37 074 läst ·
123 svar
37k läst
123 svar
När arkitekt bygger i egen regi
Jag ser den här frågan lite då och då och efter 20 år med tunn takplåt varav 7 av dem med läkt under så förstår jag faktiskt inte hur det skulle kunna vara störande i ett isolerat hus. Vi har 120-300mm isolering i taket (de flesta lär ha mer än så) och det måste till ganska kraftigt regn för att vi ska höra smattret mot taket och då smattrar det på så bra från allt runt omkring att ljudet från plåttaket inte märks i ljudbilden om man inte lyssnar specifikt efter det.J Jönas skrev:
I ett oisolerat uterum är det så klart en annan sak men även där ser jag sällan problemet för hur ofta regnar det så pass mycket att det blir ett problem?
Iblamd när det regnar är jag i vårt "garage" som är oisolerat med endast råspont och läkt under tunn plåt som tak och där hörs regnet mer så klart men det ska till ett kraftigt regn för att det ska bli lite väl högljutt för att stå där och arbeta med något.
Redigerat:
Nej igentligen inte alls, utan jag driver ett arkitektkontor 
Nu när huset håller tätt så har vi passat på och bygga upp mellanbjälklaget så vi kan få till ett riktigt undergolv på övervåningen som grund för vidare arbete därifrån med luftning i tak och innerväggar etc.
Viktigt att inte glömma att lägga in kappan av ångspärren igenom i mötet med ytterväggen, så att man inte får varmlufts läckage ut i fasaden i mötet, mycket tejpande och trixande runt balkar etc i mötet för att få det tätt.
Annars löper både inre och yttre arbeten framåt hyffsat enligt plan.
Viktigt att inte glömma att lägga in kappan av ångspärren igenom i mötet med ytterväggen, så att man inte får varmlufts läckage ut i fasaden i mötet, mycket tejpande och trixande runt balkar etc i mötet för att få det tätt.
Annars löper både inre och yttre arbeten framåt hyffsat enligt plan.
Taket har varit tuffast rent fysiskt och mentalt.
Väldigt varma dagar och brant med mycket klättring.
Väldigt varma dagar och brant med mycket klättring.
Administrator
· Skåne
· 8 757 inlägg
Allt ser väldigt snyggt och prydligt ut. Du verkar gå väldigt metodiskt tillväga med ordning och reda.
Vinddukten inne är där bara för att hålla isoleringen i bjäklaget.Frerider skrev:
plasten du ser på bilden uppe på bjälklaget är ett specialfall över en en nisch där det är utomhus under golvet.
I ytterväggarna är det en difföppen duk utåt, så den släpper ut ett ev fukt som är kvar inne.
(princip är alla vanliga standard vinddukar öppna.
I väggarna blir det sen mineralull därav plasten på insida väggar.
Hade faktiskt först tänk att köra på Cellolusa eller träfiber, men det var för krångligt med vissa detaljer och lite svårt att få tag på med kort varsel , så det fick bli en med konventionell lösning med mineral ull.
Redigerat: