förtjänar. Inte tvingar sig till. I vår diskussion erhålles det genom ålder.
Ålder ger verkligen inte automatiskt inte respekt, det är ett förlegat synsätt.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Tycker att det är ganska självklart att det inte är tillåtet i lagen att spela fotboll på allmän väg. Snarare tvärtom. Det är något som 'bara görs av barn' och eftersom det gjorts så länge och ingen klagar så tror folk att det är tillåtet.
Visa gärna lagstöd för att det är förbjudet
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Hallå TS @Villa Spinell - har du tagit semester eller bara tröttnat på att bemöta inläggen?
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Då är det väl bara att köra målet till återvinningen. Vad ska grannen göra ifall målet bara är borta.
Målet till målet är alltså målet.
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
K kortis skrev:
Målet till målet är alltså målet.
För målmedveten målsman😁
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Visa gärna lagstöd för att det är förbjudet
Hur uppfyller man följande samtidigt som man spelar landhockey?

Utdrag ur svenska förordningar om gångtrafikanters skyldigheter på vägbanor och cykelbanor, inklusive regler för processionsgång och barn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.