Bra gjort Nybbe67! Enligt några kommentarer här på forumet verkar det som att vår spis låter lite mer än de flesta?! Electrolux service-kille var hos oss idag och bytte en kylskåpsdörr som vi fick ny och jag bad honom då att lyssna på spisen. Han menade att de låter så här och att det är säljarens ansvar att upplysa om det! Nu har jag en bra relation till försäljaren som har gett schyssta priser på det mesta, då känns det jävligt att börja klaga på hällen och att man vill ha en ny. Han sa när vi beställde att "induktionshällar låter mer än vanliga spishällar när man använder dem"... Borde jag ha fattat att de låter så här mycket? Vad tycker ni? Hur skulle ni gått vidare?

Har också en ny elektrolux, minns inte vilken modell men det är en av de få med vanliga rattar istället för touchkontroller.

I stort sett ljudlös med gjutjärn, låter ganska jobbigt på läge 7-9 med både en Tefal-panna och våra gamla Anders Petter-kastruller. Har inte hunnit testa något annat än.

Oakees skrev:
Bra gjort Nybbe67! Enligt några kommentarer här på forumet verkar det som att vår spis låter lite mer än de flesta?! Electrolux service-kille var hos oss idag och bytte en kylskåpsdörr som vi fick ny och jag bad honom då att lyssna på spisen. Han menade att de låter så här och att det är säljarens ansvar att upplysa om det! Nu har jag en bra relation till försäljaren som har gett schyssta priser på det mesta, då känns det jävligt att börja klaga på hällen och att man vill ha en ny. Han sa när vi beställde att "induktionshällar låter mer än vanliga spishällar när man använder dem"... Borde jag ha fattat att de låter så här mycket? Vad tycker ni? Hur skulle ni gått vidare?
Det är säljarens ansvar att informera om ljudet enligt samtal med Konsument Göteborg som jag varit i kontakt med.
Jag har offrat både pengar och relation med säljare OCH butik för att bli av med spisen, hoppas min Siemensspis låter mindre, får den levererad denna veckan, av en helt annan kedja.

Oakees, tänk på att du ska leva (förhoppningsvis) 10-15 år med spisen! Jag klarade inte av ljudet iaf.

Sådär, då sitter man lycklig med en Siemens spis, en HL448200S, som är mer eller mindre knäpptyst. Den brummar lite på booster funktionen men annars är den underbart tyst. Så ska en spis vara!

Min induktionsspis från Husqvarna väsnas. Det är ett väldigt påfrestande oljud tycker alla som hört den och inte har nedsatt hörsel. Jag har jämfört med ljudet i Youtube inslagen med induktions-häll och -spis från Elektro-Helios / Electrolux och konstaterar att det låter på ungefär samma sätt hemma hos mig. Ångrar bittert att jag köpte spisen utan att ha provlyssnat men hade ingen aning om att en elektrisk spis kunde låta så illa. Uppmanar alla som funderar på en induktionsspis att lyssna innan ni köper. Min erfarenhet är precis som Nybbes är att Siemens är ett mycket bättre val än Husqvarna/Electrolux/Elektro-Helios.

Låter den så lämna igen den och byt till en som är tyst..

Byta ut spisen är precis vad jag vill göra men försäljaren låter mig inte göra det! Electrolux vill inte heller ta sitt ansvar utan hävdar att ljudet är naturligt för induktionsspisar och att det beror på kärlen. Det är en lögn, Siemens spisar låter inte alls störande. Uppmanar därför er som funderar på att köpa induktions-spis eller -häll från Husqvarna / Elektro-Helios / Electrolux att gardera er på alla sätt. Provlyssna eller skriv in i köpeavtalet att ni skall ha bytesrätt eller öppet köp. Jag har nu den hårda vägen (antagligen 14000 kronor fattigare) lärt mig att aldrig någonsin mer köpa något från Electrolux-koncernen. Har också lärt mig att bytesrätt och öppet köp inte är något man får automatiskt utan det måste man komma överrens om vid köpet.

Säg att du ska häva köpet, annars går du till Sverker på Plus! Då brukar dom mjukna :)

Till spisgubben: Du har garanterat rätt att häva köpet om säljaren inte upplyste dig om ljudet. Ta kontakt med KonsumentOmbudsmannen i ditt län, det gjorde jag (Göteborg), visa denna länk också så att de blir upplysta på KO om detta.
Du kommer dock troligen att förlora pengar på detta ändå. Jag förlorade 20% av kostnaden. Enligt KO så kan de (ha rätt att) ta ut en kostnad för din nyttjandetid dividerat med trolig livslängd, ca 10 år(?). I mitt fall blev det tyvärr 20%, orkade inte bråka mer utan gav upp efter 5 månaders jobb. Kommer däremot aldrig någonsin handla av Elon igen pga detta. Enligt Elektrolux ska återförsäljarna upplysa om ljudet.
Jag har även kontaktat "Sverker" på Plus, uppmanar verkligen alla att göra detta så att de tar upp det (bifoga denna länk så att de ser att det är ett stort problem).

