151 777 läst ·
1 182 svar
152k läst
1,2k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Vi borde ha lämnat öga-för-öga-tand-för-tand-mentaliteten bakom oss för länge, länge sen.L llundberg skrev:
Men vissa har tydligen inte gjort det.
Om det inte är en Tesla förstås… klurigt att få dessa reparerade i dessa blokadtider 😁G gaidin skrev:
Troligen inte, men man kan ju upplysa honom om att man anser honom som ansvarig vid skada och vad självrisken är.Alfredo skrev:
Om man tror han inte kommer att erkänna är ju som tidigare nämnts sentrymode i tesla, eller någon annan kamera som kan fånga händelsen på bild bra. Gäller bara att tänka på att det inte är tillåtet att filma med övervakningskamera utanför sin tomt (utan tillstånd). På tomten går det bra att filma som jag förstår men man får inte få med personer utanför tomten, och skulle kameran varit felriktad av misstag så går det fortfarande som jag förstår att använda som bevis. Eller om man tagit filmen när man själv sitter bakom kameran. Så det gäller att överväga noga hur kameran riktas så man inte av misstag gör något olagligt....
och har man lyckats själv filma en kort sekvens med just händelsen så är det vad jag förstår OK iom man själv håller i kameran då.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 626 inlägg
Ingen förståndig människa kommer att lämna nån sorts "jag tar på mig alla kostnader för ev bucklor på nån bil" för mina ungar brukar spela landhockey där med 17 andra ungar runt i kvarteret..Ibland lånar andra ungar målet som därför alltid står ute..som förälder ansvarar man bara för sina ungar..J JohanLun skrev:och finns ingen som tar på sig det hela så får TS i detta fall betala sin "vagnsskada" som förmodligen ligger på ca 10.000 SEK.
Så om det redan landat ett par puckar under TS bil men ingen buckla än så förstår jag om TS gärna vill ha en utfästelse från hockyetränaren att han står för detta, alternativt flyttar hockeyrinken...
mitt råd är som sagt att hockeytränargrannen tar på sig att stå för självrisken för alla buckor som kan härledas från spelet, oavsett vem av barnen som dragit iväg skottet.
Att nån har 10 000 i självrisk är enkelt att lösa . Man tecknar bara en helförsäkring som kompletterar nybils vagnskadans skyhöga självrisk med lägre självrisk belopp och betalar förstås för den uppgraderingen...
Ser spontant ut som om du kan köra in bilen ganska långt på tomten. Om båten ligger i plurret dessutom på sommarhalvåret har du ju massor av plats. Kom på någon lösning som funkar för alla. Och som förälder tänker jag det är rätt trevligt med aktiva barn utomhus.
Köp ett mål till dem och gör plats för det i häcken där det passar dig bäst. Så är du deras hjälte sen. Eller nått?
Köp ett mål till dem och gör plats för det i häcken där det passar dig bäst. Så är du deras hjälte sen. Eller nått?
Säkert 20 pers som sagt samma sak redan, prata med barnen, prata, skrik inte. Såg två barn i runt sexårsåldern idag sparka fotboll på en ej ännu bebyggd tomt och då i riktning mot den extremt trafikerade 2+2 vägen, istället för att bara sparka boll längs med den och ha två smågator i "farozonen" istället, samt även mer plats. Barn är inte så intelligenta alltid men kan man försöka förklara på ett vettigt sätt så lär dom sig oftast. Jag som bilintresserad hade fått panik om ungarna spelade landhocky med målet i riktning mot mina bilar.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 600 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 600 inlägg
Att vara kritisk till barns beteende nu kontra fyrtio år sedan, är inte trolleri. Det är erfarenhet.tveksamt skrev:
Har jobbat som inhoppande "tågvärd" och det är stor skillnad då mot nu. Att inte sätta upp sina skitiga skor på sätet mittemot är ett exempel, tydligt nog. Förr skämdes ungarna när de blev tillsagda. Nu ber de mig dra åt helvete.
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Jag har raderat en lång rad off topic och urspårade inlägg samt svar på dessa.
/Moderator
/Moderator
Skall även TS vara reserförälder åt andras ungar. Räcker det inte med dagis och skolan?J JeveG skrev:Ser spontant ut som om du kan köra in bilen ganska långt på tomten. Om båten ligger i plurret dessutom på sommarhalvåret har du ju massor av plats. Kom på någon lösning som funkar för alla. Och som förälder tänker jag det är rätt trevligt med aktiva barn utomhus.
Köp ett mål till dem och gör plats för det i häcken där det passar dig bäst. Så är du deras hjälte sen. Eller nått?
