Idag har vi byggt upp huset trappstomme, så vi slipper ställning och stegar mellan våning 0 och 1.

Kommer kläs med golvspån senare, men nu ska den kläs tillfälligt med plywood innan taket är på!
 
  • IMG_8202.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8205.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Varför gör du så, klär med plywood tillfälligt och golvspån senare?

Härligt att huset börjar ta form nu!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Varför gör du så, klär med plywood tillfälligt och golvspån senare?

Härligt att huset börjar ta form nu!
Golvspån tål inte regn, det sväller och blir förstört, Med plywood funkar tillfälligt ute!
 
  • Gilla
flimsy och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Varför gör du så, klär med plywood tillfälligt och golvspån senare?

Härligt att huset börjar ta form nu!
Ja det börjar ta sig :) nästa blir att få taket på bara det blir stabilare väder!
 
Vad blir det för tak egentligen? Det ser ut lite som faltak på din skiss?
 
Det blir ett sinuskorrigerat plåttak(pannplåt) lackad i mörksilvermetallic RAL.

Samma profil (Plannja sinus 18) som denna, fast mörkare.
 
  • IMG_8207.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8206.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 6 till
  • Laddar…
T
Marko Koistinen Marko Koistinen skrev:
Det blir ett sinuskorrigerat plåttak(pannplåt) lackad i mörksilvermetallic RAL.

Samma profil (Plannja sinus 18) som denna, fast mörkare.
Väldigt snyggt! Var zinkmagnesium eller aluminium uppe som alternativ? Skulle vara kul att höra om vad som avgjorde; färg, pris, material?
 
Marko Koistinen Marko Koistinen skrev:
Det blir ett sinuskorrigerat plåttak(pannplåt) lackad i mörksilvermetallic RAL.

De kanske finns lokala variationer, men i min sinnebild ser "pannplåt" ut så här:

pannplat1_red.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://hallahus.se/renovera/taket/plattak/korrugerad-plat/
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
De kanske finns lokala variationer, men i min sinnebild ser "pannplåt" ut så här:

[bild]
[länk]
All korrugerad och skruvad plåt är ju en form av pannplåt, finns många profiler.
 
Marko Koistinen Marko Koistinen skrev:
Det blir ett sinuskorrigerat plåttak(pannplåt) lackad i mörksilvermetallic RAL.

Samma profil (Plannja sinus 18) som denna, fast mörkare.
Snyggt!
 
T Timey skrev:
Väldigt snyggt! Var zinkmagnesium eller aluminium uppe som alternativ? Skulle vara kul att höra om vad som avgjorde; färg, pris, material?
Både alu och zinkmagnesium var uppe som alternativ, gillar egentligen dom mer i grunden, då dom är ett ärligt material och inte en ytbehandling!’.

obehandlad aluminium oxideras inte snyggt och zinkmagnesium är lite ljus på just detta hus.

Silvermetallic mörk och ljus, är en metallic rak lack, så det finns lite liv/struktur i det hela även om det i grunden är en lackad stålplåt.

Den mörka är mer dämpad och funkar med det mörka temat på huset i övrigt, och lätt det är hyffsat lätt att lacka huvar etc så det matchar taket.
 
  • Gilla
flimsy och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.