P
Spännande!

Här lite bilder ifrån gjutningen av plattan!

Nu är det gjutet och glättat och sen täckt för att hålla fukten i natt och bevattning påbörjas imorgon på morgonen imorgon.

• IMG_7619.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7622.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_7632.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_7635.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_7636.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_7638.jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
saiter och 9 till
  • Laddar…
Ytterformarna är nu rivna och stomresningen är nu påbörjad, mer bilder kommer kontinuerligt framåt, det händer mycket just nu!

Riktigt smidigt med en förskuren stomme! Bara att spika ihop färdig märkt Lego som passar!

• IMG_7776.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_7783.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_7782.jpeg
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
henche och 4 till
  • Laddar…
P
Får du hjälp att resa den?

P Posselosse skrev:
Får du hjälp att resa den?
Vi gör det på två personer, jag +1
Sen har vi kran som kommer till limträbalkarna.

• Gilla
flimsy och 2 till
  • Laddar…

i egen regi?​

M maria01 skrev:

i egen regi?​

Yess i egen regi :) har lite hjälp på timmar när det behövs.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Stommresning fortsätter, planen är att våning 1 är rest innan helgen, sen limträ balkar och våning 2 veckan efter.

Här ser ni även dom extra klackarna vi gjutit på dom yttre betongplattorna som förläggningarna av ytterväggarna står på.

• IMG_7791.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_7795.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Marko Koistinen Marko Koistinen skrev:
Yess i egen regi :) har lite hjälp på timmar när det behövs.
så betong killarna går på timmar?

M maria01 skrev:
så betong killarna går på timmar?
@maria01

haha, i princip så var det så.

Betongen och pumpbilen var till självkostanadspris med verifierad faktura ifrån leverantören och killarna tog en summa per kvm för gjutning och glättning, som landade i vad två gubbar kostar för en dag i timmar.

Plattat jag har byggt själva inkl all armering etc, så dom gjorde bara själva gjutningen och glättningen och jag assisterades dom.

Jag har endast haft grävare och vibbare på timmar för uppackningen och rensningen berget, då jag inte kan köra grävmaskin eller har utrustningen.

Annars har jag har el / vvs / tätskikt på timmar som UE då jag inte får göra det själva, så jag får ihop dom dokumenten som behövs.

Elsäkerhet, säker vatten, bkr.

Eget regi = Mitt företag är entreprenör och projektör för projektet och jag är kunden privat.

Företaget köper in dom tjänster som UE för dom delar jag inte hinner/kan med eller får göra själva.

Men jag gör i princip 90-95 av jobbet med mina egna händer. Om Inte det enligt dig är i eget regi med det regelverk som finns idag, så finns det risk att du får läsa på lite mer.

”Vi” som jag ofta skriver här i tråden är oftast jag och mitt företag eller jag med en hjälpare på timmar eller jag med en någon kompis eller familjemedlem.

Men jag bygger rätt smart, med halvprefab i den mån jag känner att funkar och gynnar tiden jag lägger ner eller ekonomin i projektet, jag kan göra det då jag styr på både bygg och proj i projektet.

Exempelvis så är stommen helt färdigskuren på fabrik så att jag bara behöver spika ihop väggarna på plats för att spara tid.

Redigerat:
  • Gilla
flimsy och 5 till
  • Laddar…
Här ett inlägg om hur jag resonerade med plattan då betongen ska vara synlig och förhoppningsvis inte spricka synligt.

Peppar peppar! Vi har inga synliga sprickor idag, vi får se med tiden om det håller sig.

Jag har önskemål att ev bara polera upp den utan att slipa ner den, men nu lutar det åt att vi kanske inte änns behöver göra det då vi lyckades rätt bra med glättningen, så ev bara en ytbehandling/dambindning.

Steg 1:

Vi körde väldigt grov sprickarmering
10s150 nät, vi fick vara 5 personer för att kunna lyfta ut dem på rätt plats, då 10mm järn väger ”bly”

Steg 2:
Betongen glättades i princip tills att den i börjar ”blåna” för att få ytan hård , hållbar och absolut plan.

Vi täckte plattan efter glättningen med markduk direkt mot betongen som fungerar som ett ”fuktmagasin”
och det lämnar väldigt lite märken om man jämför mot en ”väckad” press eller plast mot betongen, duken blir även lite av en isolering mot nattkyla/vid.

Steg 3:
Uppe på duken la jag sen presseningarna för att hålla fukten kvar ”inne” och för att dom inte ligger direkt på betongen.

Steg 4:
Sen har vi vattnat i ca 2 veckor direkt på markduken för att mätta den med vatten.
Första veckan 2 gånger av dagen och lite mindre veckan efter då vi fick lite regnigare svalare väder.

Steg 5: vi kommer att har plattan
Förutsatt täckt med markduk i dom delar som är synliga för att skydda mot smuts och repor ifrån skor/byggmaterial och ställningar etc.

På bilden har ni skillnaden i kulören som uppstår vid glättningen när betongen ”blånar”den yttre plattan är handglättad och därmed inte blånad.

Plattan är fortfarande relativt fuktig så kulören kommer att förändras något över tid, det ljusnar när det torkar som man också kan se lite fläckvis i bilden.

• IMG_7797.jpeg
    Skapa konto
@maria01

haha, i princip så var det så.

Betongen och pumpbilen var till självkostanadspris med verifierad faktura ifrån leverantören och killarna tog en summa per kvm för gjutning och glättning, som landade i vad två gubbar kostar för en dag i timmar.

Plattat jag har byggt själva inkl all armering etc, så dom gjorde bara själva gjutningen och glättningen och jag assisterades dom.

Jag har endast haft grävare och vibbare på timmar för uppackningen och rensningen berget, då jag inte kan köra grävmaskin eller har utrustningen.

Annars har jag har el / vvs / tätskikt på timmar som UE då jag inte får göra det själva, så jag får ihop dom dokumenten som behövs.

Elsäkerhet, säker vatten, bkr.

Eget regi = Mitt företag är entreprenör och projektör för projektet och jag är kunden privat.

Företaget köper in dom tjänster som UE för dom delar jag inte hinner/kan med eller får göra själva.

Men jag gör i princip 90-95 av jobbet med mina egna händer. Om Inte det enligt dig är i eget regi med det regelverk som finns idag, så finns det risk att du får läsa på lite mer.

”Vi” som jag ofta skriver här i tråden är oftast jag och mitt företag eller jag med en hjälpare på timmar eller jag med en någon kompis eller familjemedlem.

Men jag bygger rätt smart, med halvprefab i den mån jag känner att funkar och gynnar tiden jag lägger ner eller ekonomin i projektet, jag kan göra det då jag styr på både bygg och proj i projektet.

Exempelvis så är stommen helt färdigskuren på fabrik så att jag bara behöver spika ihop väggarna på plats för att spara tid.
inte får göra det själv?

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
M maria01 skrev:
inte får göra det själv?
Du får inte göra el arbeten om du inte är elektriker, samt så behöver du lämna kavlitetsdokument, på VVS och tätskikt.

• Gilla
Erbj12345
  • Laddar…
Kul att följa och bra jobbat hittills! Finns det många producenter som tillverkar färdigkapad stomme?

Du får inte göra el arbeten om du inte är elektriker, samt så behöver du lämna kavlitetsdokument, på VVS och tätskikt.
du får göra det mycket av jobbet själv

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.