Jag funderar på om det är dags att byta tak på vår 70-talsvilla. Hur vet jag att det är dags? Kan jag kolla själv? Jag vill ju inte dra igång en sån grej om det håller 15 år till. Funderar på solpaneler men står i valet att kanske först lägga om hela taket. Stort hus med brutet tak så det är ett stort jobb.

Vi har betongpannor som till stor del har tappat sin glansiga yta, och det samlas en hel del sand i hängrännorna. Samtidigt är de ju tjocka och utan sprickor vad jag kan se. De borde hålla många år till om jag bara håller efter mossan.

Takpappen då? Den är ju också från 70-talet och borde väl vara dålig vid det här laget(?). Finns det något sätt jag kan testa den utan att ha sönder den med flit?

du får föra upp en panna på några ställen på taket och kolla hur papp o läkt ser ut ,de två yttersta pannorna brukar vara spikade så testa på tredje pannan nerifrån börja på södra eller västra sidan på taket

Skulle inte satt paneler på ett tak från 70-talet utan att först byta det.

• Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
Ok, när jag lyfter på takpannorna (har gjort det måna gånger förr vid installation av takstege), hur ser jag på takpappen att det är dags att byta?

Jag tänker också att det kanske är lika bra att byta innan solpaneler. Å andra sidan, håller det 15 år till så är det en lång tid, och det kanske inte är ett jättejobb i sammanhanget att lyfta ner solpanelerna i samband med ett takbyte.

L lubbe75 skrev:
Ok, när jag lyfter på takpannorna (har gjort det måna gånger förr vid installation av takstege), hur ser jag på takpappen att det är dags att byta?
om det har blivit sprickor i den

• Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.