Hus byggt 1950. Elcentralen i källaren till de lägenheter som finns i trapphuset. Jag har öppnat locket på väggdosan i källaren, som tillhör mitt elskåp. (Markerat i bild)
Jag tänker ej vidröra dessa gamla torkade kablar, men kan ni med bilderna konfirmera att det är 1-fas ? ...högst troligen.(Enligt tidigare inlägg med bild på min central, så tror jag man konstaterade 1-fas. 56kvm gammal lägenhet)
De friska kablarna svart+blå går ner till mätarskåpet.
Anledningen till min fråga är att i min central uppe i lägenheten så har jag noterat två inkommande(?) svarta gamla kablar. Varje kabel har 3st ledare. Alltså totalt 6st ledare. Men, en va ledarna är avklippt. De resterande 5 ledarna är kopplade till centralen. Hur kan jag inte se eller avgöra. Jag är inte elektriker.
Därför ville jag se i källaren hur det ser ut, men här kan jag inte avgöra heller till 100%. Det ser dock ut som att det kan vara två ihoptejpade kablar som går upp till mig.
Varför en av ledarna är klippt vet jag ej.
Jag tänker ej vidröra dessa gamla torkade kablar, men kan ni med bilderna konfirmera att det är 1-fas ? ...högst troligen.(Enligt tidigare inlägg med bild på min central, så tror jag man konstaterade 1-fas. 56kvm gammal lägenhet)
De friska kablarna svart+blå går ner till mätarskåpet.
Anledningen till min fråga är att i min central uppe i lägenheten så har jag noterat två inkommande(?) svarta gamla kablar. Varje kabel har 3st ledare. Alltså totalt 6st ledare. Men, en va ledarna är avklippt. De resterande 5 ledarna är kopplade till centralen. Hur kan jag inte se eller avgöra. Jag är inte elektriker.
Därför ville jag se i källaren hur det ser ut, men här kan jag inte avgöra heller till 100%. Det ser dock ut som att det kan vara två ihoptejpade kablar som går upp till mig.
Varför en av ledarna är klippt vet jag ej.
Ser inget som antyder att det skulle finnas 3 faser.
Om det endast går 2 ledare från mätaren så är det bara matat med en fas till dosan.
Jag har svårt att följa de äldre ledningarna, sannolikt är det endast 1-fas. Även om det skulle finnas 4 gamla gamla ledare som leder upp till lägenheten, kan man starkt ifrågasätta lämpligheten i att dra nya ledare från mätaren i syfte att försöka driftsätta eventuellt befintliga gamla ledare med 3-faser.
Börjar man gräva i de gamla ledningarna finns det en risk att man åker på en "akut" omdragning, utan övre gräns på kostnaderna.
Jag skulle inte röra installationen i annat syfte än att byta samtliga ledningar upp till lägenheten.
Men jag skulle heller inte laga något som inte är trasigt, även om jag förstår att det mycket väl kan finnas behov av 3 faser i en modern lägenhet.
Lekmannabedömningen är att oavsett antal ledare, är installationen sannolikt att betrakta som 1-fas.
Om det endast går 2 ledare från mätaren så är det bara matat med en fas till dosan.
Jag har svårt att följa de äldre ledningarna, sannolikt är det endast 1-fas. Även om det skulle finnas 4 gamla gamla ledare som leder upp till lägenheten, kan man starkt ifrågasätta lämpligheten i att dra nya ledare från mätaren i syfte att försöka driftsätta eventuellt befintliga gamla ledare med 3-faser.
Börjar man gräva i de gamla ledningarna finns det en risk att man åker på en "akut" omdragning, utan övre gräns på kostnaderna.
Jag skulle inte röra installationen i annat syfte än att byta samtliga ledningar upp till lägenheten.
Men jag skulle heller inte laga något som inte är trasigt, även om jag förstår att det mycket väl kan finnas behov av 3 faser i en modern lägenhet.
Lekmannabedömningen är att oavsett antal ledare, är installationen sannolikt att betrakta som 1-fas.
Hur ser jag detta på displayen?useless skrev:
(Enligt gamla bygg-gubben som bor i huset så har han själv med elektriker fixat 3-fas i hans större lägenhet. Man ser att hans elskåp är större än övriga i källaren. Så jag vill tro att bara hans har 3-fas)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
På min mätare lyser L1 L2 och L3 i displayen om alla tre faserna fungerar. Om fas 2 försvinner så kommer bara L1 och L3 lysa. Så ser det ut på många mätare. Om du ser L1, L2 och L3 så är det väl en indikation.Dracula skrev:
Sen kanske du kan kolla modellen och se vad din elnätsägare har för modeller.
Tittar man på dina bilder är det knappast någon tvekan om att du har enfas där. Både dosan ovanför och luckan under mätarplatsen talar för det. Jämför med mätaren jämte din och tavlan den sitter på så ser du säkert skillnaden och då är nog den till höger trefas. Ta en bild på själva mätaren så man ser typskylt och displayen på den så kan du vara säker på hur det är sen.Dracula skrev:






