P
Fairlane Fairlane skrev:
Det är verkligen ingen nyhet att barn har lekt på smågator i villaområden, så frågan är hur långt tillbaks man måste gå för att få det till att tiderna förändrats.
Till tidigare än 1960-talet åtminstone.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
L llundberg skrev:
Svar på tal helt enkelt. Nej jag ser inget konstigt med att det är ömsesidigt, om folk inte respekterar mig och min egendom så blir det samma mynt tillbaka.
Vi borde ha lämnat öga-för-öga-tand-för-tand-mentaliteten bakom oss för länge, länge sen.
Men vissa har tydligen inte gjort det.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Om någon skjuter en puck på din bil och det ger skador så får du prata med den som sköt pucken eller dess förälder, deras hemförsäkring täcker troligen skadorna.

I övrigt är det nog inte mycket att göra, jag förstår inte de övriga problemen, går det inte längre att vända på vändplatsen?
Om det inte är en Tesla förstås… klurigt att få dessa reparerade i dessa blokadtider 😁
 
  • Haha
Staffan_V
  • Laddar…
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
Om det inte är en Tesla förstås… klurigt att få dessa reparerade i dessa blokadtider 😁
Fast då med sentry mode kan man se vem det var som sköt i alla fall
 
  • Haha
BjörnKraft
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
mitt råd är som sagt att hockeytränargrannen tar på sig att stå för självrisken
Tror du verkligen att den "non verbala" grannen kommer att göra det? Jag misstänker att det blir väldigt svårt för TS att dra någon nytta av ditt råd...
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du verkligen att den "non verbala" grannen kommer att göra det? Jag misstänker att det blir väldigt svårt för TS att dra någon nytta av ditt råd...
Troligen inte, men man kan ju upplysa honom om att man anser honom som ansvarig vid skada och vad självrisken är.

Om man tror han inte kommer att erkänna är ju som tidigare nämnts sentrymode i tesla, eller någon annan kamera som kan fånga händelsen på bild bra. Gäller bara att tänka på att det inte är tillåtet att filma med övervakningskamera utanför sin tomt (utan tillstånd). På tomten går det bra att filma som jag förstår men man får inte få med personer utanför tomten, och skulle kameran varit felriktad av misstag så går det fortfarande som jag förstår att använda som bevis. Eller om man tagit filmen när man själv sitter bakom kameran. Så det gäller att överväga noga hur kameran riktas så man inte av misstag gör något olagligt....

och har man lyckats själv filma en kort sekvens med just händelsen så är det vad jag förstår OK iom man själv håller i kameran då. ;)
 
P
J JohanLun skrev:
och finns ingen som tar på sig det hela så får TS i detta fall betala sin "vagnsskada" som förmodligen ligger på ca 10.000 SEK.

Så om det redan landat ett par puckar under TS bil men ingen buckla än så förstår jag om TS gärna vill ha en utfästelse från hockyetränaren att han står för detta, alternativt flyttar hockeyrinken...

mitt råd är som sagt att hockeytränargrannen tar på sig att stå för självrisken för alla buckor som kan härledas från spelet, oavsett vem av barnen som dragit iväg skottet.
Ingen förståndig människa kommer att lämna nån sorts "jag tar på mig alla kostnader för ev bucklor på nån bil" för mina ungar brukar spela landhockey där med 17 andra ungar runt i kvarteret..Ibland lånar andra ungar målet som därför alltid står ute..som förälder ansvarar man bara för sina ungar..

Att nån har 10 000 i självrisk är enkelt att lösa . Man tecknar bara en helförsäkring som kompletterar nybils vagnskadans skyhöga självrisk med lägre självrisk belopp och betalar förstås för den uppgraderingen...
 
  • Gilla
  • Haha
Intet och 3 till
  • Laddar…
Ser spontant ut som om du kan köra in bilen ganska långt på tomten. Om båten ligger i plurret dessutom på sommarhalvåret har du ju massor av plats. Kom på någon lösning som funkar för alla. Och som förälder tänker jag det är rätt trevligt med aktiva barn utomhus.

Köp ett mål till dem och gör plats för det i häcken där det passar dig bäst. Så är du deras hjälte sen. Eller nått?
 
  • Gilla
  • Haha
johanxx_ och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Säkert 20 pers som sagt samma sak redan, prata med barnen, prata, skrik inte. Såg två barn i runt sexårsåldern idag sparka fotboll på en ej ännu bebyggd tomt och då i riktning mot den extremt trafikerade 2+2 vägen, istället för att bara sparka boll längs med den och ha två smågator i "farozonen" istället, samt även mer plats. Barn är inte så intelligenta alltid men kan man försöka förklara på ett vettigt sätt så lär dom sig oftast. Jag som bilintresserad hade fått panik om ungarna spelade landhocky med målet i riktning mot mina bilar.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Svar på tal helt enkelt. Nej jag ser inget konstigt med att det är ömsesidigt, om folk inte respekterar mig och min egendom så blir det samma mynt tillbaka.
öga för öga tand för tand
 
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
Om det inte är en Tesla förstås… klurigt att få dessa reparerade i dessa blokadtider 😁
dessutom måste nog byta batteripacket som förbyggande åtgärd.....
 
  • Haha
BjörnKraft
  • Laddar…
Patrik440
L lbgu skrev:
Då är det väl bara att köra målet till återvinningen.
Bortskänkes i någon Facebookgrupp kan också vara ett tips och hålla tummarna att någon annan än grannen ser annonsen först.
 
  • Gilla
Husbonde21 och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Mata inte trollet, det tillför inget.
Att vara kritisk till barns beteende nu kontra fyrtio år sedan, är inte trolleri. Det är erfarenhet.
Har jobbat som inhoppande "tågvärd" och det är stor skillnad då mot nu. Att inte sätta upp sina skitiga skor på sätet mittemot är ett exempel, tydligt nog. Förr skämdes ungarna när de blev tillsagda. Nu ber de mig dra åt helvete.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
Jag har raderat en lång rad off topic och urspårade inlägg samt svar på dessa.

/Moderator
 
  • Gilla
  • Älska
returen och 4 till
  • Laddar…
J JeveG skrev:
Ser spontant ut som om du kan köra in bilen ganska långt på tomten. Om båten ligger i plurret dessutom på sommarhalvåret har du ju massor av plats. Kom på någon lösning som funkar för alla. Och som förälder tänker jag det är rätt trevligt med aktiva barn utomhus.

Köp ett mål till dem och gör plats för det i häcken där det passar dig bäst. Så är du deras hjälte sen. Eller nått?
Skall även TS vara reserförälder åt andras ungar. Räcker det inte med dagis och skolan?
 
  • Arg
  • Gilla
johanxx_ och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.