6 611 läst ·
53 svar
7k läst
53 svar
När används dvärgbrytare som bryter nollan?
Nej det gäller att titta på nomenklaturen och symboliken när man ger sig in på detta. Nu löser ju överliggande skydd men det kan ju också ge uhäll när man i onödan skapar möjliga fel åt sig själv kanske pga okunnigt överarbete, nervositet, tänka för många varv osv.D Dilato skrev:
Det är det enda felet som jag känner till som behöver felsökas så. Å andra sidan är väl de enda fel som felsöks genom att bryta faserna kortslutning och överbelastning.D Dilato skrev:
Garanterat. Man kan inte vinna över Murphy. Vad blir konsekvensen i ditt exempel om brytaren bara bryter nollan men inte fasen?D Dilato skrev:
Som jag ser det beror det på om felet orsakades av överlast/kortslutning eller jordfel. Om det är jordfel kommer jordfelsbrytaren att lösa ut. Om det var överlast eller kortslutning så försvinner felet när nollan bryts.
Vad blir konsekvensen om du istället har en enpolig brytare vid samma felfall, d.v.s. att den inte bryter fasen?
Varifrån kommer den fyrpoliga C10 minibrytaren?Demmpa skrev:
Boden (gruppcentralen) är byggd för att matas med trefas, om man istället för trefas matar boden med enfas och man i t.ex. adaptern byglar ihop alla tre utgående fasledarna så att enfasmatningen kommer på alla fasledarna i gruppcentralen så kan man med en fyrpolig C10 minibrytare belasta neutralledaren med 30 A utan att minibrytaren löser ut.
Frågan handlar om en adapter schuko -> CEE med tre hopbyglade faser. Dessa tre faser kan alltså tillsammans aldrig få mera ström att dela på än vad det första schukouttaget som matar alltihopa kan leverera, vanligtvis då 10 A. Säkringen för detta uttag kommer lösa ut om man börjar överlasta.
Det blev nog lite missar där både den stora strömmen och att fyrpolig med skydd även i N skulle vara negativt när det är tvärtom.Fotografen skrev:
Varifrån kommer den fyrpoliga C10 minibrytaren?
Frågan handlar om en adapter schuko -> CEE med tre hopbyglade faser. Dessa tre faser kan alltså tillsammans aldrig få mera ström att dela på än vad det första schukouttaget som matar alltihopa kan leverera, vanligtvis då 10 A. Säkringen för detta uttag kommer lösa ut om man börjar överlasta.
Men då belastas ju fasledaren på inkommande enfaskabel också med 30A, så varför begränsa sig till att neutralledaren är för klen?Demmpa skrev:
Boden (gruppcentralen) är byggd för att matas med trefas, om man istället för trefas matar boden med enfas och man i t.ex. adaptern byglar ihop alla tre utgående fasledarna så att enfasmatningen kommer på alla fasledarna i gruppcentralen så kan man med en fyrpolig C10 minibrytare belasta neutralledaren med 30 A utan att minibrytaren löser ut.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 260 inlägg
Jag har bara en JFB för hela huset (diazedcentraler som inte är enkla att sektionera) och det har fungerat utan några direkta problem.pacman42 skrev:
Men jag har satt elen i trädgården och på baksidan huset via en tvåpolig vridbrytare i källaren just för att enkelt kunna bryta bort jordfel av typen överledning från nolla till jord och kunna återställa resten av huset.
Och se, det har jag haft nytta av precis en gång på tjugo år. Det var riktigt ruskväder runt jul för några år sedan när huset slocknade vid frukosten. (Jag hade inte varit med när resten av familjen hade hängt upp julgransbelysning osv. i trädgården med tveksamma förlängningskabelförläggningar som följd).
Så då kunde jag frånskilja trädgården, återställa och i lugn och ro äta upp frukosten samt i övrigt rusta mig för dagen, och först senare, väl påklädd och när vädret lugnat ner sig, felsöka i lugn or ro, samt återställa belysningen till ett lite mindre felinbjudande tillstånd.
Så till en kostnad av 200:- och lite arbete så har jag löst ett problem en gång.
Och när det hände, då hade jag lätt lagt 500:- på att slippa ta tag i det där och då. Så väl investerade pengar enligt mig.
Från TS bild i första inlägget.Fotografen skrev:
Ja, jag snurrade till der lite med strömmen, men det kan ändå gå minst 16A i gemensamma neutralledaren i boden om matande schukouttaget är avsäkrad med 16A.Fotografen skrev:
Eftersom trefasgruppen är avsäkrad 10A så är det troligen 1,5 mm².
Nej, ingen av de två fyrpoliga minibrytarna mäter strömmen i neutralledaren, utan de bryter bara neutralledaren om strömmen i någon av fasledarna går över "10A".GK100 skrev:
Ja, det blev lite fel i aktuella fallet gällande strömmen i neutralledaren, däremot så kan strömmen i neutralledaren bli 16A, fastän fyrpoliga minibrytaren är på 10A om matande schukouttag är avsäkrad med 16A.B bhus2021 skrev:
Det där är ett väldigt bra exempel på hur man kan använda de tvåpoliga vridbrytarna. 👍lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har bara en JFB för hela huset (diazedcentraler som inte är enkla att sektionera) och det har fungerat utan några direkta problem.
Men jag har satt elen i trädgården och på baksidan huset via en tvåpolig vridbrytare i källaren just för att enkelt kunna bryta bort jordfel av typen överledning från nolla till jord och kunna återställa resten av huset.
Och se, det har jag haft nytta av precis en gång på tjugo år. Det var riktigt ruskväder runt jul för några år sedan när huset slocknade vid frukosten. (Jag hade inte varit med när resten av familjen hade hängt upp julgransbelysning osv. i trädgården med tveksamma förlängningskabelförläggningar som följd).
Så då kunde jag frånskilja trädgården, återställa och i lugn och ro äta upp frukosten samt i övrigt rusta mig för dagen, och först senare, väl påklädd och när vädret lugnat ner sig, felsöka i lugn or ro, samt återställa belysningen till ett lite mindre felinbjudande tillstånd.
Så till en kostnad av 200:- och lite arbete så har jag löst ett problem en gång.
Och när det hände, då hade jag lätt lagt 500:- på att slippa ta tag i det där och då. Så väl investerade pengar enligt mig.![]()
Ofta ser man tyvärr dem istället monterade vid pax-fläktar och sådant där de inte gör någon nytta eller har ett syfte.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden