W Walad skrev:
Nån som vet något effektivt medel mot getingar nu när Vespo blir förbjudet, utomlands eller här hemma?
En brun papperspåse skrämmer bort getingar från att bygga bo.

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Har du hemförsäkring? Kolla om det ingår skadedjursbekämpning (förutsatt att det byggs ett bo precis vid huset). Vi kunde bara ringa försäkringens bolag Nomor (?) så kom de och fixade biffen när vi hade ett bo innanför takfoten precis vid altandörren..

rickardg rickardg skrev:
rigga en dammsugare vid boets mynning så den suger upp alla getingar som tar sig in eller ut ur boet, efter den kört en halvtimme finns inte så många getingar kvar i boet... påsfri dammsugare har ihjäl de flesta getingarna rätt bra, har man dammsugare med påse får man tejpa igen påsen och trampa lite påsen..
Jag har många gånger använt detta t o m mot jordgetingar och högt uppe på taket (då med lång slang och munstycket fasttejpat på en 6-7 m lång stång). Fungerar jättebra. De fattar ingenting utan det säger bara plopp för varje geting som sugs in. Sedan tejpar jag mynningen. Getingarna dör snabbt av värmen och att dammet sätter igen andningsorganen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:
Getingar är inte så skygga av sig, de bygger bon bredvid varandra i naturen. Så det där tipset att hänga upp saker är bara en myt. Att det fungerar för dig är bara en tillfällighet. I skrivande stund har jag två getingbon byggandes bredvid varandra, bara en halvmeter ifrån varandra på vinden.
Men hos mig fungerar det fint sedan flera år tillbaka. Tidigare flera getingbon nära entrédörren. Kunde inte sitta där o inta frukost i morgonsolen. Bollarna hänger från stuprännan året runt. Inga getingar.

Då spräcker vi den teoribubblan! Boet till vänster är fullt aktivt. Så nej. Getingar skräms inte av andra gamla bon eller papperspåsar.

• Två getingbon under ett träbjälklag, det vänstra boet är aktivt enligt texten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Igelknorr och 1 till
  • Laddar…
W Walad skrev:
Nån som vet något effektivt medel mot getingar nu när Vespo blir förbjudet, utomlands eller här hemma?
Om man absolut vill ha något medel är vatten blandat med T-röd och ett par droppar diskmedel extremt effektivt mot alla insekter. Funkar även på spindlar. Det är iofs mer eller mindre samma sak som fönsterputs eller spolarvätska.
Grejen med diskmedlet är att det tar bort ytspänningen och gör att vattnet fuktar så att insekterna blir blöta, genomblöta. Eftersom de andas genom hela kroppen blir de kvävda och dör mycket snabbt. Använder man en sprayflaska och lyckas spraya på en flygande geting flyger den en liten bit och faller sen död ner.

Vill man inget medel ha och gärna slipper kladdet med spray är dammsugare som beskrivet tidigare i tråden mycket effektivt om man vill helt utrota ett bo. Funkar alltid.

Har man våtdammsugare är ett tips att fylla lite lagom med vatten/diskmedel i botten så dränker man getingarna snabbt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
W Walad skrev:
Vespo tycks bli förbjudet, men inte Vespo X.
Vespo X har högre koncentration av Chrysanthemum cinerariaefolium än vad Vespo har. 😮

Jag har dock beställt några burkar Vespo X för säkerhets skull (jag hittade ingen som säljer Vespo). Det kan ju vara nån som har klantat sig på kemi.se och att det felet kommer att rättas till …

Redigerat:
Jag har i år nu hittat tre getingbon på väldigt olämpliga platser. En rejäl dusch med Kvitt vid ett tillfälle. Alla tre bon tomma nu. Lite enklare lösning med en tillåten produkt från närmsta butik än att hemmamixa eller fulhandla på nätet. Åtminstone för mig.

P pmd skrev:
Vespo tycks bli förbjudet, men inte Vespo X.
Vespo X har högre koncentration av Chrysanthemum cinerariaefolium än vad Vespo har. 😮

Jag har dock beställt några burkar Vespo X för säkerhets skull (jag hittade ingen som säljer Vespo). Det kan ju vara nån som har klantat sig på kemi.se och att det felet kommer att rättas till …
Ingen behöver köpa preparat då det ingår i villaförsäkringen. Om man kan vänta ett par dagar. Man kan t.om. få hjälp utan kostnad att ta bort bon 😀

P pmd skrev:
Vespo tycks bli förbjudet
👍I praktiken är det ingen skillnad. Men det inget förbud utan ett godkännande som upphört.
P pmd skrev:
, men inte Vespo X.
👍Även detta preparat har ett tidsbegränsat godkännande till och med 2032-12-11.

Kolla i det citerade inlägget för länkar till källan. Där det även framgår att produkten säljs av bl.a. Biltema.

Alternativa produktnamn:
  • Anticimex getingspray
  • Biltema Insektsspray
  • BONUS FlugVäck spray
  • Kvitt mot flygande insekter
  • Natria Spray
  • Nova Flugspray
  • ProChok Flugspray
  • Radar Dos Spray
  • Stopp AE
  • Stopp NA
  • Trinol Turbo-Jet
  • Vespo X

P
Manganbangan Manganbangan skrev:
Ingen behöver köpa preparat då det ingår i villaförsäkringen. Om man kan vänta ett par dagar. Man kan t.om. få hjälp utan kostnad att ta bort bon 😀
Jag ville få bort en myrstack på tomten men det ingår inte i min villaförsäkring.

P
Bönhas Bönhas skrev:
👍I praktiken är det ingen skillnad. Men det inget förbud utan ett godkännande som upphört.

👍Även detta preparat har ett tidsbegränsat godkännande till och med 2032-12-11.
Outgrundliga äro våra myndigheters göranden och låtanden.

• Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag ville få bort en myrstack på tomten men det ingår inte i min villaförsäkring.
Nej de får man tyvärr ta bort själv. Om myrorna attackerar bostadshuset kan det ibland gå att få hjälp. Skulle alla myror och getingar ute i trädgården bekämpas skulle försäkringspremien flerdubblas och en del andra biologiska problem uppstår. 😀

• Gilla
Lived
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Vill man inget medel ha och gärna slipper kladdet med spray är dammsugare som beskrivet tidigare i tråden mycket effektivt om man vill helt utrota ett bo. Funkar alltid.

Har man våtdammsugare är ett tips att fylla lite lagom med vatten/diskmedel i botten så dränker man getingarna snabbt.
Tog bort ett bo och avslutade med att suga någa deciliter sand - inte ett spår av getingarna i dammsugaren, var bara kvar damm av dom

Kanske funkar för andra flygande störningsmoment också?

Saltströ, flaska och en sten arrangerade på ett träbord som en myggfälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Incoog och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.