151 777 läst ·
1 182 svar
152k läst
1,2k svar
När grannen privatiserar vår vändzon!
Besserwisser
· östergötland
· 2 773 inlägg
Jag är ju mest imponerad över att det fortfarande finns barn som släpper telefonen och leker..
Men om man är såååå rädd om bilen så ställ den i garaget..
Men om man är såååå rädd om bilen så ställ den i garaget..
I ett land där det skjuts korsåtvärs och bombas häråvar så är nästan en felskjuten puck trevlig. Själva ordet "felskjutning" är väl helt jävla sjukt! Och med såssarnas blandmissbruk (=skämt) får vi ett nytt: "kuddsvenskar".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Du klagar på föräldrar och barn som inte respekterar andras egendom och samtidigt säger du att du skulle ta en vinkelslip och förstöra deras egendom? Du ser inget konstigt i det?L llundberg skrev:
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 626 inlägg
ja förstöra annans egendom målet för att man är rädd att det kanske kanske kan uppstå en skadegörelse som är mer baserad på en olycka förlupen puck/boll som kan göra ett märke på bilen..
DEt är inte straffbart att spela landhockey på en vändplan på en gata utan genomfarts trafik utan det är till och med en rätt bra plats om man bortser från överdriven rädsla för skador på sin bil..
Och så kombineras med att det är fel på "alla andra" då föräldrarna inte har nån plan att förbjuda leken på vändplan..
Kanske dags att köra en röstning längs vägen bara för att se hur många som är för och emot för att mest troligt få vissa här i tråden att inse att rädlsan för en puck på bilen inte kommer trumfa dom andras åsikter och få längs vägen kommer vara beredda att förbjuda lek pga den rätt låga risken som det medför
DEt är inte straffbart att spela landhockey på en vändplan på en gata utan genomfarts trafik utan det är till och med en rätt bra plats om man bortser från överdriven rädsla för skador på sin bil..
Och så kombineras med att det är fel på "alla andra" då föräldrarna inte har nån plan att förbjuda leken på vändplan..
Kanske dags att köra en röstning längs vägen bara för att se hur många som är för och emot för att mest troligt få vissa här i tråden att inse att rädlsan för en puck på bilen inte kommer trumfa dom andras åsikter och få längs vägen kommer vara beredda att förbjuda lek pga den rätt låga risken som det medför
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Nu har jag inte läst alla inlägg men jag kan inte tolka saken på annat vis än att man får stå ut med risken och sen ta de skador som blir på lämplig försäkring. Den som orsakar skadorna är ju i slutändan ansvarig för saken. Naturligtvis kan man måla upp vilka händelser som helst och vara rädd om egendom men den första skadan som inträffar behöver ju inte alls vara nå barn som spelar hockey utan nå helt annat ändå.
Tycker föräldrarna att det är okej med en hockeyplan där så lär de nog även förstå att det kan bli skadeståndsanspråk om det händer nåt. Dock får man ju vara medveten om att det är sin egen försäkring man använder och anmäler skadan till. Sen får de brottas med grannens försäkringsbolag så man behöver ju inte ens ha kontakt med förövarna.......Man lär ju dock ha bevis också.......
Tycker föräldrarna att det är okej med en hockeyplan där så lär de nog även förstå att det kan bli skadeståndsanspråk om det händer nåt. Dock får man ju vara medveten om att det är sin egen försäkring man använder och anmäler skadan till. Sen får de brottas med grannens försäkringsbolag så man behöver ju inte ens ha kontakt med förövarna.......Man lär ju dock ha bevis också.......
Grannen lärde sonen spela golf på tomten, med riktning mot oss. Vi påpekade att en annan riktning kanske vore lämpligt, så att ingen bil träffades om bollen råkade gå över staketet. Ingen risk sade grannen, och de fortsatte på samma sätt som tidigare.
Givetvis gick en boll över staketet och träffade brorsans bil med en buckla som följd. Grannen muttrade rejält över att brorsan ville ha det åtgärdat.
Givetvis gick en boll över staketet och träffade brorsans bil med en buckla som följd. Grannen muttrade rejält över att brorsan ville ha det åtgärdat.