Fan, konsumenter ska väl inte VETA detta, EN SPIS SKA VARA TYST, det har den alltid varit. Om inte så ska de upplysa konsumenten!

Elektrolux hanterade mitt ärende till slut, de kom och hämtade spisen utan tjöt.

Jag kan bara önska dig lycka till och jag lider med dig.

jfernb skrev:
Har också en ny elektrolux, minns inte vilken modell men det är en av de få med vanliga rattar istället för touchkontroller.

I stort sett ljudlös med gjutjärn, låter ganska jobbigt på läge 7-9 med både en Tefal-panna och våra gamla Anders Petter-kastruller. Har inte hunnit testa något annat än.
Samma som jag har märkt med min Electrolux induktions-spis. Dvs ju tyngre kastruller ju mindre vibrationer uppkommer och desto mindre oljud. Det räcker med att fylla en kastrull med mer vatten så blir den tystare, alternativt när kastrullen är varm (expanderar av värmen) så får den ofta en bättre form = tystare.

Tack för tips om vad jag skall göra för att få byta ut min spis. Jag jobbar vidare och hoppas få köpet hävt men det verkar väldigt besvärligt. Min enkla åsikt är att det inte i första hand är de stackars återförsäljarna som borde klämmas åt, det är Electrolux som har gjort en undermålig teknisk konstruktion och vägrar stå för det.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
I mitt fall är det helt klart, Elektrolux vet om "ljudfenomenet" men även återförsäljarna, det vet jag med 100% säkerhet nu. Elektrolux uppmanar åf-säljarna att infomera kunden om ljudet men ÅF-ledet struntar i det (Elektroluxtekniker åker bara runt nu för tiden och säger samma sak, lämnar över ett papper där det framgår och sedan åker de till nästa missnöjda kund).
Jag har fått detta bekräftat från min nya butik. Jag kan nog därför garantera att samtliga större butiker känner till det men skiter i att informera om kunden absolut frågar om det.
Om inte, be en återförsäljare om en test i butiken, det är väl inte för mycket begärt? En TV får du ju titta på innan köp, eller hur? Men jag lovar dig, du kommer inte att få göra testen. Varför? Den slits ju inte mer av det? De har ju demoex ute i butikerna.

Redigerat:
jakobnm skrev:
Det måste vara något fundamentalt fel när induktionshällen låter även på låga effekter. Kan man tänka sig att den sitter konstigt monterad, t.ex? Att bänken den sitter i ger något resonansfenomen? Att elanslutningen är felaktig? Om det här verkligen är ett problem som många har måste tillverkarna vara intresserade av att det löses.

Jag kan bara säga att vi har absolut inga problem med vår Witt-häll nedfälld i en valnötsskiva. Bara i boosterläge kan man ana ett surr i kastrullerna, men det låter ju när det sjuder i en vanlig kastrull också och induktionssurret är lägre än sjudbruset.
hade ingen aning om att induktionshällar låter.

jag har precis beställt en WITT WIF64. hoppas den är lika tyst som din.

vad använder du för kärl?

(klippt från annan tråd, lätt editerad nu)

Vi är inte intresserade av en häll, vi var ute efter en induktionsspis med ugn av märke Elektrolux men blev lite skeptiska när vi läste om oljud från kastrullerna!
Inga problem tänkte jag, vi ringer affären och ber dom ha en induktionsspis klar för att lyssna på!
Jag har nu ringt 8 olika butiker och mailat med Elektroluxservice, INGEN av dom är beredd att låta oss lyssna på en spis innan ett köp!!
Ett förslag från en Elektroluxhome butik var : skaffa hörlurar!!
Alla butiker jag ringt har varit i Stockholm med omnejd!
Det börjar för mig kännas obegåvat att köpa Elektrolux!

Vi har en Hqa; QHC6504 och upplever inte att det låter så mycket. Grytorna är lågpris "Kökskungen" och stekpannan Tefal. Visst surrar det till när power-funktionen är på men inte så att jag störs. Däremot kanske barnens ständiga oväsen dämpar surret ;)

Är 33 med normal hörsel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.