K Kurt-olsson skrev:
Ser inte helheten men det ser ut att bli min favoritdesign på hus. Så sjuuukt snyggt med kupa så på framsidan!

Gillart!
Kul att du gillar huset, ja kupan är en 3del av huset längd.

• Gilla
Kurt-olsson
  • Laddar…
J Jönas skrev:
har du tänkt något på ljudet från taket när det regnar? Tror du det kommer låta störande?
Jag ser den här frågan lite då och då och efter 20 år med tunn takplåt varav 7 av dem med läkt under så förstår jag faktiskt inte hur det skulle kunna vara störande i ett isolerat hus. Vi har 120-300mm isolering i taket (de flesta lär ha mer än så) och det måste till ganska kraftigt regn för att vi ska höra smattret mot taket och då smattrar det på så bra från allt runt omkring att ljudet från plåttaket inte märks i ljudbilden om man inte lyssnar specifikt efter det.
I ett oisolerat uterum är det så klart en annan sak men även där ser jag sällan problemet för hur ofta regnar det så pass mycket att det blir ett problem?

Iblamd när det regnar är jag i vårt "garage" som är oisolerat med endast råspont och läkt under tunn plåt som tak och där hörs regnet mer så klart men det ska till ett kraftigt regn för att det ska bli lite väl högljutt för att stå där och arbeta med något.

Redigerat:
  • Gilla
Marko Koistinen och 2 till
  • Laddar…
S Svampe skrev:
men det ska till ett kraftigt regn för att det ska bli lite väl högljutt för att stå där och arbeta med något.
Fast för högljutt för att "stå där och arbeta med något" är för mig en helt annan ljudnivå än exempelvis för högljutt för att kunna somna.

Nu är taket pappat är och läktat! Just nu monterar jag vindduk och luftläkt på fasaderna, fortsättning följer :)

• IMG_0801.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
flimsy och 7 till
  • Laddar…
vad kostar det att hyra stälning idag?

Redigerat:
M maria01 skrev:
vad kostar det att hyra stälning idag?
Det är dyrt att hyra ställning, jag har dock tillgång till egen ställning.

• Gilla
flimsy och 1 till
  • Laddar…
Marko Koistinen Marko Koistinen skrev:
Det är dyrt att hyra ställning, jag har dock tillgång till egen ställning.
och eget byggbolag?

Nej igentligen inte alls, utan jag driver ett arkitektkontor :)

• Gilla
flimsy
  • Laddar…
Nu när huset håller tätt så har vi passat på och bygga upp mellanbjälklaget så vi kan få till ett riktigt undergolv på övervåningen som grund för vidare arbete därifrån med luftning i tak och innerväggar etc.

Viktigt att inte glömma att lägga in kappan av ångspärren igenom i mötet med ytterväggen, så att man inte får varmlufts läckage ut i fasaden i mötet, mycket tejpande och trixande runt balkar etc i mötet för att få det tätt.

Annars löper både inre och yttre arbeten framåt hyffsat enligt plan.

• IMG_1077.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1069.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1052.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1047.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_1045.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
saiter och 6 till
  • Laddar…
Lite såhär kan det se ut :)

• IMG_1085.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
P
Kul att se hur det går framåt! Vad har varit svårast hittills?

Taket har varit tuffast rent fysiskt och mentalt.
Väldigt varma dagar och brant med mycket klättring.

• Gilla
flimsy och 1 till
  • Laddar…
Frerider
Jag förstår inte på dom första bilderna har du en diffusions öppen vindduk och nu så ser det ut att vara byggplast?

Allt ser väldigt snyggt och prydligt ut. Du verkar gå väldigt metodiskt tillväga med ordning och reda.

Frerider Frerider skrev:
Jag förstår inte på dom första bilderna har du en diffusions öppen vindduk och nu så ser det ut att vara byggplast?
Vinddukten inne är där bara för att hålla isoleringen i bjäklaget.

plasten du ser på bilden uppe på bjälklaget är ett specialfall över en en nisch där det är utomhus under golvet.

I ytterväggarna är det en difföppen duk utåt, så den släpper ut ett ev fukt som är kvar inne.

(princip är alla vanliga standard vinddukar öppna.

I väggarna blir det sen mineralull därav plasten på insida väggar.

Hade faktiskt först tänk att köra på Cellolusa eller träfiber, men det var för krångligt med vissa detaljer och lite svårt att få tag på med kort varsel , så det fick bli en med konventionell lösning med mineral ull.

Redigerat:
  • Gilla
flimsy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.