B Byggabullen skrev:
Vi har stött på samma problem vid två olika tillfällen så det verkar inte som de har koll på detta, tyvärr.
Då undrar man ju vilken sorts elektriker det har handlat om. Kallar sig elektriker ska man minst veta om och använda olika dosor till olika skivtjocklek.

D
Jag behriper inte varför alla inte alltid använder de billiga och bra dosorna som har utskruvbar ring.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Därför att dosor utan ring är några kronor billigare, kanske halva priset.

D datja skrev:
14:90 på Biltema för enkel- resp dubbelgips.

[länk]
Nu vill jag se @elmont länka till en dosa utan ring för 7:50... 😉

• Haha
datja och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Jag behriper inte varför alla inte alltid använder de billiga och bra dosorna som har utskruvbar ring.
Vilken kopplingsdosa anser du att de skulle ha använt istället?
Alltså kopplingsdosa och inte apparatdosa (där ringen har justerats för gips + osb)

Elektriker använder förhoppningsvis inte dosor ur lågprissortimentet om tenderar att "spricka" efter några år. Dessa brukar dessutom inte vara brandressistenta.

E elmont skrev:
Elektriker använder förhoppningsvis inte dosor ur lågprissortimentet om tenderar att "spricka" efter några år. Dessa brukar dessutom inte vara brandressistenta.
Men även om elektriken använder Schneider Multifix för 40-50:- styck blir väl inte fördyringen mer än 1-2 hundralappar per rum jämfört med att använda billigast möjliga "märkesdosa" utan justerbar ring?

• Gilla
datja
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Den här?

[länk]
Ja, exakt den! Tack!

D
E elmont skrev:
Mitt stenhus är proppfullt med dessa dosor och de har tålt tidens tand väl (nu snart 14 år). De var dessutom sega och klarade mild misshandel när de sattes in. Poängen för mig var att man kunde skruva ut ringen till rätt nivå efter att putsen hade lagts. Dock var mina biltemadosor inverterade i färgerna, dvs färgad ring och vit kåpa, och jag misstänker att de kan vara märkesdosor eftersom Gelias ser precis ut så. Och på den tiden kostade 10 dosor 89 kr.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.