151 777 läst ·
1 182 svar
152k läst
1,2k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Du minns inte hur det var förr? Aldrig fått det berättat av nån förälder eller så? Alltså den tiden där skolans uppgift inte ansågs vara uppfostrande men där läraren ändå hade en otrolig respekt. Men tydligen får vi inte diskutera sånt här i den här tråden, som handlar om barns beteende.Intet skrev:
Hjälp ungarna att bygga ett plank runt målet som fångar upp puckar som kommer utanför målet. Det borde inte vara så svårt att få till bra skydd där de flesta av puckarna skjuts?
(Det finns även färdiga skyddsnät att köpa som man har runt målet för den som inte vill/kan bygga själv)
(Det finns även färdiga skyddsnät att köpa som man har runt målet för den som inte vill/kan bygga själv)
Bra tanke, bjud på korv och läsk, förklara att du är rädd om bilen. Ge dem ett nät att dra framför din uppfart.Davidbagare skrev:
Det skulle inte heller vara så svårt för ungarnas FÖRÄLDRAR att göra detsamma. Eller hur??? Målsman, du vet!Davidbagare skrev:
Jag tror att du är otroligt naiv om du kan bara 'upplysa honom om att man anser honom som ansvarig'. TS har ju redan förklarat att grannen skiter fullständigt i vad som händer.J JohanLun skrev:Om man tror han inte kommer att erkänna är ju som tidigare nämnts sentrymode i tesla, eller någon annan kamera som kan fånga händelsen på bild bra. Gäller bara att tänka på att det inte är tillåtet att filma med övervakningskamera utanför sin tomt (utan tillstånd). På tomten går det bra att filma som jag förstår men man får inte få med personer utanför tomten, och skulle kameran varit felriktad av misstag så går det fortfarande som jag förstår att använda som bevis. Eller om man tagit filmen när man själv sitter bakom kameran. Så det gäller att överväga noga hur kameran riktas så man inte av misstag gör något olagligt....
och har man lyckats själv filma en kort sekvens med just händelsen så är det vad jag förstår OK iom man själv håller i kameran då.![]()
Tycker det låter som om man antingen måste stå ut med skadorna eller skipa egen rättvisa.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Skipa rättvisa i förväg? Ingen puck har träffat TS bil (det verkar dessutom som att de skjuter åt motsatt håll, så risken är låg) så därmed är det rättvisa att såga sönder målet?L llundberg skrev:
Det är ju rätt tydligt att du inte har koll på vad man får och inte får. Bara för att du tror det är förbjudet att ha ett mål på platsen så ger det inte dig rätten att förstöra det. En bil får inte parkeras i vändzon heller och det kanske låter märkligt, men om någon trots allt parkerar där så får du inte såga sönder bilen heller...
Jag skrev inget om vem som ska ordna med det? Jag tipsade om att hjälpa barnen att fixa ett skydd för puckarna.Intet skrev:
Lugna ner dig ett snäpp. Du verkar ju leta saker som ska ge dig högt blodtryck.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 626 inlägg
Skulle vara kul att se lagstödet till den skylten och vart i straffrätten man hittar påföljden..K Kane skrev:
Den där skylten är mest någons åsikt som blivit skyltad och i dom flesta fall har noll betydelse..
Samma juridiska betydelse som kluddet på toalettväggen...
'Sure Ove" sitter i nån förening / styrelse och tror som vanligt att det leder till total bestämmanderätt över alla i området..😂🤣😂
Utan stöd i kommunala otdningsstadgar och inte heller i lagar och regler så blir det en skyltad åsikt
Ja du har nog rätt.Fairlane skrev:
Skipa rättvisa i förväg? Ingen puck har träffat TS bil (det verkar dessutom som att de skjuter åt motsatt håll, så risken är låg) så därmed är det rättvisa att såga sönder målet?
Det är ju rätt tydligt att du inte har koll på vad man får och inte får. Bara för att du tror det är förbjudet att ha ett mål på platsen så ger det inte dig rätten att förstöra det. En bil får inte parkeras i vändzon heller och det kanske låter märkligt, men om någon trots allt parkerar där så får du inte såga sönder bilen heller...
Tycker att det är ganska självklart att det inte är tillåtet i lagen att spela fotboll på allmän väg. Snarare tvärtom. Det är något som 'bara görs av barn' och eftersom det gjorts så länge och ingen klagar så tror folk att det är tillåtet.P polaris78 skrev:Skulle vara kul att se lagstödet till den skylten och vart i straffrätten man hittar påföljden..
Den där skylten är mest någons åsikt som blivit skyltad och i dom flesta fall har noll betydelse..
Samma juridiska betydelse som kluddet på toalettväggen...
'Sure Ove" sitter i nån förening / styrelse och tror som vanligt att det leder till total bestämmanderätt över alla i området..😂🤣😂
Utan stöd i kommunala otdningsstadgar och inte heller i lagar och regler så blir det en skyltad åsikt
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 626 inlägg
Det finns ingen lag för att förbjuda fotboll eller landhockey på en liten väg i villaområdet..Därför kommer ingen polis komma med bötesblocket..L llundberg skrev:
Det är altså fullt lagligt att spela fotboll / landhockey på vägen oavsett vad du tycker om det.. men skadas nån bil eller annat så är den förälderns unge ersättningsskyldig för skadan som barnet orsakade. men backar du på målburen så är du ersättningsskyldig om den skadades och du betalar själv din bils skador alt via din egen försäkring.. även om målburen var kvarglömd på vändplanen
Såvida inget konstigt står i lokala ordningstadgar eller att man är så urbota korkad att man är på motorvägen och spelar där man inte får gå ,cykla eller uppehålla sig
Rätt eller fel spelar ju ingen roll. Vi hade ett gäng ungdomar med A-traktorer hos grannen för runt 10 år sen. Dom spelade högt och levde om, jag gick dit ibland och hjälpte dom med problem på deras bilar, eller iaf kollade. Kan väl säga att respekten för oss var hög. Numera har mina egna barn A-traktorer och jag hade det själv. Har som sagt även spelat landhockey på gatan och nån av dom som var där har blivit en NHL-stjärna. Förbudsskylt är nog en av det sämsta åtgärder man kan göra, oavsett om den har lagstöd eller inte.
