Det är det jag menar men får inte rätt mot butiken! Det är ingen häll, det är en spis med häll, dvs med inbyggd ugn.
Elanslutningen är ok, den är helt orörd.
Elektroluxtekniker har varit hemma och sagt att det ÄR normalt ljud och skyller på kärlen. Men om du läser mina inlägg så förstår du att så inte är fallet, möjligen i kombination med varandra. Men hur många ska jag ha? Jag har ett hus men inte plats för mer nu. Jag har nästan dubbelt av allt, och det är nytt, från Tefal och Hackman.
Säljaren har ju också konstaterat att ljudet är ohållbart men skyller även han på kärlen, ÄVEN SINA EGNA som han rekomenderade själv!!!

Jag har faktiskt glömt att nämna att mina ugnsplåtar böjde sig i ugnen också , ca 5-10 cm, vid ett tillfälle att de inte gick att dra ut. Helt sanslöst detta!
 
Vi har kastruller av flera fabrikat. Inga av kastrullerna har vi köpt nya nu i vinter när vi tagit vår induktionshäll i bruk, utan det är sånt vi skrapat ihop hos oss och hos svärmor. Inga märkvärdiga saker alltså. Ett svag surr på högsta läget, boosterläget, och möjligen ett ännu svagare surr på nian men det är allt. Absolut inte något som stör. Kastrullerna är rätt lika oberoende av fabrikat.

Det skall inte vara något störande ljud. Är det det så är något fel.
 
jakobnm: Vad är det för märke och modell på spisen/hällen då? Är det en spis eller häll?
Jag håller med dig, nåt MÅSTE vara fel. Men ingen vill erkänna det.
 
Hemmakatten skrev:
Gudskelov att vi inte gått på det där induktionseländet. Glada vi slipper magnetfält, nya kastrullinköp och oljud. Skulle bli tokig på oljudet vid långkok. Extra glada är vi för vår gasolhäll när strömmen går.
Hohoho... ni vet inte vad ni går miste om.

På vår Siemenshäll kokar vi med kastruller från bl.a. Hackman, Ikea, Lidl och Claes Ohlson. Det svaga surr man hör på de högsta effekterna är helt enkelt försumbara.

Kommer aldrig att byta tillbaka till gas...

/jbr
 
Med min induktions "kokplatta" är ljudet allt från tjut till knäpp tyst och det beror helt på vilket kärl jag använder.
 
Det hade varit väldigt bra om ni skriver vilket märke och modell ni har. Jag har fått uppfattningen att dessa högfrekvetna ljud BARA uppstår på Elektro Helios/Elektrolux om man läser andra inlägg i denna tråd.
 
Nybbe67 skrev:
jakobnm: Vad är det för märke och modell på spisen/hällen då? Är det en spis eller häll?
Jag håller med dig, nåt MÅSTE vara fel. Men ingen vill erkänna det.
I inlägg #60 skrev jag att det var en Witt-häll infälld i bänkskiva av valnöt, närmare bestämt Witt WIF70-2 köpt från Lavpriskökken i Danmark.
 
Nya erfarenheter:

Vi köpte en OTC Nordica såskastrull på 1 liter och provade att koka ägg istället för IKEA:s +365 1 literskastrull. OTC Nordicakastrullen var ljudlös vilket man inte kan säga om motsvarande IKEAkastrull som brummade så att man var rädd att grannarna skulle klaga.

Jag kan också lägga till att vår gamla induktionshäll av märket Ariston klarade IKEA-kastrullen utan att brumma. Arsitonhällen var en lågprishäll men dessvärre slutade den att fungera efter 4 år. Elektroniken pajade.
 
Vi köpte en Electrolux-häll för ca. 6 månader sedan som låter illa tycker jag. Har lagt upp en video på youtube och skulle gärna höra vad ni andra säger om ljudet. Ska prova att reklamera hos återförsäljaren. Det känns inte rätt att den ska låta så illa! Vad tycker ni?

- Electrolux induktionshäll missljud - video
 
Har använt våran induktionshäll från IKEA två-tre veckor nu...
Svagt brummande är det enda vi hör, inte nånstans i närheten av Oakees hjärtskärande ljud *ryser*.

Värre är det med vår Gorenje "design" spisfläkt...
 
Vi köpte en Electrolux-häll för ca. 6 månader sedan som låter illa tycker jag. Har lagt upp en video på youtube och skulle gärna höra vad ni andra säger om ljudet. Ska prova att reklamera hos återförsäljaren. Det känns inte rätt att den ska låta så illa! Vad tycker ni?
Vår Husqvarna häll låter likadant, skillnaden ligger i hur vi uppfattar ljudet.
Både jag och min sambo tycker ljudet är trevligt, det ger en känsla av kraft i
hällen.
 
Elektrolux/Elektrohelios/Husqvarna/AEG är väl samma häll om jag förstått det hela rätt? Själv håller jag på att häva mitt köp (Elektro Helios). Säljaren MÅSTE informera att spisen låter (först och främst) för spisar brukar väl inte låta?
 
Peter2400 skrev:
Vår Husqvarna häll låter likadant, skillnaden ligger i hur vi uppfattar ljudet.
Både jag och min sambo tycker ljudet är trevligt, det ger en känsla av kraft i
hällen.
Håller med! När man trycker på "power" för att koka vatten och induktionshällen börjar "vråla" av kraft. :D Då känner man att det är skillnad.

//Patrik
 
T
Hemmakatten skrev:
Gudskelov att vi inte gått på det där induktionseländet. Glada vi slipper magnetfält, nya kastrullinköp och oljud. Skulle bli tokig på oljudet vid långkok. Extra glada är vi för vår gasolhäll när strömmen går.
Alldeles oavsett hur olika sorters spisar låter är det ganska tröttsamt med alla som sätter likhetstecken med induktionsspisar och höga, farliga magnetfält. Ta reda på fakta istället.
 
Oakees skrev:
Vi köpte en Electrolux-häll för ca. 6 månader sedan som låter illa tycker jag. Har lagt upp en video på youtube och skulle gärna höra vad ni andra säger om ljudet. Ska prova att reklamera hos återförsäljaren. Det känns inte rätt att den ska låta så illa! Vad tycker ni?

- Electrolux induktionshäll missljud - video
Hur smart som helst att lägga upp en video på YouTube, Oakees. Jag gjorde samma sak, se och lyssna på detta klipp:
Electro Helios SI6505S induktionsspis
Spisen är nu reklamerad, förlorade 20% av priset men det var det absolut värt för att slippa detta missljud.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.