makhno_ makhno_ skrev:
Kul. Vad kör du för mysko stomme? Ser några pelare markerade i plan plus det som syns i fasad. Sedan de där långa enkla väggpartierna med samlat glas. Kommer du försöka slå rekord i byggtid?

Gillar att det står grus!
Det är en limträstomme i grunden.
Dvs pelare och balkar med Ryggåstak.

Stommen delvis är synlig och delvis fejkad att vara synlig :D och ibland kraftigt överdimensionerad, just for the look of it!
För att få till lite mer intressanta detaljer och proprtioner på vissa delar.

Haha jo grus, står med :D

Marko Koistinen Marko Koistinen skrev:
Det är en limträstomme i grunden.
Dvs pelare och balkar med Ryggåstak.

Stommen delvis är synlig och delvis fejkad att vara synlig :D och ibland kraftigt överdimensionerad, just for the look of it!
För att få till lite mer intressanta detaljer och proprtioner på vissa delar.

Haha jo grus, står med :D
Pelarna i planen är inte alltid pelare, bara e ett test i planen jag la upp, ofta är det en bärande väggsnytt istället.

Redigerat:
Penarna i planen är inte alltid pelare, bara e ett test i planen jag la upp, ofta är det en bärande väggsnytt istället.
Här kan du se lite mer om stommen :)

• 3D-modell av byggnadsstomme med gröna takbalkar och röda fönster, bemannad av en mänsklig figur för skala.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Hej alla på forumet.

Ni som inte vet vem jag är så är mitt namn är Marko Koistinen, jag bedriver en arkitektstudio i Stockholm och är arkitektur- expert här på byggahus.se

Jag kommer under det kommande året att bygga ett fritidshus ute på landet utanför Strängnäs i egen regi,
dvs ett hus jag både ritar och bygger. Jag kommer att köpa in hjälp för dom delar jag inte får / kan eller orkar göra men i övrigt så kommer jag att bygga allt själv.

Fastigheten är idag köpt och ansökan om bygglov är inlämnad, och just nu ute på grannhöran.
Jag planerar att hålla en tråd om helabygget här i forumet där ni kan får följa med mig resan!

Jag börjar tråden med att in två enkla illustrationer och ett par ritningar på det som jag planerar att bygga.
Måste få fråga; vad är de rund ringarna på tomten? Planteringar? Buskar?

Här är utsikten ifrån tomten mot söder, långa vyer över åkermark och ”trädöar” i detta läge bygger vi en av uteplatserna lägst södra gaveln.

• Utsikt från tomt mot söder över åkermark och skogsdungar under molnig himmel, plats för planerad uteplats.
    Skapa konto
  • Gilla
Snnica
  • Laddar…
Projektering pågår för fullt, grannhöran har gått igenom utan kommentarer och nu inväntar vi ett bygglovsbeslut ifrån kommunen.

• Ritning av fasadsektion för planerat byggprojekt under projektering.
    Skapa konto
  • Gilla
flimsy och 3 till
  • Laddar…
Bygglov är nu beviljat!
Inom kort bokning av tekniskt samråd.
Sen drar vi är igång tråden på riktigt 😁

• Beslut om beviljat bygglov för nybygge av fritidshus, enligt plan- och bygglagen 2010:900. Fastigheten omfattas inte av detaljplan.
  • Gilla
  • Älska
flimsy och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.