6 624 läst ·
53 svar
7k läst
53 svar
När används dvärgbrytare som bryter nollan?
Boden (gruppcentralen) är byggd för att matas med trefas, om man istället för trefas matar boden med enfas och man i t.ex. adaptern byglar ihop alla tre utgående fasledarna så att enfasmatningen kommer på alla fasledarna i gruppcentralen så kan man med en fyrpolig C10 minibrytare belasta neutralledaren med 30 A utan att minibrytaren löser ut.B bhus2021 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 893 inlägg
Även om man begränsar sig till 16 A från matningen så kan det blir problem. Den vita neutralledaren ser ut att vara 1.5 mm². Det är inte säkert att den är förlagd så att den klarar 16 A. Den fyrpoliga dvärgen antyder det med sin märkströmm på 10 A.
Det gör det mycket enklare att felsöka jordfel. Stäng av den felande gruppen och fixa den när du har tid.
När frugan ringer för att strömmen gått är det fasen så mycket enklare att förklara hur det fixas genom att slå av och på brytare i centralen istället för att börja leta källa till något jordfel mellan jord och nolla som kan finnas var som helst.
Det märkliga är faktiskt att man tillåter brytning av bara faserna i moderna installationer.
När frugan ringer för att strömmen gått är det fasen så mycket enklare att förklara hur det fixas genom att slå av och på brytare i centralen istället för att börja leta källa till något jordfel mellan jord och nolla som kan finnas var som helst.
Det märkliga är faktiskt att man tillåter brytning av bara faserna i moderna installationer.
Redigerat:
Hur ofta i verkligheten har man plötsliga jordfel som beror på problem med nolla->jord?H HenrikHuslöse skrev:Det gör det mycket att felsöka jordfel. Stäng av den felande gruppen och fixa den när du har tid.
Det är knappast kostnadseffektivt att kräva 2-poliga minibrytare för att hantera ett problem som nästan inte finns, bara för att det blir enklare att felsöka om det mot förmodan skulle hända.
Det är de enda som inträffar? Murphys lagD Dilato skrev:
Murphy har än så länge inte hälsat på mig med just det felet .. men jag undviker att använda felaktiga apparater.H HenrikHuslöse skrev:
Vilket annat fel fixar/felsöker du genom att bryta nollan?
Du vet att enligt Murphy kommer säkert din tvåpoliga brytare att gå sönder så att nollan bryts med fas på och skapa nollsläpp...
Det är inget som hindrar att man går ett steg längre. Elinstallationsreglerna rekommenderar faktiskt att man gör det också.H HenrikHuslöse skrev:
Vad står det på brytaren1P+N eller2-polig13th Marine skrev:
Murphy har skapat det felet flera gånger hos mig. Dessutom i kombination med smarta brytare som bara bryter nollan...D Dilato skrev:Murphy har än så länge inte hälsat på mig med just det felet .. men jag undviker att använda felaktiga apparater.
Vilket annat fel fixar/felsöker du genom att bryta nollan?
Du vet att enligt Murphy kommer säkert din tvåpoliga brytare att gå sönder så att nollan bryts med fas på och skapa nollsläpp...
På de fyrpoliga står det "N" längst till höger samt bilden på minibrytaren indikerar att det är "3P+N".B Berget46 skrev:
På de tvåpoliga står det "N" längst till höger samt bilden, som är otydlig, på minibrytaren indikerar att det är "1P+N".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På tvåpoliga 2P-minibrytare brukar det inte stå något N.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men mäter den då strömmen bara på fas ( vilket verkar vara det som indikeras mellan 1 och 2 ) och den är kopplad omvänt löser den ju inte ut om fasen kortsluts mot jord.useless skrev:
Ja kräva vore galet man kan ju välja det själv om man tror det blir till nytta. Man kan välja de enklare där N bara är en brytpol utan överströmsskydd och inte konventionell tvåpolig.D Dilato skrev:
Håller med dig om att det nog oftast blir ett slag i luften och då finns mycket att fortsätta med i linjen det vore/kan vara bra att ha. För egen del har jag inte råkat ut för fel där det varit till nytta i mina anläggningar, knappast heller några utlösta mätarsäkringar (kanske två i tre anläggningar över decennier). Det kan vara slumpen men tror mer på bra utfört och med rätt avpassat material och normal översyn.