Vår anläggning är en katastrof, vi befinner oss 1400
kilometer bort och anläggningen är ursprungligen inställd på 17 grader! Jag märker att det blir allt kallare och att den inte fungerar alls! Jag har riktat en kamera mot rumstemperaturen och ser att det bara är 8 grader! Vad är det som händer? Jag ser också med kameran att den är igång!
 
  • Skärmavbild av systemkontrollpanel för temperaturinställningar och väderprognos, aktuell rumstemperatur visar 9°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat display visar rums-temperatur på 8 grader Celsius, reflekterad i ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ingen kan nog svara på det utan att ta en titt på värmepumpen i huset.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Det är -26 utomhus och värmepumpen orkar inte hålla temperaturen?
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
F
Isat igen? Har ni inga elradiatorer som backup?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tempgivaren verkar också stå i fönstret vilket är bland dom kallaste ytorna på huset. Är säkert lite varmare mitt i rummet.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Krävs elradiatorer kopplade till t ex en Deltaco Wifi-styrning som back-up om man inte har någon som bor nära och har nycklar.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Pumpen förstår inte tyska?🙄
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Festlund och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Isat igen? Har ni inga elradiatorer som backup?
Hej alla, pumpen är fyra år gammal och Kylteknikern tittade på den igår och såg att den var helt igenfrusen! Det har aldrig hänt förut och det borde väl inte vara så, eller hur?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det är -26 utomhus och värmepumpen orkar inte hålla temperaturen?
nej minus 5

Hej alla, pumpen är fyra år gammal och Kylteknikern tittade på den igår och såg att den var helt igenfrusen! Det har aldrig hänt förut och det borde väl inte vara så, eller hur?
 
update

Hej alla, pumpen är fyra år gammal och Kylteknikern tittade på den igår och såg att den var helt igenfrusen! Det har aldrig hänt förut och det borde väl inte vara så, eller hur?
 
  • En pump är delvis täckt av frost och is, vilket antyder att den är igenfrusen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Christine Brandner-Roth Christine Brandner-Roth skrev:
update

Hej alla, pumpen är fyra år gammal och Kylteknikern tittade på den igår och såg att den var helt igenfrusen! Det har aldrig hänt förut och det borde väl inte vara så, eller hur?
Nej, det borde inte vara så. Men gjorde kylteknikern inget annat än att ta ett foto på den?
 
  • Gilla
redarn och 1 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Nej, det borde inte vara så. Men gjorde kylteknikern inget annat än att ta ett foto på den?
Han kommer att reparera det, kanske har den för lite kylvätska, vilket egentligen inte borde vara fallet! Tack och lov finns det fortfarande värmeplattor i huset! Det är dumt när man inte är på plats och bara är där 6 månader om året!
 
Värmepumpen har normalt funktioner för att automatiskt av-isa sig ("de-ice"), det verkar som att det inte fungerat som det är tänkt. Har du en reparatör på plats så borde han kunna komma på vad som är fel - det kan ju vara någon temperatursensor eller som du säger, läckage av köldmedium.
 
  • Gilla
Christine Brandner-Roth och 1 till
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Värmepumpen har normalt funktioner för att automatiskt av-isa sig ("de-ice"), det verkar som att det inte fungerat som det är tänkt. Har du en reparatör på plats så borde han kunna komma på vad som är fel - det kan ju vara någon temperatursensor eller som du säger, läckage av köldmedium.
Även om det fungerar som det så kan igenisning ske om man har otur.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Även om det fungerar som det så kan igenisning ske om man har otur.
Precis.
Kan vara så enkelt som att lyfta locket, frosta av manuellt med varmt vatten över hela enheten tills isen är borta och sen slå igång igen och ge den lite extra värme inne så den orkar avfrosta. 👍🏻
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.