RoTe
Intet Intet skrev:
Skall även TS vara reserförälder åt andras ungar. Räcker det inte med dagis och skolan?
Du minns inte hur det var förr? Aldrig fått det berättat av nån förälder eller så? Alltså den tiden där skolans uppgift inte ansågs vara uppfostrande men där läraren ändå hade en otrolig respekt. Men tydligen får vi inte diskutera sånt här i den här tråden, som handlar om barns beteende.
 
  • Älska
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du minns inte hur det var förr?
Jag minns! När man skulle lira med polarna....
No ball games allowed" sign with a soccer ball crossed out, on a yellow background.
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare
Hjälp ungarna att bygga ett plank runt målet som fångar upp puckar som kommer utanför målet. Det borde inte vara så svårt att få till bra skydd där de flesta av puckarna skjuts?

(Det finns även färdiga skyddsnät att köpa som man har runt målet för den som inte vill/kan bygga själv)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Davidbagare Davidbagare skrev:
Hjälp ungarna att bygga ett plank runt målet som fångar upp puckar som kommer utanför målet. Det borde inte vara så svårt att få till bra skydd där de flesta av puckarna skjuts?

(Det finns även färdiga skyddsnät att köpa som man har runt målet för den som inte vill/kan bygga själv)
Bra tanke, bjud på korv och läsk, förklara att du är rädd om bilen. Ge dem ett nät att dra framför din uppfart.
 
  • Gilla
  • Wow
damm och 1 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Hjälp ungarna att bygga ett plank runt målet som fångar upp puckar som kommer utanför målet. Det borde inte vara så svårt att få till bra skydd där de flesta av puckarna skjuts?

(Det finns även färdiga skyddsnät att köpa som man har runt målet för den som inte vill/kan bygga själv)
Det skulle inte heller vara så svårt för ungarnas FÖRÄLDRAR att göra detsamma. Eller hur??? Målsman, du vet!
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Bra tanke, bjud på korv och läsk, förklara att du är rädd om bilen. Ge dem ett nät att dra framför din uppfart.
Mer mutor för att få ha sina grejer ifred. FÖRÄLDRAANSVAR?😱🤢😎
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vi borde ha lämnat öga-för-öga-tand-för-tand-mentaliteten bakom oss för länge, länge sen.
Men vissa har tydligen inte gjort det.
Kan du förklara för mig varför öga-för-öga inte skulle gälla idag? Ser ingen anledning att det inte skulle vara så.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om man tror han inte kommer att erkänna är ju som tidigare nämnts sentrymode i tesla, eller någon annan kamera som kan fånga händelsen på bild bra. Gäller bara att tänka på att det inte är tillåtet att filma med övervakningskamera utanför sin tomt (utan tillstånd). På tomten går det bra att filma som jag förstår men man får inte få med personer utanför tomten, och skulle kameran varit felriktad av misstag så går det fortfarande som jag förstår att använda som bevis. Eller om man tagit filmen när man själv sitter bakom kameran. Så det gäller att överväga noga hur kameran riktas så man inte av misstag gör något olagligt....

och har man lyckats själv filma en kort sekvens med just händelsen så är det vad jag förstår OK iom man själv håller i kameran då. ;)
Jag tror att du är otroligt naiv om du kan bara 'upplysa honom om att man anser honom som ansvarig'. TS har ju redan förklarat att grannen skiter fullständigt i vad som händer.
Tycker det låter som om man antingen måste stå ut med skadorna eller skipa egen rättvisa.
 
  • Älska
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
L llundberg skrev:
Jag tror att du är otroligt naiv om du kan bara 'upplysa honom om att man anser honom som ansvarig'. TS har ju redan förklarat att grannen skiter fullständigt i vad som händer.
Tycker det låter som om man antingen måste stå ut med skadorna eller skipa egen rättvisa.
Skipa rättvisa i förväg? Ingen puck har träffat TS bil (det verkar dessutom som att de skjuter åt motsatt håll, så risken är låg) så därmed är det rättvisa att såga sönder målet?

