Claes Sörmland
Senaste kommunmedarbetaren har rätt, man mäter från befintlig markhöjd vid tillsynen.

Jag tror inte att du kan göra dessa människor nöjda. Du får riva eller ta fighten med en sänkt konstruktion som en vuxen människa inte kan uppehålla sig i. D v s det viktiga är att den interna höjden. Mät från befintlig marknivå inne i konstruktionen.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
T ToRy skrev:
När jag förklarade hur det hade gått till vid första mätningen och att man då godtagit min förklaring om en framtida (och tidigare) marknivå hävdade handläggaren fortfarande att mätningar ALLTID sker efter rådande omständigheter.
Finns inte det godtagandet dokumenterat?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Senaste kommunmedarbetaren har rätt, man mäter från befintlig markhöjd vid tillsynen.

Jag tror inte att du kan göra dessa människor nöjda. Du får riva eller ta fighten med en sänkt konstruktion som en vuxen människa inte kan uppehålla sig i. D v s det viktiga är att den interna höjden. Mät från befintlig marknivå inne i konstruktionen.
Jag kan acceptera att den senaste handläggaren har rätt, absolut. Det jag har lite svårare att acceptera är att den handläggaren (som alltså inte var handläggaren som var och mätte första gången) har varit på plats tidigare för en konsultation med mig, sett hur det ser ut på plats och inte kommenterat betongplattan och marknivån över huvud taget. Då stod det ett förråd som i sig var oacceptabelt högt och med plattan var en bit över två meter. Inte ett ord.
Jag har lite svårt att acceptera att jag inte kunde få en kort respit för att fylla upp marken, när det var så uppenbart att jag fått felaktig eller ingen information tidigare, och få till en ny mätning någon månad senare.

Hela processen har varit en orgie i bristande information, bristande förståelse för de frågor jag ställt, och rena felaktigheter och motsägelsefulla svar. Jag kan förstå att de inte kan ge besked i förväg om saker de måste se och mäta på plats, men på frågor om vilka regler som gäller och vad de reglerna säger borde de kunna svara, och det har de misslyckats med.

Jag tror att jag hade kunnat göra dessa människor nöjda, om jag fått vettig information. Jag tror att om jag vid senaste mätningen redan hade fyllt upp marken runt plattan hade jag fått ett godkännande, för jag hade ändå fått ett inofficiellt svar att det boooorde kunna godkännas. Men man kan ju aldrig veta. Nu har jag rivit förrådet och jag kommer be om ett godkännande på det förrådet som mättes senast, innan jag bygger upp det igen. Får se hur det går.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
P pmd skrev:
Finns inte det godtagandet dokumenterat?
Tyvärr inte. Det var muntligt och gavs vid första mätningen. Det som finns är ju iofs bilder på hur det såg ut, och de mått som står i det första avslagsbeskedet. Men jag tror inte det hade hjälpt att ta upp det.

Claes Sörmland
Det är så här ibland på en och annan bygglovsavdelning. 290 kommuner, ganska komplex juridik, många bedömningsfrågor i PBL och svårt att hitta bra folk att anställa. Och de som inte är så bra och har kommit in kanske klamrar sig fast för de har svårt att få en annan anställning med sin kompetensprofil och personlighet.

Man får nog se verkligheten som den är och skydda sig själv. Och ta det där vanliga rådet att "fråga kommunen" men en viss nypa salt. Det finns ingen "kommunen" att prata med bara enskilda medarbetare med anställning på kommunen. Det är inte alltid man råkar på en medarbetare som både fixar PBL och dessutom är en god pedagog/lärare/kommunikatör. Och ärlig/rak och utan agenda ska medarbetaren vara också. Höga krav.

• Gilla
Klu Rig och 1 till
  • Laddar…
Ligger nog mycket i det...

Ska jag säga något positivt om handläggarna så tycker jag de varit mer än frikostiga med konsultationer, både på plats, på telefon och via mejl. Ingen av dem har någon gång uttryckt någon irritation över att jag för femte gången försöker omformulera den där frågan jag inte tycker de lyckas svara på. Så viljan finns där, det är tydligt. Men som du skriver; pedagogiken, läsförståelsen, kunskapen och förmågan att sätta sig in i en lekmans situation brister en del...

• Gilla
Klu Rig och 2 till
  • Laddar…
P
T ToRy skrev:
Tyvärr inte. Det var muntligt och gavs vid första mätningen. Det som finns är ju iofs bilder på hur det såg ut, och de mått som står i det första avslagsbeskedet. Men jag tror inte det hade hjälpt att ta upp det.
Muntliga löften gäller också, men är svåra att bevisa.

Skriftlig dokumentation är A&O när man har med myndigheter att göra, utom om handläggarens ovilja att dokumentera är till ens egen fördel …

Sant. I den situationen hörde jag inte ett löfte utan tänkte att det var ett arbetssätt de använder, att de litar på "kunden". Jag hade dessutom satt alltför mycket tilltro till information från forumet och trodde fullt och fast att det första förrådet jag byggde skulle godkännas utan problem och att ett sådant "löfte" aldrig skulle komma tillbaka och bita mig i arslet.
Nu vet jag bättre, om mycket. 😉

P
Svenska byggregler är löjligt krångliga och svenska bygglovshandläggare är löjligt stelbenta ibland.
Jag hoppas att du hittar en bra lösning så småningom.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.