Hej!
Vi planerar att måla om träfasaden på garaget i sommar. Jag är helt ny på renoveringar, så jag skulle uppskatta en riktigt enkel förklaring – gärna på “för-barn-nivå”.
Hur ska man gå till väga? Är det typ: tvätta → slipa → måla?
Plankorna ser hela ut utan större sprickor, men det finns lite svart beläggning som jag gissar att man borde tvätta bort först? Eller tycker ni att det är onödigt att måla och att plankorna borde bytas ut istället? Jag vill gärna undvika onödiga kostnader och samtidigt tänka på miljön.
Vi planerar att måla om träfasaden på garaget i sommar. Jag är helt ny på renoveringar, så jag skulle uppskatta en riktigt enkel förklaring – gärna på “för-barn-nivå”.
Hur ska man gå till väga? Är det typ: tvätta → slipa → måla?
Plankorna ser hela ut utan större sprickor, men det finns lite svart beläggning som jag gissar att man borde tvätta bort först? Eller tycker ni att det är onödigt att måla och att plankorna borde bytas ut istället? Jag vill gärna undvika onödiga kostnader och samtidigt tänka på miljön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns sätt att ta reda på vilken sorts färg som använts. Googla bara lite så hittar du den informationen.J JBR55 skrev:
Är det original från 70-talet så är det troligen en olje färg med lacknafta/terpentin som lösningsmedel mycket bra färg! Svår att få tag på dag.
Du har svarta mögel prickar, så vid påsk spruta på JAPE prickfri och vänta rekomenderad tid tvätta sedan med högtryckstvätt med bred fast stråle. Det är absolut ingen fara med med vattenintängning, den försvinner efter en dags sol!
Efter 2 månader vid midsommar så är det som torrast och då målar du huset.
Du har svarta mögel prickar, så vid påsk spruta på JAPE prickfri och vänta rekomenderad tid tvätta sedan med högtryckstvätt med bred fast stråle. Det är absolut ingen fara med med vattenintängning, den försvinner efter en dags sol!
Efter 2 månader vid midsommar så är det som torrast och då målar du huset.
Produkter som diskuteras: "prickfri"
Prick-Fri 1 liter Jape
För mögel/påväxt på ytor utomhus
281 kr inkl moms
399 kr
Läs mer
Jag tycker det är rätt enkelt att få tag i högklassig svensk färg som inte är vattenbaserad eftersom Engwall och Claesson har både alkydoljefärg och linoljefärg.L Leif i Skåne skrev:
Linoljefärg fäster på i princip allt, men för bästa resultat bör man nog tvätta fasaden innan målning.
Jag vet inte om tillsatsmedel finns kvar i handeln, men det var en tid efter att man förbjöd inblandning från fabrik av mögel skydd i färg som den gick att köpa separat och man själv fick blanda i färgen.
Den var mycket effektiv mot svarta mögel prickar. Fråga i färghandel.
Den var mycket effektiv mot svarta mögel prickar. Fråga i färghandel.
Ser superenkelt ut, följ färgtillverkarens instruktioner på burken. De ser alltid likadana ut:
1. Skrapa lös färg (ser ingen lös färg på fotot).
2. Tvätta med tillverkarens färgtvättmedel och diskborste. Skölj noga av med vattenslangen (ej högtryck). Låt fasaden torka några dagar i det torra och blåsiga vårvädret.
3. Måla med pensel två gånger. (Någon färgtillverkare kan eventuellt föreslå att man ska ta ett varv med färgsystemets grundfärg som är en såsig alkydoljefärg i vatten före man smetar på färgen. Detta för att garantera att färgen biter sig fast oavsett underlag.)
Klart.
Inget mögel överlever inmålning i färg så inget att oroa sig över. Den färg du köper kommer att vara en akrylatfärg som har vatten som lösningsmedel om du inte letar efter specialprodukter. Det är vad som helt dominerar handeln.
1. Skrapa lös färg (ser ingen lös färg på fotot).
2. Tvätta med tillverkarens färgtvättmedel och diskborste. Skölj noga av med vattenslangen (ej högtryck). Låt fasaden torka några dagar i det torra och blåsiga vårvädret.
3. Måla med pensel två gånger. (Någon färgtillverkare kan eventuellt föreslå att man ska ta ett varv med färgsystemets grundfärg som är en såsig alkydoljefärg i vatten före man smetar på färgen. Detta för att garantera att färgen biter sig fast oavsett underlag.)
Klart.
Inget mögel överlever inmålning i färg så inget att oroa sig över. Den färg du köper kommer att vara en akrylatfärg som har vatten som lösningsmedel om du inte letar efter specialprodukter. Det är vad som helt dominerar handeln.
Produkter som diskuteras: "Skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden