U Utsliten och utdömd skrev:
Nackdelen med dessa brytare är dock att de bryter fasen lite före nollan, så är polariteten annorlunda bryter den ju nolla före fas… där vet jag faktiskt inte hur man löser det på båtar
Tja båtar brukar matas med enfas så då spelar det ingen roll om det är någon liten skillnad mellan i vilken ordning det bryts. Bara båda bryts.

Och det är inte ens alla båtar som levereras så från fabrik. Även enpoliga JFB är vanliga. Jag antar att man lutar sig på att ett blått enfas-CEE skall ha känd fas och nolla.

GK100 GK100 skrev:
Det kan tex vara diverse typiska diskussioner från några decennier tillbaks när mycket svett fälldes ibland över frågan allpolig brytning vid strikt TNS som det ju blir med tillfälliga matningen via intag. Kan ju också på liknande tema ha ursprung i sk tillfälliga anläggningar och deras inkoppling med sladdar osv.

Det bygger på synen att N i de här fallen ska ses som spänningsförande och sen bar det iväg vid många besiktningar, granskning av handlingar, revisioner mm.
Ja du kan ju det här bättre än jag. Och det står ju på svenska. Annars så skulle jag misstänkt att Norrmän varit farten. De har enligt min erfarenhet dille på att bryta nollan även om det är ett modernt TN-C-S-system och inte ett IT-system. ;)

Det är svårt att lära gamla hundar sitta.

Så det finns ingen chans att den här boden skulle kunnat köras över gränsen till Norge och man tagit höjd för det?

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Även enpoliga JFB är vanliga.
Finns inga enpoliga JFBer, minimum är tvåpoliga (fas &nolla).

Eller menar du enpoliga minibrytare?

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Finns inga enpoliga JFBer, minimum är tvåpoliga (fas &nolla).

Eller menar du enpoliga minibrytare?
Ja, naturligtvis. Slarvigt av mig.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja du kan ju det här bättre än jag. Och det står ju på svenska. Annars så skulle jag misstänkt att Norrmän varit farten. De har enligt min erfarenhet dille på att bryta nollan även om det är ett modernt TN-C-S-system och inte ett IT-system. ;)

Det är svårt att lära gamla hundar sitta.

Så det finns ingen chans att den här boden skulle kunnat köras över gränsen till Norge och man tagit höjd för det?
Ja det är väl inte omöjligt men det man ser på bilden är från tiden då dessa diskussioners vågor gick höga här i SE. Annars kan en annan gräns komma in dvs mot DK där en hel del TT förekommer och då blir det av mer verkliga skäl intressant med fyr- och tvåpoliga brytare. Av samma skäl dvs TT är det vanliga franska fabrikatet Legrand några som har dessa lätt tillgängliga TT mycket vanligt där.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja det är väl inte omöjligt men det man ser på bilden är från tiden då dessa diskussioners vågor gick höga här i SE. Annars kan en annan gräns komma in dvs mot DK där en hel del TT förekommer och då blir det av mer verkliga skäl intressant med fyr- och tvåpoliga brytare. Av samma skäl dvs TT är det vanliga franska fabrikatet Legrand några som har dessa lätt tillgängliga TT mycket vanligt där.
Hmm..på vilket sätt är TT ett problem, både fas och nolla är ju samma som andra system, nollan är jordad men jorden behöver förstärkas lokalt men det fungerar även utan det lokala jordspettet.
Nuförtiden är jordfelsbrytare obligatorisk i TT system men det finns miljontals system världen över där ingen jordfelsbrytare är installerad

IMG_20260713_212350.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Vilket lokalt jordspett menar du Dilato? Om det är det som högra pilen pekar på i din bild så är det nog obligatoriskt.

Det andra T:et i TT står just för att att utsatta delar ska vara direkt förbundna med jord. Utan det får man inget TT-system.

Men jag vet inte heller varför neutral ska behöva frånkopplas i ett TT-system. Elinstallationsreglerna fodrar som sagt inte det men det är väl inget som hindrar att man ändå gör det.

A avh67f skrev:
Vilket lokalt jordspett menar du Dilato? Om det är det som högra pilen pekar på i din bild så är det nog obligatoriskt.

Det andra T:et i TT står just för att att utsatta delar ska vara direkt förbundna med jord. Utan det får man inget TT-system.

Men jag vet inte heller varför neutral ska behöva frånkopplas i ett TT-system. Elinstallationsreglerna fodrar som sagt inte det men det är väl inget som hindrar att man ändå gör det.
Japp, det högra är ju jordspettet vid abonnenten.

Jag har tre sådana fastigheter med TT och jordspett, ingen nolla bryts någonstans utom i huvudbrytaren ( och jordfelsbrytaren).

D Dilato skrev:
Japp, det högra är ju jordspettet vid abonnenten.

Jag har tre sådana fastigheter med TT och jordspett, ingen nolla bryts någonstans utom i huvudbrytaren ( och jordfelsbrytaren).
Du kan börja funderingarna vid tex de två brytarna finns ju ingen anledning att bryta N där heller då. Att det i stort här i världen finns anläggningar av alla slag som tex dina ger inte att det är bra.

Det är lite på samma tema som jag nämnde tidigare med ren TNS och alla diskussioner där genom åren.

Jag vill ha dvärgbrytare som även bryter nollan då jag har haft en hel del fenomen som berott på jordfel mot nollan många meter ut i huset. Att då enkelt kunna bryta nollan förenklar felsökningen mycket.

Jag kan tänka mig att detta är en önskvärd egenskap i en arbetsbod också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.