Svar på tal helt enkelt. Nej jag ser inget konstigt med att det är ömsesidigt, om folk inte respekterar mig och min egendom så blir det samma mynt tillbaka.Fairlane skrev:
Du illustrerade min poäng ganska bra där.jarlh skrev:
Grannen lärde sonen spela golf på tomten, med riktning mot oss. Vi påpekade att en annan riktning kanske vore lämpligt, så att ingen bil träffades om bollen råkade gå över staketet. Ingen risk sade grannen, och de fortsatte på samma sätt som tidigare.
Givetvis gick en boll över staketet och träffade brorsans bil med en buckla som följd. Grannen muttrade rejält över att brorsan ville ha det åtgärdat.
Nu finns det ju grannar som TS har som skiter fullständigt i om skador sker. Lycka till att klämma fram pengar från en sån. Då får man väl anlita Bandidos Inkassobolag AB.S Stefan1972 skrev:Nu har jag inte läst alla inlägg men jag kan inte tolka saken på annat vis än att man får stå ut med risken och sen ta de skador som blir på lämplig försäkring. Den som orsakar skadorna är ju i slutändan ansvarig för saken. Naturligtvis kan man måla upp vilka händelser som helst och vara rädd om egendom men den första skadan som inträffar behöver ju inte alls vara nå barn som spelar hockey utan nå helt annat ändå.
Tycker föräldrarna att det är okej med en hockeyplan där så lär de nog även förstå att det kan bli skadeståndsanspråk om det händer nåt. Dock får man ju vara medveten om att det är sin egen försäkring man använder och anmäler skadan till. Sen får de brottas med grannens försäkringsbolag så man behöver ju inte ens ha kontakt med förövarna.......Man lär ju dock ha bevis också.......
Egentligen så ska ens eget försäkringsbolag inte behöva vara inblandat här.
Poängen är ju du ska inte behöva "stå ut med risken" för att någon förälder inte kan hålla koll på var ungarna spelar hockey.
Tror jag lägger ner nu, jag har klargjort min position.
Kul att ungarna faktiskt är ute och spelar landhockey och rör på sig! Kommer själv ihåg när man som grabb spelade på gatan och kom det en bil så fick man flytta på både sig själv och målet.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 626 inlägg
Å andra sidan är bilden som figurerade i tråden men raderats iaf 3 år gammal och har ts på 3 år inte fått en bula på bilen så är risken fasiken inte så hög som det låter på ts och hans anhängare. Bilden med målbur mot stenmuren mot grannen..
Olyckor kan hända och händer men risken måste avvägas mot verkligheten och inte nåns överdrivna rädsla..
Det haglar ibland hagel stora som golfbollar och större som bular bilar men risken att det händer och drabbar just där man har sin bil just då gör att man inte bygger tak över varje väg och parkering i Sverige/ världen..
Olyckor kan hända och händer men risken måste avvägas mot verkligheten och inte nåns överdrivna rädsla..
Det haglar ibland hagel stora som golfbollar och större som bular bilar men risken att det händer och drabbar just där man har sin bil just då gör att man inte bygger tak över varje väg och parkering i Sverige/ världen..
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Jo det är precis så det ska gå till. Får din bil en skada av något så anmäler man till sitt eget bolag. De tar sedan fajten med förövarens eget eventuella bolag.L llundberg skrev:Nu finns det ju grannar som TS har som skiter fullständigt i om skador sker. Lycka till att klämma fram pengar från en sån. Då får man väl anlita Bandidos Inkassobolag AB.
Egentligen så ska ens eget försäkringsbolag inte behöva vara inblandat här.
Poängen är ju du ska inte behöva "stå ut med risken" för att någon förälder inte kan hålla koll på var ungarna spelar hockey.
Tror jag lägger ner nu, jag har klargjort min position.
och finns ingen som tar på sig det hela så får TS i detta fall betala sin "vagnsskada" som förmodligen ligger på ca 10.000 SEK.S Stefan1972 skrev:
Så om det redan landat ett par puckar under TS bil men ingen buckla än så förstår jag om TS gärna vill ha en utfästelse från hockyetränaren att han står för detta, alternativt flyttar hockeyrinken...
mitt råd är som sagt att hockeytränargrannen tar på sig att stå för självrisken för alla buckor som kan härledas från spelet, oavsett vem av barnen som dragit iväg skottet.