H hhallen skrev:
...och så länge man inte har getingarna för tätt inpå sig bör även de lämnas i fred.
Bygger bo under trädäcket precis vid ytterdörren ...

TRJBerg
Humlor skulle jag alltid låta vara.

• Gilla
Melisende och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
P Primusemma skrev:
Gör en boll av bubbelplast och häng där de tänkt bo. De väljer annan plats då, tror att det är upptaget. Fungerat i åratal hos mig
Getingar är inte så skygga av sig, de bygger bon bredvid varandra i naturen. Så det där tipset att hänga upp saker är bara en myt. Att det fungerar för dig är bara en tillfällighet. I skrivande stund har jag två getingbon byggandes bredvid varandra, bara en halvmeter ifrån varandra på vinden.

Just Neudorff Effekt Spray har vi läst ska ha den mesta koncentrationen av Hyacint extrakt som verkar var det som är effektivt mot dessa AIKÅARE.. har just tömt en burk där vi tidigare haft återkommande byggen ... får se om det byggs nytt även iår..

Det ser tyvärr ut som mindre typ humlor (undanber mig pikar) och jag vill att de flyttar. De kryper ner i plankornas mellanrum precis där man går när man öppnar ytterdörren. Mycket olämplig boplats. Förr eller senare kommer man trampa på litet otyg som håller på att krypa ner.

Är mintolja = pepparmyntolja? Låter ändå snällt och det är ju positivt.

Skulle föredra någon form av pulver då det skall pillas ner mellan brädorna och marken är ca 20 cm under däcket.

M
yonna yonna skrev:
Upptäcker nu att jordgetingar/humlor håller på att bygga bo under trädäcket ptecis vid ytterdörren. Tidigare år har de bott i gruset innan entren men få har jag fått dem att flytta genom att sakta vattna under ett antal dagar. Vad finns det för effektivt pulvermedel?
Myrr fungerar bra. Har testat några gånger med bra resultat.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Om det inte finns något snällare så ...

M
M Mrs November skrev:
Om du bara vill omdirigera in och utflygning till boet så kan du ju bara täcka bron med mattor så att humlor/getingar tar en annan väg in.

En PET-flaska med saft hängs i ett snöre intill där dom är fungerar. Gärna med lite kladd kring toppen. Kryper ner och kan inte flyga upp.

Myrr kör jag på stenhårt, har aldrig misslyckats. Så länge man ser till att getingarna får med sig det in i boet så är det klippt för drottningen, tar någon dag sen är dom väck allihopa.

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
W Walad skrev:
Nån som vet något effektivt medel mot getingar nu när Vespo blir förbjudet, utomlands eller här hemma?
Lacknafta eller mer brandfarliga bensin.
Sätt ett fat under inflygning rutten och dom. Störtar!

Alfredo Alfredo skrev:
Då är nog Kvitt inte bra ur den aspekten. Från min länk: "Innehåller inga syntetiska pyretriner".
Det finns ju naturlig pyretrin, det är väl det vanligaste.
Från säkerhetsdatabladet:
Chrysanthemum cinerariaefolium, extrakt av utslagna och mogna blommor av Tanacetum cinerariifolium extraherad med kolvätelösningsmedel.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns ju naturlig pyretrin, det är väl det vanligaste.
Så kanske det är. I så fall hoppas jag att ingen blev lurad av mitt inlägg!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.