30 125 läst ·
92 svar
30k läst
92 svar
När arkitekt bygger i egen regi
Kul att se att det går framåt med bygget, har du lagt radonduk och slang?
Visst var det berg i backen där du byggde?
Är ju typiskt att pricka in en vargavinter när man planerar att bygga, är inte varje år som ni får riktig vinter precis.
Visst var det berg i backen där du byggde?
Är ju typiskt att pricka in en vargavinter när man planerar att bygga, är inte varje år som ni får riktig vinter precis.
Marko Koistinen skrev:
Nu kommer äntligen uppdateringen!
Som ni vet så kom det en ordentlig och lång vinter i år, det satte lite ordentliga käppar i hjulet för planen om en ”vintergrundläggning”.
Det var helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart och knappt görbart att försöka tvinga igenom en grund mot dom nordiska vädergudarna!
Så vi bestämde för oss att det bli gjutning när vädret vänder och våren förhoppningsvis anländer!
Jag lägger in lite bilder på det som har skett sedan sist och skriver lite vad som hänt under vargavintern!
Jag hade tur att hinna lägga pressäningar på den uppackade 0-90 stenen, på nyårskvällen dvs några timmar inman snön kom, så verkligen i sista sekund!
Vi fick ca 50cm snö över hela tomten och grunden. Efter ett par veckor försökte jag skotta bort det mesta av snön som låg över pressarna, väldigt tungt då det behövdes lyftas ur helt ur grunden och det hade sjunkit ihop till ca 35cm av supertung blötsnö!
Innan jag helt han klart med all snö, så kom två dagar med +5 följt av sträng kyla, då fick vi föst en pool som snabbt frös till en sjö/skridskobana!
Det gjorde inte livet direkt enklare! Haha
Nästa moment blev då att hacka sönder all is istället och lyfta ut det ur grunden.
Det var ca 10cm solid is, så fram med hacka och grävspade!
Efter en heldags hackande och konkande med spade och skottkärra var grunden åter äntligen helt hinderfri.
Jag är glad att jag hann få dit pressarna innan snön, då inget satt fast i gruset, utan låg löst på dom rätt hala pressarna!
I februari här så bestämde vi oss att vi måste vi tag i detta igen och komma vidare med nästa steg och få dit och packa dom sista 30cm med dränerande grus och toppflis så att vi kan komma vidare och börja bygga själva plattan.
Mem vi försökte förutse vädret för att hitta rätt dag att beställa gruslaster och grävare.
Eftersom allt hade varit packat sedan innan och att grunden har helt täckt så var grunden helt snöfri, det gjorde det hela hyfsat smidigt frammåt.
Det vart en heldag med grävare, padda, raka, och Rotationslaser, så hade vi det hela på rätt på slutgiltigen!
Det skulle blir omkring -2 den dagen, men vädergudarna gav oss -15 på morgonen men som tur blev omkring -4 när solen kom fram, så att det gick iallafall att jobba sig varm!
Burr! Man han i allafall känna att man lever på
Morgonen och förmiddagen!
Åter igen täcktes hela grunden med pressarna som säkerhet i väntan på plusgrader.
sen nu i vecka komma äntligen det efterlängtade skiftet och vi kunde börja jobba vidare!
En halvdag med släp på bygghandel, och ca 1,5 dagar med Rotationslaser, mottagare, raka och vattenpass, så har jag snart kommit varvet runt!
Det är rätt mycket pill med olika typer av kantelement. Tex XPS 400 delar där vi har pelare och punktlaster samt diverse innerhörn och ursparningar, som arkitekt man gör det inte lätt för sig själva hällerhaha!
Men bra kommer det att blir till slut!
Stommen och råsponten är beställd och kommer i mitten av april!
Jag har beställt stommen förkapad att så vi slipper såga allt på plats. Allt kommer packad varje vägg för sig och numrerad som ett ”Lego” med urtag syll och hammarband för varje väggregel.
Även alla specialritade träfönster och dörrar är beställda och satta i produktion, dessa kommer i mitten av maj.
