151 791 läst ·
1 182 svar
152k läst
1,2k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Går det inte att parkera bilen i garaget?Villa Spinell skrev:
Vi har ett problem som vi har tagit upp med vår kommun, Trelleborg. Helt klart är detta ett mycket stort men uppenbart ett lika underligt problem för ingen; kommun och polisen, vet hur man ska hantera det. Eller också vill man inte göra det. Jag presenterar problemet för er och sedan tar jag gärna emot inputs. Håll i minnet, detta handlar inte om millimeterrättvisa eller granngnabb. Det är ett problem för oss men helt klart är kommun och polis helt uppgivna. Grannen skiter i vilket!
Vi bor vid en vändplats. Vändplatsen har privatiserats av vår granne som ställt ut ett landhockeymål där, ett stort. När kidsen spelar där händer det att hårda puckar slås in på vår tomt och också mot bil, häck och in på vår uteplats. Grannen vet om att detta gör oss väldigt obekväma eftersom kidsen inte tar något ansvar men inte heller de vuxna. Vi är inte intresserade av att bo vid en landhockeyrink och vi är inte intresserade av att få bucklor i vår nya bil eller en puck in i nysatt häck. Jag har gjort anmälan till vår kommuns miljöinspektör men inget händer.
Vårt hus har gul linje, streckat i vitt är vändzon/landhockeyrink och vit gräns är grannen som skiter i vilket.
Vad hade ni gjort?
Jag tror att du har fel. Men om det nu är så...Hur stor måste vägen vara innan polisen blir intresserad nog att göra något åt det? Kan du svara på det?P polaris78 skrev:Det finns ingen lag för att förbjuda fotboll eller landhockey på en liten väg i villaområdet..Därför kommer ingen polis komma med bötesblocket..
Det är altså fullt lagligt att spela fotboll / landhockey på vägen oavsett vad du tycker om det.. men skadas nån bil eller annat så är den förälderns unge ersättningsskyldig för skadan som barnet orsakade. men backar du på målburen så är du ersättningsskyldig om den skadades och du betalar själv din bils skador alt via din egen försäkring.. även om målburen var kvarglömd på vändplanen
Såvida inget konstigt står i lokala ordningstadgar eller att man är så urbota korkad att man är på motorvägen och spelar där man inte får gå ,cykla eller uppehålla sig
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 214 inlägg
Då kanske man ska hejda sig och fundera på om någon faktiskt begår någon form av brott eller övertramp mot en.L llundberg skrev:
TS har problem med en minimal risk som inte fallit ut på minst tre år. Den enkla förklaringen till det är att det inte finns något problem. Att då rekommenderas att ta fram vinkelslipen är inte rimligt.
Med vuxna som resonerar så, är det inte konstigt att många barn saknar respekt nu för tiden.Intet skrev:
När jag var liten kom vuxna ofta ut och hjälpte till med både det ena och det andra, inte bara våra föräldrar utan även grannar.
De var t.o.m med och spelade både fotboll och landhockey, ordnade grillkvällar och annat.
På det sättet både förtjanade och fick de respekt. Riktig respekt alltså, inte rädsla.
Fjäsk inger inte respekt. Fjäskare utnyttjas.L Lilak skrev:
Men det är en helt annan sak. Då gör man det för att man vill. Inte måste. När hsg var liten var farsan ofta med ute på gatan och lekte. Men det var verkligen inget krav för att bli respekterad. Alla vuxna respekterades mer eller mindre.L Lilak skrev:
Helt rätt. Respekt är något man förtjänar. Inte tvingar sig till. I vår diskussion erhålles det genom ålder.L Lilak skrev:
Ännu ett begrepp gettoungarna missförstått.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Visa gärna lagstöd för att det är förbjudetL llundberg skrev:
Hallå TS @Villa Spinell - har du tagit semester eller bara tröttnat på att bemöta inläggen?