Det är ju rätt tydligt att du inte har koll på vad man får och inte får. Bara för att du tror det är förbjudet att ha ett mål på platsen så ger det inte dig rätten att förstöra det. En bil får inte parkeras i vändzon heller och det kanske låter märkligt, men om någon trots allt parkerar där så får du inte såga sönder bilen heller...
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
djac och 9 till
  • Laddar…
Davidbagare
Intet Intet skrev:
Det skulle inte heller vara så svårt för ungarnas FÖRÄLDRAR att göra detsamma. Eller hur??? Målsman, du vet!
Jag skrev inget om vem som ska ordna med det? Jag tipsade om att hjälpa barnen att fixa ett skydd för puckarna.
Lugna ner dig ett snäpp. Du verkar ju leta saker som ska ge dig högt blodtryck.
 
P
K Kane skrev:
Jag minns! När man skulle lira med polarna....
[bild]
Skulle vara kul att se lagstödet till den skylten och vart i straffrätten man hittar påföljden..
Den där skylten är mest någons åsikt som blivit skyltad och i dom flesta fall har noll betydelse..

Samma juridiska betydelse som kluddet på toalettväggen...


'Sure Ove" sitter i nån förening / styrelse och tror som vanligt att det leder till total bestämmanderätt över alla i området..😂🤣😂

Utan stöd i kommunala otdningsstadgar och inte heller i lagar och regler så blir det en skyltad åsikt
 
Fairlane Fairlane skrev:
Skipa rättvisa i förväg? Ingen puck har träffat TS bil (det verkar dessutom som att de skjuter åt motsatt håll, så risken är låg) så därmed är det rättvisa att såga sönder målet?

Det är ju rätt tydligt att du inte har koll på vad man får och inte får. Bara för att du tror det är förbjudet att ha ett mål på platsen så ger det inte dig rätten att förstöra det. En bil får inte parkeras i vändzon heller och det kanske låter märkligt, men om någon trots allt parkerar där så får du inte såga sönder bilen heller...
Ja du har nog rätt.
 
P polaris78 skrev:
Skulle vara kul att se lagstödet till den skylten och vart i straffrätten man hittar påföljden..
Den där skylten är mest någons åsikt som blivit skyltad och i dom flesta fall har noll betydelse..

Samma juridiska betydelse som kluddet på toalettväggen...


'Sure Ove" sitter i nån förening / styrelse och tror som vanligt att det leder till total bestämmanderätt över alla i området..😂🤣😂

Utan stöd i kommunala otdningsstadgar och inte heller i lagar och regler så blir det en skyltad åsikt
Tycker att det är ganska självklart att det inte är tillåtet i lagen att spela fotboll på allmän väg. Snarare tvärtom. Det är något som 'bara görs av barn' och eftersom det gjorts så länge och ingen klagar så tror folk att det är tillåtet.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
P
L llundberg skrev:
Tycker att det är ganska självklart att det inte är tillåtet i lagen att spela fotboll på allmän väg. Snarare tvärtom. Det är något som 'bara görs av barn' och eftersom det gjorts så länge och ingen klagar så tror folk att det är tillåtet.
Det finns ingen lag för att förbjuda fotboll eller landhockey på en liten väg i villaområdet..Därför kommer ingen polis komma med bötesblocket..
Det är altså fullt lagligt att spela fotboll / landhockey på vägen oavsett vad du tycker om det.. men skadas nån bil eller annat så är den förälderns unge ersättningsskyldig för skadan som barnet orsakade. men backar du på målburen så är du ersättningsskyldig om den skadades och du betalar själv din bils skador alt via din egen försäkring.. även om målburen var kvarglömd på vändplanen

Såvida inget konstigt står i lokala ordningstadgar eller att man är så urbota korkad att man är på motorvägen och spelar där man inte får gå ,cykla eller uppehålla sig
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 5 till
  • Laddar…
Rätt eller fel spelar ju ingen roll. Vi hade ett gäng ungdomar med A-traktorer hos grannen för runt 10 år sen. Dom spelade högt och levde om, jag gick dit ibland och hjälpte dom med problem på deras bilar, eller iaf kollade. Kan väl säga att respekten för oss var hög. Numera har mina egna barn A-traktorer och jag hade det själv. Har som sagt även spelat landhockey på gatan och nån av dom som var där har blivit en NHL-stjärna. Förbudsskylt är nog en av det sämsta åtgärder man kan göra, oavsett om den har lagstöd eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.