Jag har även beställd allt för värme och vattensystemet: alla golvvärme delar, luft vatten värmepumpen, alla fördelare/skåp och rör etc, alla rör delar har kommit, men pumpen kommer till sommaren.
Inom ett par veckor när jag fått upp all grundisoleringen, så kommer röris och lägger all vatten och golvvärme i plattan.
Fortsättning följer av uppbyggnad av grunden!
// Arkitekten som även trivs med verktyg i handen utanför kontoret!
Inte radonduk men radonslang har vi lagt ner.L Lutte skrev:
Yess det är på berg, skulle det förekomma radon så ventilerar vi bort det via slang/fläkt.
Duk lägger man oftast bara om man vet att det är en högriskzon, då utan slang.
Man kör oftast bara slang som standard lösning idag.
Idag får man ofta radon med sig packmassorna även om man bygger på en åker, då brotten har inget testkrav på radon.
så slang ska alltid ner!
Exakt just när vi skulle igång så pricka vi en vargavinter! Men nu är den äntligen på väg bort.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nu tar det sig frammåt.
4h i morse och nu har jag kommit varvet runt och ett lager isolering är på!
Nu måste jag köpa mer isolering, sen två lager till och sen vatten och eldragning samt golvvärme och sen armering!
4h i morse och nu har jag kommit varvet runt och ett lager isolering är på!
Nu måste jag köpa mer isolering, sen två lager till och sen vatten och eldragning samt golvvärme och sen armering!
Uppdatering.
Nu har vi format dom kalla yttre plattorna, även lite hängform för mindre höjskillnader som finns där väggarna står.
Vi dragit klart vatten och golvvärme som också nu har provtrycks.
armering nästa och el nästa, snart dags för gjutning! Vi inväntar lite varmare väder, då vi ska gjuta ett synlig betonggolv.
Nu har vi format dom kalla yttre plattorna, även lite hängform för mindre höjskillnader som finns där väggarna står.
Vi dragit klart vatten och golvvärme som också nu har provtrycks.
armering nästa och el nästa, snart dags för gjutning! Vi inväntar lite varmare väder, då vi ska gjuta ett synlig betonggolv.
Båda dessa är i gavlarna under tak och mellan ytterväggarna som fortsätter ut.
Den ena blir en entréplatta, och den ena en del av altanen med ett infällt utekök och vedförvaring etc.
Den ena blir en entréplatta, och den ena en del av altanen med ett infällt utekök och vedförvaring etc.
Produkter som diskuteras: "vedförvaring"
Vedförvaring
Vedförvaring kan vara både praktisk och estetisk, och finns i en mängd olika stilar och material. För att hålla veden torr och redo att bränna är det viktigt att förvaringen har god ventilation. Positionering kan också vara avgörande, för
Läs mer
Nu är armeringsnäten på och
KA har varit på besök och tittat.
Gjutning sker nu på tisdag!
Trästommen har anlänt och börjar resas en vecka efter gjutningen.
Fönster är i tillverkning på fabriken!
Lasyren blir riktigt bra, det ofta svårt att få till en bra lasyr på Furu, men tycker vi har lyckats bra!
Samtidigt har vi byggt en fysisk modell av huset på kontoret.
Mer uppdateringar inom kort!
KA har varit på besök och tittat.
Gjutning sker nu på tisdag!
Trästommen har anlänt och börjar resas en vecka efter gjutningen.
Fönster är i tillverkning på fabriken!
Lasyren blir riktigt bra, det ofta svårt att få till en bra lasyr på Furu, men tycker vi har lyckats bra!
Samtidigt har vi byggt en fysisk modell av huset på kontoret.
Mer uppdateringar inom kort!
Formen är nu dammsugen och täckt inför natten!
gjutning sker imorgon bitti, gjutarna kommer 06:30 Uppdateringar kommer efter gjutning är gjord!
Sen bevattning i några dagar och så börjar vi resa dom första väggarna! Fortsättning följer!
gjutning sker imorgon bitti, gjutarna kommer 06:30 Uppdateringar kommer efter gjutning är gjord!
Sen bevattning i några dagar och så börjar vi resa dom första väggarna! Fortsättning följer!